Kvalitetstal

Her kan du finde resultatet af målingerne af Post Danmarks brevkvalitet.

I tabellen nedenfor er årsresultaterne vist for Post Danmarks omdeling af breve (A-breve), økonomibreve (B-breve) og Erhvervsbreve.

Målingen af kvaliteten er siden 1995 udført af et uafhængigt analyseinstitut. Den anvendte målemetode for breve og økonomibreve er baseret på afsendelse af testbreve mellem en række testpersoner udvalgt af analyseinstituttet. Testpersonerne er anonyme i forhold til Post Danmark. Kvalitetsmålingen foregår ved at registrere tiden fra afsenderen afleverer brevet til postbefordring, til brevet når frem til modtageren.

Årsresultater Breve Økonomibreve Erhvervsbreve  Breve samt Erhvervsbreve
2017 95,1%
2016 - jul-dec (*)        93,0%
2016 - jan-jun
86,8%
96,2% (**)
95,1% (**)
 
2015 92,8%
98,5%
97,7%
 
2014
94,9%
99,5%
99,0%
 
2013               93,2%   98,6%   99,0%   
2012 93,5% 98,3% 99,1%  
2011 94,0% 99,2% 98,1%  
2010 93,7% 98,5% 94,9%  
2009 95,7% 97,5% 96,6%  
2008 93,7% 98,5% 96,6%  
2007 93,2% 97,6%
 
2006 94,1% 98,0%
 
2005 93,9% 98,3%
 
2004 95,2% 98,6%
 
2003 95,1% 98,1%
 
2002 93,6% 97,2%
 
2001 94,9% 97,8%
 
2000 95,0% 96,1%
 
1999 95,2% 96,3%
 
1998 94,5% 96,5%
 
1997 94,2% 95,8%
 
1996 94,2% 96,6%
 
1995 93,4% 95,3%
 

(*) A-brevet blev afskaffet pr. 1. juli 2016 som følge af manglende kvalitet. Efterfølgende kvalitetsmålinger dækker både det nye standardbrev samt Erhvervsbreve.
(**) Dækker kun 2016 jan-maj.
Sidst opdateret: 02.05.2018