1

Jernbane og bybane i tal 2021

Tabel A.1. Oplysninger om infrastrukturforvaltere

Infrastrukturforvaltere 2021
Antal infrastrukturforvaltere 8
Total banelængde (km)1 2633
Total sporlængde (km) 4043
Elektrificeret banelængde (km)1 924
Bane med ATC, ATC-togstop/HKT udstyr CBTC; ERTMS, ECTS (km) 1817
Samlede antal overkørsler2 936
Automatisk overkørsel med advarselsanlæg2 111
Automatisk overkørsel med advarselsanlæg og halv- eller helbomme2 704
Automatisk overkørsel med advarselsanlæg og halv- eller helbomme og beskyttelse på banesiden i form af detektering i
vejen eller lignende2
195
Manuelt betjent overkørsel med advarselsanlæg2 1
Manuelt betjent overkørsel med bomanlæg2 0
Overkørsel uden beskyttelse2 120

Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens database.

Tabel A.2. Oplysninger om jernbane, bybane og entreprenørvirksomheder

 Bybane- og jernbanevirksomheder  2021
 Antal jernbanevirksomheder3 21
 Antal lokomotiver4 109
 Antal togsæt4 616
 Antal lokomotivførere  2.676
 Antal af metrotogsæt4  72
 Antal af letbanekøretøj4  26
 Omfang passagertransport (mio. person-km.)5 4.551
 Omfang af godstransport (mio. ton-km.)4 5 1.986
 Omfang af passagertransport (mio. tog-km.)4 5 88,608
 Omfang af godstransport (mio. tog-km.)4 5 3,065
 Samlede antal kørte kilometer (mio. tog-km.)4 5 91,673

Kilde: Trafikstyrelsens database.


Tallene indgår i det samlede internationale trafikarbejde samt det totale trafikarbejde.

Tallene for trafikarbejdet over Øresund i 2017, 2018 og 2019 er forbundet med usikkerhed, da det har været nødvendigt at estimere grundet mangelfulde indberetninger.

2

Sikkerhedsindikatorer 2021

Datamateriale

De statistiske data i dette afsnit er registreret af jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere. I 2018 begyndte Trafikstyrelsen at modtage data vedrørende ulykker fra letbanen. Letbanen indberetter alene ulykker og ikke forløbere til ulykker.

Data er rapporteret i overensstemmelse med indberetningsbekendtgørelserne6. De anvendte definitioner fremgår i vejledning til indberetningsbekendtgørelserne, som kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.

Nogle kategorier af data indeholder forholdsvis små datamængder og kan give anledning til store udsving i statistikken fra år til år. Derfor anvendes beregninger af femårige løbende gennemsnit til sammenligning med de årlige opgørelser.

Der kan forekomme små variationer i data i forhold til tidligere års faktaark grundet yderligere kvalitetssikring af data.

Oversigt over nationale sikkerhedsindikatorer

Tabel 1. Sikkerhedsindikatorer for 2020 gældende for EU-jernbane, S-banen, metroen og letbanen.

Indikatorer Total i 2021
Væsentlige ulykker 15
Mindre ulykker 421
Forløbere til ulykker 3.941
Dræbte 7
Alvorligt tilskadekomne 6
Selvmord (dræbte) 25

Note: Opgørelsen af ”dræbte” er eksklusive selvmord, da selvmord opgøres separat.

Tabel 2. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier

Væsentlige ulykker

Total i 2021/mio. tog-km.

Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.

Personpåkørsel

0,113

0,117

Overkørselsulykker

0,023

0,024

Afsporing med rangerende materiel

0,011

0,012

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

0,000

0,005

Kollision, tog mod objekt

0,000

0,014

Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

0,000

0,012

Afsporing med tog

0,011

0,005

Andre ulykker

0,000

0,002

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

0,000

0,002

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

0,011

0,002

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

0,000

0,005

Kollision, rangerende materiel mod objekt

0,000

0,002

Personskade ombord på tog i bevægelse

0,000

0,005

Tabel 3. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier

Væsentlige ulykker

Total i 2019

Total i 2020

Total i 2021

Personpåkørsel

9

11

10

Afsporing med rangerende materiel

1

0

1

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

0

0

1

Overkørselsulykker

2

0

2

Personskade ombord på tog i bevægelse

0

1

0

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

0

0

0

Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

1

0

0

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

1

1

0

Kollision, tog mod objekt

1

3

0

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

0

1

0

Kollision, rangerende materiel mod objekt

0

0

0

Afsporing med tog

0

0

1

Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)

0

0

0

Ulykker med kørestrøm (tog i bevægelse)

0

0

0

Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

0

0

0

Andre Ulykker

0

0

0

Væsentlige ulykker i alt

15

17

15

Tabel 4. Indikatorer vedrørende dræbte.

