I dette afsnit afgives regnskabsmæssige forklaringer vedrørende Trafikstyrelsens udgiftsbaserede hovedkonti. Tabel 12.1 viser de udgiftsbaserede bevillinger på finansloven, som Trafikstyrelsen har ansvaret for.
Tabel 12.1: Bevillingsregnskabet for Trafikstyrelsens udgiftsbaserede hovedkonti
Hovedkonto |
Mio. kr. |
Bevilling 2022 FL + TB |
Regnskab 2022 |
Afvigelse |
Videreførsel ultimo |
§ 28.51.03. Betalingsordning for lokomotivføreruddannelsen |
Udgifter
Indtægter
|
29,3
29,3
|
16,1
16,1
|
-13,2
-13,2
|
0,0 |
§ 28.51.13. Tilskud til Søby Havn |
Udgifter
Indtægter
|
0,0
0,0
|
0,0
0,0
|
0,0
0,0
|
74,7 |
§ 28.51.15. Havnepuljer |
Udgifter
Indtægter
|
0,0
0,0
|
0,0
0,0
|
0,0
0,0
|
0,0 |
§ 28.52.14. Investeringstilskud til privatbanerne og Lille Nord mv. |
Udgifter
Indtægter
|
317,8
0,0
|
317,8
0,0
|
0,0
0,0
|
0,0 |
§ 28.52.15. Driftstilskud til lokal og regional jernbanetrafik |
Udgifter
Indtægter
|
202,1
0,0
|
202,1
0,0
|
0,0
0,0
|
2,1 |
§ 28.53.01. Takstnedsættelse i den kollektive trafik |
Udgifter
Indtægter
|
526,8
0,0
|
483,5
0,0
|
-43,3
0,0
|
43,3 |
§ 28.53.02. Puljer til den kollektive trafik |
Udgifter
Indtægter
|
419,1
51,2
|
337,9
49,9
|
-81,2
-1,3
|
145,6 |
§ 28.53.03. Rabatter til passagergrupper på fjernbusruterne |
Udgifter
Indtægter
|
5,1
0,0
|
1,7
0,0
|
-3,4
0,0
|
3,4 |
§ 28.53.04. Ungdomskort |
Udgifter
Indtægter
|
281,9
0,0
|
209,5
0,0
|
-72,4
0,0
|
72,4 |
§ 28.53.05. Puljer til den kollektive trafik mv. |
Udgifter
Indtægter
|
100,0
0,0
|
-3,6
0,0
|
-103,6
0,0
|
139,8 |
§ 28.53.06. Efterregulering af kompensation til offentlig service operatører som følge af COVID-19 |
Udgifter
Indtægter
|
23,6
105,5
|
16,7
105,5
|
-6,9
0,0
|
0,0 |
§ 28.55.02. Initiativer til nedsættelse af transportsektorens energiforbrug og CO2-udledning |
Udgifter
Indtægter
|
0,0
0,0
|
0,0
0,0
|
0,0
0,0
|
0,0 |
§ 28.56.01. Lufttrafiktjeneste |
Udgifter
Indtægter
|
95,4
56,6
|
89,1
64,3
|
-6,3
7,7
|
-42,7 |
§ 28.56.02. Tilskud til Hans Christian Andersen Airport og Sønderborg Lufthavn |
Udgifter
Indtægter
|
5,8
0,0
|
5,8
0,0
|
0,0
0,0
|
1,8 |
§ 28.56.04. Puljer til luftfart |
Udgifter
Indtægter
|
3,0
0,0
|
3,0
0,0
|
0,0
0,0
|
0,2 |
§ 28.56.05. Internal tax |
Udgifter
Indtægter
|
0,0
7,4
|
0,0
3,3
|
0,0
-4,1
|
0,0 |
I alt |
Udgifter
Indtægter
|
2009,9
250,0
|
1680,5
239,1
|
-329,4
-10,9
|
440,4 |
§ 28.51.03. Betalingsordning for lokomotivføreruddannelsen (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat for både indtægter og omkostninger på 16,1 mio. kr., hvilket er 13,2 mio. kr. mindre end bevillingen på 29,3 mio. kr. Det skyldes, at der i 2022 er uddannet færre lokoførere end forudsat ved bevillingsfastsættelsen på finansloven.
