Flyskræk

Kender du det? Du sidder i flyveren, som skal til at lette. Uroen spreder sig i din krop. Alle omkring dig ser rolige ud. Alligevel mærker du en klaustrofobisk fornemmelse i maven, da dørene lukkes i. Sikkerhedsbæltet føles pludselig stramt om maven, og det er næsten ikke til at få luft iblandt alle de mennesker. Stewardessen siger nu, at alle skal blive siddende. Du kan altså ikke længere nå at komme ud af flyet…

Hvad er flyskræk?

Mange mennesker lider af flyskræk – i større eller mindre grad. Der er to hovedårsager til flyskræk: Den rationelle som siger, at et fly kan falde ned, og den irrationelle som har psykologisk karakter og handler om frygten for at miste kontrollen i uvante omgivelser – højt oppe i luften, fastspændt og låst inde sammen med en masse ukendte mennesker.

Sådan forebygger du flyskræk

Der kan være en god ide at forebygge sin flyskræk, hvis man har problemer i den retning:

Før rejsen:

  • Kom i god tid, før en flyrejse. Du undgår derved stress, som kan have en irrationel virkning på dig. I lufthavnen kan du evt. også finde ro ved at se på, hvor roligt de andre flyrejsende tager det.
  • Spis en nærende kost før flyveturen. Du bør føle dig godt tilpas, for at kunne finde ro ombord.
  • Hold igen med kaffe, inden du skal flyve. Du bør være helt afslappet før du går ombord.
  • Medbring en bog eller andet, som du kan beskæftige dig med.
  • Skaf viden om flyvesikkerhed. Når du ved, hvor få flykatastrofer der hvert år er på verdensplan, har du et godt redskab til at modarbejde irrationelle tanker.

På flyveturen:

  • Kontroller dit åndedræt.
  • Drik kun lidt eller intet alkohol.
  • Hold dine tanker beskæftigede - læs evt. aviser eller i medbragt bog.

 

Mere information

Er mit flyselskab sikkert at flyve med?

Alle flyselskaber, der flyver til og fra Europa skal leve op til europæisk standard for sikkerhed. EU-kommissionen udgiver en liste over usikre flyselskaber, som har flyveforbud indenfor EU-området. Listen opdateres en gang i kvartalet.  

Sidst opdateret: 17.03.2014