Rettelse til rapporten ”Optimering af stationsstrukturen”
27.08.2014

Trafikstyrelsen har opdaget en beklagelig regnefejl i rapporten ”Optimering af stationsstrukturen”. Fejlen er sket i forbindelse med beregningerne af passagereffekterne ved optimeringsforslaget for Farumbanen på S-banenettet.

Udover at nedlægge stationerne i Dyssegård og Skovbrynet bestod optimeringsforslaget i at omlægge driften, således at der kun køres én linje (A), hvor der i dag køres to linjer (A og H – linje H dog kun i myldretiden).

I beregninger af passagereffekterne har Trafikstyrelsen indlæst en køreplan med 10 minutters drift i hele driftsdøgnet, i stedet for de egentlige 10 minutters drift i dagtimerne og 20 minutters drift uden for dagtimerne. Den indlæste køreplan har dermed en højere frekvens end den reelle køreplan for optimeringsforslaget . Dette betyder, at de beregnede passagereffekter ved optimeringsforslaget er væsentligt mere positive, end de reelt vil være.

Overordnet betyder regnefejlen, at Trafikstyrelsen ikke kan holde fast i konklusionen om, at der er store fordele ved at nedlægge Dyssegård og Skovbrynet med det præsenterede optimeringsforslag. Tværtimod vil passagereffekterne være negative.

Sidst opdateret: 27.08.2014