§ 28.51.13. (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 0,9 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 0,9 mio. kr. i forhold til bevillingen på 0,0 mio. kr. Det skyldes, at bevillingen til projektet blev givet i årene 2019-2021, men projektet er først påbegyndt i slutningen af 2021, og første udbetaling er faldet i februar 2022 på baggrund af det afsluttede regnskab for 2021. Kontoen er uden for loft, og den resterende opsparing på i alt 74,7 mio. kr. er videreført til 2023.
§ 28.51.15. Havnepuljer (Reservationsbevilling)
Regnskabsresultatet for 2022 er 0 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.52.14. Investeringstilskud til privatbanerne og Lille Nord mv. (Anlægsbevilling)
Regnskabsresultatet for 2022 er 317,8 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.52.15. Driftstilskud til lokal og regional jernbanetrafik (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 202,1 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.53.01. Takstnedsættelse i den kollektive trafik (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 483,5 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 43,3 mio. kr. i forhold til bevillingen på 526,8 mio. kr.
På UK10 Takstnedsættelser uden for myldretiden i lokaltrafikken er afvigelsen ift. bevillingen på 39,2 mio. kr. Forbruget i 2022 er steget i forhold til 2021, og det forventes at stige yderligere i 2023. Dette grundet flere rejsende ift. årene påvirket af COVID.
Dele af tilskuddet der går til de regionale trafikselskaber, kan for 4. kvartal 2022 først udbetales i februar/marts 2023 pga. tidsmæssig forskydning i modtagelsen af refusionsanmodninger fra trafikselskaberne. Der er derfor i regnskabet for 2022 optaget midler til den forventede udgift for 4. kvartal.
På UK60 Takstnedsættelser (Takst Vest) er afvigelsen ift. bevillingen på 4,1 mio. kr. Ordningen er afsluttet i 2022.
På hovedkontoen er der i forbindelse med bevillingsafregningen for 2022 bortfaldet 794,8 mio. kr. i opsparing.
§ 28.53.02. Puljer til den kollektive trafik (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på udgiftssiden på 337,9 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 81,2 mio. kr. i forhold til bevillingen på 419,1 mio. kr. På indtægtssiden viser regnskabet et resultat på 49,9 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på 1,3 mio. kr. i forhold til bevillingen på 51,2 mio. kr.
På udgiftssiden skyldes mindreforbruget primært tre underkonti: UK60 Grøn buspulje, hvor er der annulleringer for 14,9 mio. kr. UK61 Pulje til grønne busser og grøn flextrafik, hvor mindreforbruget skyldes at den planlagte beslutning om udmøntning af midlerne i 2022 for i alt 49,5 mio. kr. blev udskudt som følge af folketingsvalget. Midlerne bliver uddelt i 2023.
UK81 Fri rejse med offentlig kollektiv transport, hvor der er et mindreforbrug i 2022 på 12,8 mio. kr.
På indtægtssiden skyldes mindreforbruget UK11 Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, hvor Trafikstyrelsen har modtaget EU-midler. Disse midler skal balanceres i udgifterne på samme konto, og da der er et mindreforbrug på udgiftssiden på 1,3 mio. kr. i administrationsmidler på EU-puljen, skal der være et lignende mindreforbrug på indtægterne.
§ 28.53.03. Rabatter til passagergrupper på fjernbusruterne (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 1,7 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. i forhold til bevillingen på 5,0 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt en ændring i ordningen i 2019. Før ændringen var der seks operatører, der havde kontrakter. I 2019 blev ordningen målrettet, så der kun kunne opnås tilskud til rejsende til/fra udkantsområder i Danmark, og herefter trak tre operatører sig fra ordningen. I 2022 valgte endnu en operatør at stoppe kontrakten, og der er nu to operatører tilbage.