Dræbte

Total i 2019

Total i 2020

Total i 2021

Passagerer

8

0

0

Personale

0

2

0

Brugere af jernbaneoverkørsler

2

0

1

Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer

6

6

6

Personer på perron

0

1

0

Dræbte i alt

16

9

7

Note: Opgørelsen af antallet af dræbte indeholder ikke selvmord.

Tabel 5. Indikatorer vedrørende alvorligt tilskadekomne

Alvorligt tilskadekomne

Total i 2019

Total i 2020

Total i 2021

Passagerer

4

1

1

Personale

1

0

0

Brugere af jernbaneoverkørsler

1

1

1

Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer 

4

2

3

Personer på perron 

1

1

1

Alvorligt tilskadekomne i alt

11

5

Note: Opgørelsen af alvorligt tilskadekomne indeholder ikke selvmordsforsøg.

Tabel 6. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier

Mindre ulykker

Total i 2021/ mio.
tog- km.

Femårigt
gennemsnit/ mio.
tog-km.

Kollision, tog mod objekt

3,13

1,92

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

0,39

0,56

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

0,90

0,40

Afsporing med rangerende materiel

0,26

0,38

Kollision, rangerende materiel mod objekt

0,26

0,37

Personskade ombord på tog i bevægelse

0,18

0,22

Andre ulykker

0,16

0,13

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

0,07

0,07

Personpåkørsel

0,03

0,08

Overkørselsulykker

0,10

0,05

Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)

0,00

0,02

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

0,05

0,02

Afsporing med tog

0,02

0,01

Tabel 7. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier

Mindre ulykker

Total i 2019

Total i 2020

Total i 2021

Kollision, tog mod objekt

141

209

277

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

43

27

8

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

69

23

35

Afsporing med rangerende materiel

37

36

23

Kollision, rangerende materiel mod objekt

31

42

24

Personskade ombord på tog i bevægelse

22

10

16

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

4

5

6

Personpåkørsel

6

5

3

Overkørselsulykker

2

6

9

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

2

1

4

Andre mindre ulykker

16

11

14

Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)

4

1

0

Afsporing med tog

1

1

2

Ulykke med kørestrøm (tog i bevægelse)

0

0

0

Ulykke med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

0

0

0

Kryds ulykker

7

0

0

Mindre ulykker i alt

385

376

421

Tabel 8. Mindre ulykker og hændelser med farligt gods.

Ulykker og hændelser med farligt gods

Total i 2020

Total i 2021

Ulykker med farligt gods

0

0

Hændelser med farligt gods

0

0

Tabel 9. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier

Forløbere til ulykker

Total i 2021/ mio.
tog- km.

Femårigt
gennemsnit/mio.
tog-km.

Andre forløbere

15,89

21,25

Risiko for personpåkørsel

15,57

12,61

Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder

3,86

3,82

Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel

2,49

2,04

Teknisk signalfejl

0,95

1,07

Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt

1,21

1,34

Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt

1,23

1,08

Profilforhold

0,72

1,13

Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt

1,37

0,93

Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt

0,43

0,58

Bremsetekniske fejl

0,19

0,46

Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud

0,06

0,08

Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl

0,05

0,14

Skinnebrud – mindre

0,17

0,19

Skinnebrud – større

0,09

0,09

Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud

0,01

0,04

Defekt aksel på jernbanekøretøjer –

Brud

0,00

0,002

Defekte hjul på jernbanekøretøjer –

Brud

0,01

0,002

Tabel 10. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier

Forløbere til ulykker

Total i

2019

Total i

2020

Total i

2021

Andre forløbere

1.841

1.655

1.408

Risiko for personpåkørsel

1.083

1.088

1.380

Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder

373

355

342

Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel

173

196

221

Profilforhold

122

101

64

Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt

137

125

107

Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt

84

57

121

Teknisk signalfejl

97

139

84

Bremsetekniske fejl

30

23

17

Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt

114

111

110

Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt

55

24

38

Skinnebrud – større

10

4

8

Skinnebrud – mindre

16

7

15

Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl

15

10

4

Defekt aksel på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud

4

5

1

Defekt aksel på jernbanekøretøjer –brud

0

1

0

Defekt hjul på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud

5

13

5

Defekt hjul på jernbanekøretøjer –brud

0

0

1

Forløbere til ulykker i alt

4159

3881

3.926