Plug-in hybrid biler på det danske marked

Trafik- og Byggestyrelsen gav tilskud til at projekt, der skulle afdække mulighederne for plug-in hybrid biler på det danske marked. Projektet er nu færdigt og nedenfor kan du læse, hvilke resultater projektet er kommet frem til.

Trafik- og Byggestyrelsen gav Trafikteknologigruppen 100.000 kr. i støtte til et projekt, som skulle afdække tilgængeligheden af hybrid plug-in køretøjer i Danmark nu og i den nærmeste fremtid.

Plug-in hybrid udleder op til 75 % mindre CO2
Det vurderes at plug-in hybrid køretøjer udleder 50-75 % mindre CO2 end benzin- og dieseldrevne køretøjer. Hvis man regner det ud i gr. CO2/km udleder plug-in hybridbiler ca. 50 gr. CO2/km.

EU har som målsætning, at nye biler i 2020 ikke må udlede mere end 95 gr. CO2/km i gennemsnit. I 2011 var dette tal for nye biler solgt i Danmark 125 gr. CO2/km, så plug-in hybridbilerne kan være en løsning til at nå dette mål.

For at opnå den størst mulige CO2-besparelse skal plug-in hybrid køretøjer oplades om natten, fordi den CO2-fri vindmøllestrøm udnyttes bedst muligt i nattetimerne. Desuden skal bilen have et køremønster, hvor den overvejende kører på el, og i mindre omfang på benzin/diesel. Når bilen har brugt sin strøm, og kører på benzin eller diesel, fungerer den som en almindelig hybridbil.

Du kan downloade Trafikteknologigruppens afrapportering her på siden.

Kontakt
Specialkonsulent
Per Darger
Fuldmægtig
Line Koch
Sidst opdateret: 22.03.2017