Luftfartsselskabet Primera Air erklærer sig konkurs
02.10.2018

Luftfartsselskabet Primera Air har i dag erklæret sig konkurs. Det betyder, at selskabet har indstillet alle sine flyvninger pr. 2. oktober 2018. Læs her, hvordan du er stillet i forhold til købt rejse eller tilgodehavender.

Såfremt du er berørt af Primera Airs konkurs enten som følge af, at du er strandet på din destination, har købt en rejse som du ikke har afholdt, eller har et tilgodehavende hos selskabet, skal du være opmærksom på følgende:

Rejsen er købt direkte af Primera Air


For rejser købt direkte hos flyselskabet er det normale udgangspunkt, at du er berettiget til at få enten dine penge for flybilletten refunderet eller få tilbudt en omlægning af din rejse hos selskabet. Dette kan Primera Air dog ikke tilbyde dig som følge af konkursen.

Ved køb af en flybillet med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn, vil du derimod automatisk være omfattet af Rejsegarantifondens dækning:

- Hvis du er strandet i udlandet, fordi din returbillet med Primera Air er aflyst, anbefaler vi, at du straks kontakter Rejsegarantifonden på tlf. 38 48 93 45.
- Hvis din flyrejse er blevet aflyst, inden du er kommet afsted fra Danmark, så kan du gennem Rejsegarantifonden søge om erstatning for billettens pris – dog med fradrag for en selvrisiko på kr. 1.000 pr. passager

Læs mere på Rejsegarantifondens hjemmeside her.

Rejsen er købt gennem et rejsebureau eller en billetudbyder

Hvis du har købt din rejse gennem et rejsebureau eller en billetudbyder, anbefaler vi, at du kontakter dem og forhører om muligheden for at få omlagt din rejse eller få refusion.

Rejsen er købt med internationalt betalingskort

Såfremt du har købt din rejse med et internationalt betalingskort (eksempelvis Master Card/Visa), kan du kontakte din bank og høre, om det er muligt at forhindre, at beløbet bliver trukket på din konto

Rejseforsikring

Har du tegnet en rejseforsikring, anbefaler vi, at du kontakter dit forsikringsselskabet og hører, hvilke rettigheder du har i tilfælde af en konkurs.

Tilgodehavender fra før den 2. oktober 2018

Konkursen medfører, at styrelsen pr. d.d. ikke længere har mulighed for at behandle klager over Primera Air. Styrelsen har ca. 80 sager vedrørende Primera Air liggende. Den videre sagsbehandling af disse sager vil som følge af konkursen blive indstillet.

Såfremt du har penge til gode hos Primera Air i form af kompensation eller udlæg som følge af en forsinkelse eller en aflysning fra før den 2. oktober 2018, kan du anmelde kravet i konkursboet. Vi har i skrivende stund ikke oplysninger om, hvordan det skal ske, men vi anbefaler, at du holder øje med Primera Airs hjemmeside her.
Sidst opdateret: 03.10.2018