Projekterne spænder fra forsøg med nye ruter til forbedret rejseinformation, men har det til fælles, at de styrker den kollektive trafik i yderområderne.
Indtil videre er 62 projekter afsluttet. Projekterne, der har fået støtte fra puljen, har været af forskellig karakter og kan primært inddeles i tre kategorier:
- Investeringer i infrastruktur
- Driftsstøtte
- Innovative tiltag
Investering i infrastruktur
De projekter der har opnået støtte til investeringer i infrastrukturen, omfatter typisk bedre trafikinformation på stationerne, ombygning af en stationsforplads eller et stoppested eller anlæg af en buslomme. Projekterne har til formål at gøre brugeroplevelsen for de nuværende passagerer bedre samt tiltrække nye passagerer. Fx vil kortere rejsetid gavne passagererne, som kommer hurtigere frem, mens kortere skiftetid mellem bus og tog vil øge passagerens oplevelse af sammenhæng i den kollektive trafik. Effekterne er bl.a. bedre sammenhæng mellem transportformer, idet knudepunkter og stationsforpladser ombygges, bedre information til passagererne, ved opgradering af eksisterende stoppesteder samt trafikinformation.
Driftsstøtte
De projekter der har opnået driftsstøtte, har til formål at oprette eller opretholde busdrift i tyndere befolkede områder og dermed både give borgerne i området et tilbud om kollektiv trafik samt afprøve, om der er grundlag for at opretholde busdrift.
Der er således oprettet en del nye ruter i yderområder. Der er ofte tale om transport mellem nogle landområder og hovedbyen i området med henblik på bedre mulighed for at komme i skole, på arbejde eller til indkøbsfaciliteter. Nogle kommuner satser på traditionel busdrift, mens andre satser på flexturskørsel, hvor bussen kører efter behov.
Erfaringerne fra driftsprojekter viser, at et lokalt ønske om at få åbnet en busrute ikke automatisk fører til, at bussen benyttes af mange, når først den kører. Nogle ruter, som er åbnet med støtte fra puljen, har haft et pænt passagertal; andre ruter har stort set ikke været brugt.
Traditionel busdrift er ikke altid løsningen i områder med spredt bebyggelse, og flere kommuner har erstattet den almindelige bus med flexturskørsel, hvor borgeren kan ringe efter bussen, når der er et behov. Erfaringer fra projekter har vist, at selvom flextrafik kan være en optimal løsning for borgere i tyndt befolkede områder, kan det også være en forholdsvis dyr løsning for kommunen.
Innovative tiltag
De projekter der har opnået støtte til at afprøve innovative tiltag, har givet mulighed for at tænke ’ud af boksen’, dvs. at andre løsninger end den traditionelle kollektive trafik kan afprøves, fx en minibus, delebil eller noget helt tredje. Ved at tænke ’ud af boksen’, kan den kollektive trafik tilpasses de lokale behov og
økonomiske muligheder. Fokus i disse projekter har bl.a. været, hvordan den kollektive trafik i yderområderne kan gøres mere fleksibel at sikre en sammenhængende rejse og bedre mobilitet for borgerne i yderområderne.
Projekterne, som har afprøvet innovative tiltag, kan opdeles i mindre og større projekter.
De mindre projekter er blandt andet analyser, der via borgerinddragelse undersøger, hvordan den kollektive trafik i yderområder kan gøres mere fleksibel og dermed tilpasse sig de transportbehov, der er i yderområderne. Analyseprojekterne forbedrer i sig selv ikke den kollektive trafik i yderområderne, men kan bruges som grundlag for senere forbedringer.
Nogle større projekter har fokus på den sammenhængende rejse, også for borgere som ikke bor tæt på kollektiv trafik, bl.a. har FlexDanmark med deres projekt fået integreret flextrafik i rejseplanen, hvor kunden kan se hele sin rejse og pris på den ønskede rejse. I de tyndt befolkede områder fungerer flextrafikken som supplement til den traditionelle kollektive trafik. Dette fokus på den sammenhængende rejse giver borgerne en bedre oplevelse, hvilket er med til, at kunderne får en bedre helhedsoplevelse.
Puljen har givet mulighed for at eksperimentere med forskellige koncepter og tiltag, som der ellers ofte er en begrænset økonomi til i den daglige drift. Det har givet mulighed for at tilpasse den kollektive trafik disse behov.