Tre operatører har budt på togtrafikken i Midt- og Vestjylland
20.10.2008

Trafikstyrelsen kan nu offentliggøre, hvilke af de fem prækvalificerede operatører, der har budt på opgaven med at drive togtrafikken i Midt- og Vestjylland fra december 2010.

Ved udløb af tilbudsfristen i dag d. 20. oktober kl. 12.00 har følgende tre operatører valgt at byde på Trafikstyrelsens genudbud af togtrafik i Midt- og Vestjylland:

  • Arriva Tog A/S
  • DB Regio AG
  • First Jylland ApS (ejet af First Rail Holdings Ltd og DSB)

Togtrafik med høj kvalitet
Jeppe Gaard, trafikchef i Trafikstyrelsen, ser feltet af bydere som garant for en fortsat høj kvalitet i den midt- og vestjyske togtrafik:

- Med bud fra tre større og erfarne operatører har vi fået en situation med effektiv konkurrence og sikkert også flere ideer til, hvordan opgaven kan løses.

- Nu venter der et stort og intenst arbejde med at nærlæse og evaluere budene for at finde netop det tilbud, som bedst møder Trafikstyrelsens krav til togtrafikken. Derved kan vi opfylde et af genudbuddets vigtigste formål - nemlig at få en pålidelig, velfungerende og attraktiv togtrafik i Midt- og Vestjylland.

Proces og tidsplan
Genudbuddet gennemføres som et udbud med forhandling. Dette indebærer, at operatørerne nu har afleveret et første forhandlingstilbud, der danner grundlag for forhandlingsmøder med Trafikstyrelsen i løbet af efteråret. Efterfølgende inviteres operatørerne til at afgive endelige tilbud, og derpå vil Trafikstyrelsen indgå kontrakt med den operatør, der har afgivet det mest fordelagtige tilbud i forhold til pris, kvalitet og leveringssikkerhed.

Den nye kontrakt forventes underskrevet i begyndelsen af 2009. Det giver den vindende operatør knapt to år til forberedelse af driftsstarten i midten af december 2010.

Udbuddet
Konkret omfatter genudbuddet togtrafik på strækningerne Tønder-Esbjerg, Esbjerg-Skjern, Skjern-Århus, Århus-Struer, Struer-Skjern og Struer-Thisted, og som option den grænseoverskridende trafik mellem Tønder og Niebüll.

Samlet set er der hvert år tale om godt 7,5 millioner togkilometer og mere end 6 millioner passagerer. Kontrakten lyder på otte år, med mulighed for forlængelse i to år.

Trafikken skal udføres som en såkaldt nettokontrakt med staten, hvor operatøren modtager billetindtægter fra passagererne samt en betaling fra staten for at sikre den ønskede kvalitet i betjeningen.

Baggrund
I 1999 blev det politisk besluttet at udbyde togdriften i Midt- og Vestjylland som det første udbud af togtrafik i Danmark.
Efter den afsluttede tilbuds- og evalueringsrunde valgte staten at indgå kontrakt med Arriva om drift af togtrafikken i perioden 2003-2010. Trafikken er nu i genudbud.

Sidst opdateret: 24.01.2014