Passagerrettigheder i forbindelse med Cimber Sterling konkurs
03.05.2012

Trafikstyrelsen behandler ikke klager i forbindelse med aflyste flyvninger som en konsekvens af Cimber Sterlings konkurs.

EU forordning 261/2004, der gør sig gældende ved "denied boarding" (længere forsinkelser, overbookinger af fly og aflysninger), er ikke gældende ved konkurser og Trafikstyrelsen behandler derfor ikke klager i forbindelse med aflysninger som konsekvens af Cimber Sterlings konkurs.

Er din rejse endnu ikke begyndt:

  • Hvis du skulle flyve med Cimber Sterling som en del af en pakkerejse, er det dit rejseselskab, der skal sørge for alternativ transport eller refundere din rejse. Tag kontakt til dit rejseselskab.
  • Har du booket en billet med konkursforsikring via Cimber Sterlings hjemmeside, er det Rejsegarantifonden, der refunderer din billet.
  • Har du ikke tegnet konkursforsikring ved køb af billet på Cimber Sterlings hjemmeside, men har betalt med et kreditkort (ikke dankort), kan der være mulighed for at få pengene retur. Kontakt din bank for at høre nærmere.
  • Hvis du ikke har tegnet forsikring, og har betalt med dit dankort, er pengene desværre tabt.
  • Hvis du har købt en flybillet via et rejseselskab, skal du kontakte det selskab, du købte flybilletten hos. Hvis du ikke kan få en tilfredsstillende aftale med dem, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Hvis du befinder dig i udlandet:

  • Er din flyrejse en del af en pakkerejse, er det dit rejseselskab, der skal sørge for alternativ hjemtransport. Kontakt dit rejseselskab.
  • Har du købt en billet med konkursforsikring via Cimber Sterlings hjemmeside, er du dækket af Rejsegarantifonden, og de vil sørge for hjemtransport. Kontakt SOS International, som hjælper fonden med at arrangere hjemtransport. Du skal ringe til SOS International på, er +45 38 48 93 45.
  • Har du booket en billet uden konkursforsikring via Cimber Sterlings hjemmeside, skal du selv sørge for hjemtransport for egen regning.
  • Hvis du har købt en flybillet via et rejseselskab, skal du kontakte det selskab, du købte flybilletten hos. Hvis du ikke kan få en tilfredsstillende aftale med dem om hjemtransport, må du selv sørge for hjemtransport, og så kan du klage til Forbrugerklagenævnet, når du kommer hjem
Sidst opdateret: 25.11.2014