På hovedkontoen er der i forbindelse med bevillingsafregningen for 2022 bortfaldet 63,0 mio. kr. i opsparing.
§ 28.53.04. Ungdomskort (Reservationsbevilling) Regnskabet for 2022 viser et resultat på 209,5 mio. kr. Det svarer til et mindreforbrug på 72,4 mio. kr. i forhold til bevilling på 281,9 mio. kr. Dele af tilskuddet for 4. kvartal 2022 kan Trafikstyrelsen først udbetale i februar/marts 2023 pga. tidsmæssig forskydning i modtagelsen af refusionsanmodninger fra trafikselskaberne. Der er derfor i regnskabet for 2022 skønsmæssigt optaget poster til den forventede udgift for 4. kvartal.
Mindreforbruget skyldes, at færre passagerer har rejst med Ungdomskort end forventet, da de efter COVID har fundet andre måder at rejse på. Dog forventes en stigning i forbruget i efterfølgende år.
På hovedkontoen er der i forbindelse med bevillingsafregningen for 2022 bortfaldet 505,6 mio. kr. i opsparing.
§ 28.53.05. Puljer til den kollektive trafik mv. (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på -3,6 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 103,6 mio. kr., i forhold til bevilling på 100 mio. kr.
Årets negative udgiftsresultat skyldes annulleringer på UK10 Pulje til busfremkommelighed, UK30 Pulje til investeringer i kollektiv bustrafik og UK40 Pulje til cykelparkering i forbindelse med offentlig transport på i alt 4,2 mio. kr. Mindreforbruget i forhold til bevillingen på UK60 Pulje til busfremkommelighed i hele landet og UK70 Havnepulje på i alt 99,4 mio. kr. skyldes at den planlagte beslutning om udmøntning af midlerne i 2022 blev udskudt som følge af folketingsvalget. Midlerne bliver uddelt i 2023.
§ 28.53.06. Efterregulering af kompensation til offentlig service operatører som følge af COVID-19 (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på udgiftssiden på 16,7 mio. kr., hvilket giver et mindreforbrug på 6,9 mio. kr. I 2021 blev der i Statens Bevillingslovssystem tastet en nettoindtægt på 24,9 mio. kr., i stedet for en bruttobevilling på henholdsvis 6,9 mio. kr. i udgifter og 31,8 mio. kr. i indtægter. Da underskuddet på udgiftsbevillingen ikke kan udlignes i indtægterne, der bortfalder, efterlod det et underskud på 6,9 mio. kr. på kontoen. Dette tekniske merforbrug blev derfor dækket i 2022 ved en tillægsbevilling, så kontoen går i nul. På indtægtssiden viser regnskabet et resultat på 105,5 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.55.02. Initiativer til nedsættelse af transportsektorens energiforbrug og CO2-udledning (Reservationsbevilling)
Regnskabsresultatet for 2022 er 0 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.56.01. Lufttrafiktjeneste (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på udgiftssiden på 89,1 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 6,3 mio. kr. i forhold til bevillingen på 95,4 mio. kr. På indtægtssiden viser regnskabet et resultat på 64,3 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 7,7 mio. kr. i forhold til bevillingen på 56,6 mio. kr.
Både mindreforbruget og merindtægterne skyldes UK30 Flyvesikringstjeneste Grønland, international flyvning. UK 30 er omfattet af regler om balance i indtægter og udgifter over tid (N+2 ordning). Som følge af COVID er denne balanceperiode (N+2) blevet forlænget.
§ 28.56.02. Tilskud til Hans Christian Andersen Airport og Sønderborg Lufthavn (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 5,8 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.56.04. Puljer til luftfart (Reservationsbevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 3 mio. kr., hvilket er lig bevillingen.
§ 28.56.05. Internal tax (Anden bevilling)
Regnskabet for 2022 viser et resultat på 3,3 mio. kr., hvilket er 4,1 mio. kr. mindre end bevillingen på 7,4 mio.kr.
Eurocontrol har sænket refusionssatserne, hvilket har en varig effekt på indtægten, der derfor er en del lavere end bevillingen, som ikke er sænket tilsvarende.