Ordensreglement for danske havne

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der fastsætter ordensreglementer for danske havne. Det sker efter indstilling fra den relevante havn og efter høring af relevante myndigheder. Alle havne skal efter Havneloven (§15) have et ordensreglement. Dette gælder både for erhvervshavne, lystbådehavne og mindre fiskerihavne. Der skal på havnene være et opslag, der oplyser om ordensreglementet og meddeler, hvor hele reglementet kan findes.

Hvordan fastsættes ordensreglementer?
En havn, der ønsker at få fastsat et nyt ordensreglement, skal anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen herom.

For alle havne gælder et standardreglement, der er fastsat ved bekendtgørelse (links i højre kolonne). Der gælder et standardreglement for erhvervshavne og et andet for lystbådehavne og mindre fiskerihavne. Udover standardreglementet gælder et individuelt reglement, der som minimum afgrænser havnens område og definerer havnemyndigheden. Derudover kan det individuelle reglement indeholde lokale ordensbestemmelser.

Ordensreglementet skal angive:

  • Hvem der er havnemyndighed, og hvordan denne kontaktes.
  • Hvilken type af havn, der er tale om (erhvervshavn, mindre fiskerihavn eller lystbådehavn)
  • Hvilket standardreglement, der er gældende.
  • Regelgrundlaget for udstedelsen (”Dette ordensreglement er udfærdiget i medfør af § 15, stk. 2, i lov om havne, lovbekendtgørelse 457 af 23. maj 2012, og godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ved brev af [dato for godkendelsesbrev] i henhold til § 16 i bekendtgørelse nr. 1197 af 3/10/2018 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter.")  
  • Afgrænsning af søområdet indtegnet på et søkort (havneplan) med tilhørende koordinater. (Geodatastyrelsen kan være behjælpelig med afgrænsning af søområde, tilhørende koordinater og fremstilling af havneplan. Send til mailadressen: sfo@gst.dk )
  • Hvornår ordensreglementet træder i kraft

Ved ansøgning om fastsættelse af ordensreglement skal ovenstående oplysninger samt eventuelle lokale ordensregler sendes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der på den baggrund udarbejder et udkast til ordensreglement. Alternativt kan der fremsendes et samlet udkast til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Mange havne fastsætter udover ordensreglementet lokale bestemmelser i vedtægter, forretningsbetingelser mv. Disse forudsætter ikke Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse, men må ikke stride i mod havneloven, standardreglementet, det individuelle ordensreglement eller anden relevant regulering.

Ansøgning om ændring af havnegrænser:

Ved ansøgning om ændring af havnegrænser, skal der i ansøgningen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vedlægges den pågældende havns senest godkendte ordensreglement med tilhørende havnegrænser, samt en begrundelse for de ønskede ændringer.

Klage over forvaltningen af en havn:
Hvis du mener, at en havn ikke varetager sin forvaltning retmæssigt efter ordensreglementet, kan du sende en skriftlig klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til mailadressen: info@tbst.dk.

Sidst opdateret: 25.10.2019