Datamateriale
De statistiske data i dette afsnit er registreret af jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere. I 2018 begyndte Trafikstyrelsen at modtage data vedrørende ulykker fra letbanen. Letbanen indberetter alene ulykker og ikke forløbere til ulykker.
Data er rapporteret i overensstemmelse med indberetningsbekendtgørelserne. De anvendte definitioner fremgår i vejledning til indberetningsbekendtgørelserne, som kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Nogle kategorier af data indeholder forholdsvis små datamængder og kan give anledning til store udsving i statistikken fra år til år. Derfor anvendes beregninger af femårige løbende gennemsnit til sammenligning med de årlige opgørelser.
Der kan forekomme små variationer i data i forhold til tidligere års faktaark grundet yderligere kvalitetssikring af data.
Oversigt over nationale sikkerhedsindikatorer
Tabel 1. Sikkerhedsindikatorer for 2020 gældende for EU-jernbane, S-banen, metroen og letbanen.
Indikatorer
|
Total i 2022
|
Væsentlige ulykker
|
25
|
Mindre ulykker
|
539
|
Forløbere til ulykker
|
5041
|
Dræbte
|
11
|
Alvorligt tilskadekomne
|
12
|
Selvmord (dræbte)
|
20
|
Note: Opgørelsen af ”dræbte” er eksklusive selvmord, da selvmord opgøres separat.
Tabel 2. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier
Væsentlige ulykker
|
Total i 2022/mio. tog-km.
|
Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.
|
Afsporing med rangerende materiel
|
0,011
|
0,014
|
Afsporing med tog
|
0,011
|
0,005
|
Andre Ulykker
|
0,011
|
0,005
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
0,022
|
0,007
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
0,000
|
0,005
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
0,000
|
0,002
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
0,000
|
0,005
|
Kollision, tog mod objekt
|
0,000
|
0,009
|
Overkørsels - og krydsulykker
|
0,011
|
0,104
|
Personpåkørsel
|
0,186
|
0,134
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
0,000
|
0,005
|
Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)
|
0,022
|
0,011
|
Tabel 3. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier
Væsentlige ulykker
|
Total i 2020
|
Total i 2021
|
Total i 2022
|
Afsporing med rangerende materiel
|
0
|
1
|
1
|
Afsporing med tog
|
0
|
1
|
1
|
Andre Ulykker
|
0
|
0
|
1
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
0
|
2
|
2
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
1
|
0
|
0
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
0
|
0
|
0
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
1
|
0
|
0
|
Kollision, tog mod objekt
|
2
|
0
|
0
|
Overkørsels- og krydsulykker
|
1
|
2
|
1
|
Personpåkørsel
|
11
|
10
|
17
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
1
|
0
|
0
|
Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)
|
0
|
0
|
2
|
Væsentlige ulykker i alt
|
17
|
15
|
26
|
Note: Selvmord og selvmordsforsøg medtages ikke i opgørelsen af væsentlige ulykker
Tabel 4. Indikatorer vedrørende dræbte.
Dræbte
|
Total i 2020
|
Total i 2021
|
Total i 2022
|
Passagerer
|
0
|
0
|
0
|
Personale
|
2
|
0
|
1
|
Brugere af jernbaneoverkørsler
|
0
|
1
|
0
|
Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer
|
6
|
6
|
10
|
Personer på perron
|
1
|
0
|
0
|
Dræbte i alt
|
9
|
7
|
11
|
Note: Opgørelsen af antallet af dræbte indeholder ikke selvmord.
Tabel 5. Indikatorer vedrørende alvorligt tilskadekomne.
Alvorligt tilskadekomne
|
Total i 2020
|
Total 2021
|
Total 2022
|
Passagerer
|
1
|
1
|
1
|
Personale
|
0
|
0
|
2
|
Brugere af jernbaneoverkørsler
|
1
|
1
|
1
|
Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer
|
2
|
3
|
6
|
Personer på perron
|
1
|
1
|
2
|
Alvorligt tilskadekomne i alt
|
5
|
6
|
12
|
Note: Opgørelsen af alvorligt tilskadekomne indeholder ikke selvmordsforsøg.
