Dette krav handler som udgangspunkt om, at virksomheden skal beskrive, hvordan dens sikkerhedsledelsessystem er opbygget, hvilke dokumenter der indgår, og hvorledes dokumenterne styres mv.
Dokumenter i sikkerhedsledelsessystemet
Et sikkerhedsledelsessystem kan indeholde flere forskellige typer af dokumenter:
- Dokumenter, der fastsætter de overordnede rammer, f.eks. sikkerhedspolitik og risikoprofil.
- Dokumenter, der beskriver aktivitetsforløb i virksomheden, dvs. hvem gør hvad og i hvilken rækkefølge – herunder informations-/kommunikationsflowet, samt hvad der skal dokumenteres. Disse dokumenter skal illustrere aktiviteter, sammenhænge og ansvarsskift og skal sikre en fælles forståelse af arbejdsgangen, så alle kender deres roller og ved hvad de skal gøre.
- Dokumenter med detaljeret information, som f.eks. arbejdsinstruktioner, skemaer, regler og de dokumenter, der specificerer beføjelser og kompetencekrav.
Der er ikke krav om, at forskellige dokumenttyper kaldes noget bestemt. Virksomheden vælger f.eks. selv om dokumenter kaldes processer eller procedurer eller noget helt tredje.
Der er heller ikke krav om bestemte formater. Virksomheden vælger selv om den vil anvende flowdiagrammer, tekstbeskrivelser, skematiske opstillinger, elektroniske eller papirbaserede systemer, jf. også krav 1.4.
Det anbefales at anvende så korte og klare tekster som muligt.
Det væsentligste er, at der vælges et system, der er hensigtsmæssigt for virksomheden at anvende.
Dokumentstyring
Virksomheden skal fastsætte rammer for og beskrivelser af hvorledes alle typer af dokumenter styres og arkiveres.
Dokumenter i sikkerhedsledelsessystemet skal dokumentstyres, således at det sikres, at indholdet er korrekt og fyldestgørende og således, at det altid er muligt at se, hvilken version, der er den gældende.
Et dokument skal være entydigt identificeret, og dato samt ansvarlig for dokumentet skal være anført på dokumentet eller skal kunne henføres direkte fra dokumentet.
Virksomheden skal udarbejde en beskrivelse, der fastlægger:
- Sikkerhedsledelsessystemets struktur / opbygning, herunder de forskellige dokumenttyper (/niveauer hvis relevant) der arbejdes med (f.eks. processer eller procedurer og instruktioner)
- Ansvaret for de enkelte dokumenter (processer, instruktioner mv.)
- Formater og indhold af de forskellige dokumenttyper, herunder:
- Dokumentdata i dokumenthovede eller dokumentfod (eller via 1:1 reference i IT-system):
- Titel (som er sigende for formål/indhold)
- Unik dokumentidentitet, f.eks. dokumentnummer (syntaks skal defineres, f.eks. ”SLS 12.05” eller lignende)
- Dato for udgivelse og evt. versionsnummer
- Forfatter (typisk fagansvarlig)
- Evt. gransker (fagligt input eller input fra sikkerhedsledelse)
- Godkender (typisk chef/ansvarlig for ressourcer)
- Indhold af den pågældende dokumenttype (eksempler):
- Formål
- Gyldighedsområde (hvor og hvornår skal dokumentet anvendes)
- Proces-/instruktionstrin m. ansvar hvis relevant. Det anbefales, at teksten er kort og præcis, gerne skemaer, tjeklister eller flowdiagrammer.
- Input (hvad initierer proceduren)
- Output (hvad er resultatet af proceduren)
- Links til andre dokumenter og systemer, indsat hvor relevant (f.eks. instruktioner, skabeloner, databaser etc.)
- Registrering og arkivering (hvilke data genereres evt. og hvor, og hvor længe arkiveres disse)
- Format og indhold kan opsættes i en skabelon, som der kan arbejdes ud fra
- Arbejdsgang for udarbejdelse og ændring af dokumenterne i sikkerhedsledelsessystemet:
- Udarbejde / revidere dokument (herunder bør der opstilles krav til dem, der må udarbejde)
- Granske dokument / høring (herunder bør der opstilles krav til dem, der må granske)
- Evt. revidere dokument
- Godkende dokument (herunder bør der opstilles krav til dem, der må godkende, f.eks. at det er en afdelingsansvarlig)
- Publicere dokument i sikkerhedsledelsessystemet
- Implementere dokumentet i organisationen (Dette bør være den ansvarlige for dokumentets ansvar)
- Håndtering af dokumenter, der ikke længere er gyldige
Beskrivelsen skal sikre, at relevante medarbejdere bliver involveret på passende vis under udarbejdelsen af dokumenterne, og feedback fra høringer skal opbevares.
