Virksomhederne skal i den årlige sikkerhedsrapport give en tilbagemelding til styrelsen om deres anvendelse af den fælles sikkerhedsmetode til risikoevaluering og -vurdering (CSM-RA). Gennem de seneste år har styrelsen set en generel tendens, der peger på en større modenhed og bedre forståelse for, hvordan CSM-RA skal anvendes hos virksomhederne.
Der er forskel på tilgangen til CSM-RA alt efter størrelsen på virksomhederne. Hvor de større virksomheder ofte har udviklet egne processer, har kompetencer i egen organisation og har opnået en rimelig erfaring med brugen af metoderne, ses der en anden tilgang til brugen af CSM-RA hos de små og mellemstore virksomheder. Disse har ofte valgt at gøre brug af eksperter udefra - ud fra en vurdering af hvad deres egen organisation kan og skal formå. For blot få år siden var denne erkendelse ikke tilstede.
En forklaring på den forskellige tilgang er formentlig også, at de små og mellemstore virksomheder typisk ikke gennemfører ændringer med samme hyppighed som de store aktører, og dermed sjældnere har behov for at tage CSM-RA i anvendelse. Modsat har de store virksomheder taget CSMRA til sig, og flere af de store jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere opretter målrettede stillinger, hvor medarbejderen skal arbejde med CSM-RA.
Det ses ligeledes blandt enkelte virksomheder, at der etableres interne kurser, hvor hovedformålet er at give flere forståelsen af risikoanalysemetoden.
De etablerede virksomheder har haft længere tid til at adaptere, udvikle og integrere CSM-RA metoden i eget sikkerhedsledelsessystem fra udgivelse af første version i 2009, mens kravene er ”nye” for virksomheder, der ikke tidligere har haft sikkerhedscertifikat eller -godkendelse. De etablerede virksomheder har ligeledes været genstand for den vejledningsindsats om CSM-RA, som styrelsen har gennemført.
Styrelsen ser dog stadig udfordringer med at efterleve kravene i CSM-RA. Ved flere af de seneste nyudstedelser og enkelte fornyelser af sikkerhedscertifikater og sikkerhedsgodkendelser har det været nødvendigt at udstede certifikatet/godkendelsen med et vilkår relateret til virksomhedens ændringshåndteringsprocesser, da virksomheden ikke til fulde opfylder kravene. Der er flere grundetil, at alle virksomheder ikke umiddelbart kan opfylde de relativt komplicerede krav i CSM-RA. Nogle mindre virksomheder vurderer, at der ikke er behov for ændringer i den nærmeste fremtid, og samtidig er der et økonomisk aspekt, idet små og mellemstore virksomheder har forholdsmæssigt større omkostninger ved at have specialister ansat eller tilkøbe den nødvendige ekspertise. Et andet aspekt er det relativt lave antal virksomheder i branchen. Derfor findes der ikke mange specialister med de rette kompetencer, og det kan være svært for de små og mellemstore virksomheder at fastholde medarbejdere, som de opkvalificerer til specialistfunktioner.
Styrelsen anser brugen af vilkår som en midlertidig foranstaltning. På sigt skal virksomhederne selvstændigt kunne håndtere deres ændringer. Derfor prioriterer styrelsen dialogen med og vejledningen af virksomhederne på området.
Brug af CSM i forbindelse med ansøgning om godkendelse af infrastruktur
Før en ændring i eksisterende jernbaneinfrastruktur iværksættes, skal infrastrukturforvalter vurdere, om ændringen er signifikant efter principperne i artikel 4, stk. 1 og 2, i CSM-RA (EU/402/2013).
Grænsen for, hvornår der skal ansøges om ibrugtagningstilladelse, er defineret ved, om den ændring af jernbaneinfrastrukturen, som projektets aktiviteter leder til, er signifikant eller ej. Hvis ændringen er signifikant, skal der tilknyttes en CSM-assessor, som skal sikre, at risikostyringen i projektet gennemføres i henhold til EU/402/2013. På baggrund af en sikkerhedsvurderingsrapport fra CSMassessor skal infrastrukturforvalter efterfølgende ansøge om ibrugtagningstilladelse ved Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Ovennævnte signifikansvurdering og udfaldet af denne danner baggrund for den efterfølgende proces, som styrelsen hele tiden efterstræber at forbedre.
