Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har præciseret grænsefladerne ved myndighedsbehandling af anlæg for baneelektrificering. Styrelsen har samtidig afklaret forholdet til Sikkerhedsstyrelsens myndighedsområde og fastlagt, hvordan der skal tages hånd om farer i baneprojekter samt hvornår CSM-RA forordningen skal anvendes.
EU-lovgivning på jernbaneområdet foreskriver, at der skal anvendes en fælles metode til risikovurdering (CSM-RA), når der foretages signifikante ændringer af jernbanesystemet – herunder også i forhold til elektrificering af banestrækninger og ændringer i eksisterende kørestrømssystemer.
I TSI Energi nr. 1301/2014 er kørestrømssystemet nærmere defineret. Det består overordnet set af følgende dele:
- Forsyningsstationer
- Koblingssteder
- System- og faseadskillelsessektioner
- Køreledningssystem
- Returstrøms-kredsløb
Forsyningsstationer i Danmark er omformerstationer for S-banen og letbaner samt banetransformere, autotransformere og fordelingsstationer for fjernbanen.
Ud fra denne definition af kørestrømssystemets omfang vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at kørestrømssystemet til og med banetransformer/omformerstation er en del af jernbanesystemet og dermed inden for CSM-RA-forordningens anvendelsesområde.
Mange farer i forbindelse med etablering af baneelektrificering kan involvere både elsikkerhed og jernbanesikkerhed, og derfor skal ansøger leve op til kravene i både Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens samt Sikkerhedsstyrelsens lovgivning.
I spalten til højre finder du et link til en ny vejledning i, hvornår CSM-RA forordningen skal anvendes ved baneelektrificering.