Det anbefales, at den relevante fagchef/afdelingsansvarlige godkender processer / instruktioner, for at sikre ejerskab af disse. Godkendelse af et dokument skal kunne dokumenteres. Dette kan f.eks. gøres via et IT-system, der dokumenterer det eller ved at godkenderen har sendt en mail om dette, som arkiveres.
Hvor dette ikke er sikkerhedschefen, bør denne (eller tilsvarende) være gransker for at sikre, at der bliver taget højde for sikkerhedsmæssige aspekter og systemmæssige krav ved processen / instruktionen.
Det bør være den enkelte fagchef, der sikrer at relevante processer implementeres i den pågældendes del af organisationen. Såfremt det drejer sig om mere generelle processer, hvor sikkerhedschefen har godkendt dokumentet, kan implementering ske i samarbejde mellem fagchefen og sikkerhedschefen.
Det anbefales at have et system, hvor det er muligt at se hvilke ændringer der er foretaget i dokumentet siden seneste revision, evt. ved en ændringslog, hvor væsentlige ændringer og årsag til ændringen anføres. Dette for at sikre sporbarhed mellem ændring og beslutningsgrundlag.
Virksomheden skal sikre, at der kun er ét gældende system. Såfremt der, af en eller anden årsag, skal produceres dubletter, skal det tydeligt angives på disse, at de er kopier eller lignende.
Såfremt virksomheden anvender et papirbaseret system (enten helt eller delvist) skal virksomheden endvidere udarbejde procedurer, for at sikre distribution af nyeste versioner herunder kontrol af, at gamle versioner fjernes.
Tilgængelighed
Sikkerhedsledelsessystemet skal altid være tilgængeligt for det personale, der skal anvende det. Dette gælder både for virksomhedens egne medarbejdere såvel som indlejede medarbejdere. Det skal sikres, at alle relevante medarbejdere ved, hvor det gældende system kan findes.
Dette betyder ikke, at rutinerede medarbejdere altid skal læse i systemet før en given opgave udføres. Men medarbejderne skal altid have mulighed for at søge information i systemet, enten direkte eller evt. via telefonopkald til lederen eller andre kollegaer.
Endvidere skal blanketter og lignende, der skal anvendes til arbejdet, altid være tilgængelige for de pågældende medarbejdere i den form, de skal anvendes (f.eks. papir eller elektronisk).
Hvis det vurderes relevant og hensigtsmæssigt, skal eksterne parter, som skal arbejde iht. virksomhedens sikkerhedsledelsessystem også have adgang til dette. Alternativt kan processer mv. beskrives i den aftale, der indgås med den eksterne part.
Arkivering og styring af dokumentation genereret ved anvendelse af sikkerhedsledelsessystemet
Den dokumentation, der genereres ved anvendelse af sikkerhedsledelsessystemet kan i princippet registreres / arkiveres på mange måder, og det er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt, at forskellige typer af dokumentation håndteres ens.
Noget dokumentation skal blot arkiveres for at bevares, mens anden dokumentation skal registreres for at blive anvendt i et videre forløb eller i en anden proces. Nogle registreringer er statiske, f.eks. mødereferater, mens andre registreringer er dynamiske og skal løbende vedligeholdes, som f.eks. registreringer om en medarbejders kompetencer.
Det anbefales, at der ikke udarbejdes deciderede arbejdsgange for registrering / arkivering alene. Hvorledes data håndteres, anvendes og arkiveres bør derimod være en implicit del af processerne for de enkelte aktiviteter. F.eks. skal processen om hændelser / ulykker indeholde en beskrivelse af hvilke data, der skal rapporteres, i hvilket system disse data skal registreres og hvad registreringerne skal bruges til.
Processerne og registreringssystemerne skal også sikre, at data altid er korrekte og gyldige, at data er tilgængelige for relevant personale, og at personale er bekendt med data, inden de evt. skal anvendes.
Hvor regler og lovgivning ikke eksplicit stiller krav om arkiveringsperiode, skal virksomheden selv vurdere og beskrive, hvor længe data bør opbevares.