Styrelsens tiltag som skal fremme ansøgningsprocessen på infrastrukturområdet
Ligesom i de forløbende år har styrelsen i 2019 fortsat haft fokus på tæt dialog med branchen om godkendelser af infrastruktur. Der er indført en række nye tiltag, som skal understøtte en smidig og transparent godkendelsesproces, ligesom styrelsen har udviklet en række nye værktøjer, som enten er blevet implementeret i sagsbehandlingen eller vil blive det i løbet af 2020.
Som eksempel på implementeret værktøj i 2019 er et dialogskema, hvis formål er at bidrage med at synliggøre og skabe bevidsthed hos ansøger om styrelsens vurdering af kvaliteten af ansøgningsmaterialet, samt hvordan en afgørelse forventes at falde ud i forhold til de konstaterede fejl/mangler i ansøgningsmaterialet.
Konkret består dialogskemaet af en kommentarlog, hvor styrelsens kommentarer til det fremsendte ansøgningsmateriale kategoriseres med skalabaserede bemærkninger, hvor bemærkningerne kategoriseres efter konsekvensen for afgørelsen markeret i forskellige farver.
I de kommende år står styrelsen over for at godkende en række større infrastrukturprojekter, hvoraf kan nævnes fortsat en række delprojekter i Ringsted-Femern megaprojektet, Signalprogrammet, Elektrificeringsprogrammet, kommende letbaner samt det kommende Femern kyst – kyst megaprojekt.
Styrelsen har i 2019 udarbejdet en model for en simpel myndighedsgodkendelsesplan (MGP), som lægger op til en mere forpligtende godkendelsesproces med frister for, hvornår godkendelsesgrundlag skal foreligge. MGP’en blev i 2019 præsenteret for en række baneprojekter og er nu i gang med at blive testet.
For fortsat at fremme forståelsen og brugervenligheden af CSM-RA, lægger styrelsen vægt på vejledning med udgangspunkt i det enkelte projekt og tilpasset ansøgers behov. Dette skal sikre, at godkendelsesprocessen, dokumentationskrav og sagsbehandlingstider m.m. er klare og tydelige for ansøger tidligt i processen med henblik på at skabe transparens og forudsigelighed i godkendelsesprocessen.
Erfaringer på køretøjsområdet
Kvaliteten af virksomhedernes signifikansvurderinger varierer, men der kan generelt ses fremgang. Der ses fortsat for nogle virksomheder udfordringer med hensyn til forståelsen af, hvornår en ændring knyttet til kriterierne for signifikans kan påvirke jernbanesikkerheden. Dette er et opmærksomhedspunkt for styrelsen, men vurderes ikke som værende en risikofaktor af betydning for jernbanesikkerheden. Der ses en forbedring i forhold til, hvornår i ændringsprocessen en virksomhed vurderer, om ændringen er signifikant. Stort set alle virksomheder vurderer nu kriterierne for signifikans i starten af processen i overensstemmelse med CSM-RA.
Virksomhederne kan med fordel styrke udformning af den dokumentation, der skal anvendes til at vurdere signifikans og risikostyre identificerede farer, så den følger CSM-RA. Her er det vigtigt, at beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til vurdering af, hvilke fagområder og eksperter som er berørt af ændringen, og dermed skal indgå i det ekspertteam, som vurderer om ændringen er signifikant. I praksis er det derfor kun forholdsvis store ændringer, der vurderes som signifikante – på trods af at mindre ændringer også kan have en væsentlig påvirkning på sikkerheden.
I de tilfælde, hvor ændringen vurderes signifikant, og hvor der involveres en assessor, er kvaliteten af de modtagne sikkerhedsvurderingsrapporter generelt høj.
Test og transporttilladelser
Styrelsen har i også i 2019 behandlet en lang række ansøgninger om test- og transporttilladelser, hvor ansøger har redegjort for, om testen og/eller transporten er en signifikant ændring af det eksisterende jernbanesystem. Ofte når ansøger i sin vurdering frem til, at der er tale om en ikke signifikant ændring.