Tabel 6. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier
Mindre ulykker
|
Total i 2022/ mio. tog- km.
|
femårigt gennemsnit/ mio. tog-km.
|
Kollision, tog mod objekt
|
5,37
|
3,43
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
0,51
|
0,66
|
Brand og eksplosioner i tog i bevægelse
|
0,08
|
0,45
|
Afsporing med rangerende materiel
|
0,73
|
0,59
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
0,62
|
0,54
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
0,41
|
0,31
|
Andre ulykker
|
0,23
|
0,21
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
0,10
|
0,09
|
Personpåkørsel
|
0,18
|
0,12
|
Kryds- og overkørselsulykker
|
0,51
|
0,21
|
Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)
|
0,02
|
0,02
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
0,00
|
0,02
|
Afsporing med tog
|
0,05
|
0,02
|
Tabel 7. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier
Mindre ulykker
|
Total i 2020
|
Total i 2021
|
Total i 2022
|
Kollision, tog mod objekt
|
209
|
277
|
329
|
Brand og eksplosioner i tog i bevægelse
|
27
|
8
|
5
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
23
|
35
|
31
|
Afsporing med rangerende materiel
|
36
|
23
|
45
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
42
|
23
|
38
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
10
|
16
|
25
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
5
|
6
|
6
|
Personpåkørsel
|
5
|
3
|
11
|
Kryds- og overkørselsulykker
|
6
|
9
|
31
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
1
|
4
|
0
|
Andre mindre ulykker
|
11
|
14
|
14
|
Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)
|
1
|
0
|
1
|
Afsporing med tog
|
1
|
2
|
3
|
Ulykke med kørestrøm (tog i bevægelse)
|
0
|
0
|
0
|
Ulykke med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)
|
0
|
0
|
0
|
Mindre ulykker i alt
|
376
|
420
|
539
|
Note: Opgørelsen af mindre ulykker indeholder ikke selvmordsforsøg.
Tabel 8. Mindre ulykker og hændelser med farligt gods.
Ulykker og hændelser med farligt gods
|
Total i 2021
|
Total i 2022
|
Ulykker med farligt gods
|
0
|
0
|
Hændelser med farligt gods
|
0
|
0
|
Tabel 9. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier
Forløbere til ulykker
|
Total i 2022/ mio. tog- km.
|
Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.
|
Andre forløbere
|
29,49
|
28,95
|
Risiko for personpåkørsel
|
31,40
|
20,81
|
Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder
|
5,17
|
5,39
|
Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel
|
4,78
|
3,33
|
Teknisk signalfejl
|
1,45
|
1,56
|
Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt
|
2,22
|
1,94
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt
|
0,95
|
1,54
|
Profilforhold
|
1,75
|
1,60
|
Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt
|
1,76
|
1,41
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt
|
1,35
|
0,88
|
Bremsetekniske fejl
|
0,65
|
0,55
|
Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud
|
0,10
|
0,11
|
Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl
|
0,38
|
0,24
|
Skinnebrud – mindre
|
0,38
|
0,26
|
Skinnebrud – større
|
0,02
|
0,10
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud
|
0,02
|
0,05
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Brud
|
0,00
|
0,003
|
Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Brud
|
0,02
|
0,01
|
Tabel 10. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier
Forløbere til ulykker
|
Total i 2020
|
Total i 2021
|
Total i 2022
|
Andre forløbere
|
1.655
|
1.408
|
1.807
|
Risiko for personpåkørsel
|
1.088
|
1.380
|
1.924
|
Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder
|
355
|
342
|
317
|
Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel
|
196
|
221
|
293
|
Profilforhold
|
101
|
64
|
107
|
Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt
|
125
|
107
|
136
|
Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt
|
57
|
122
|
108
|
Teknisk signalfejl
|
139
|
84
|
89
|
Bremsetekniske fejl
|
23
|
17
|
40
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt
|
111
|
109
|
58
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt
|
24
|
38
|
83
|
Skinnebrud – større
|
4
|
8
|
1
|
Skinnebrud – mindre
|
7
|
15
|
23
|
Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl
|
10
|
4
|
23
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud
|
5
|
1
|
1
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer –brud
|
1
|
0
|
0
|
Defekt hjul på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud
|
13
|
5
|
6
|
Defekt hjul på jernbanekøretøjer –brud
|
0
|
1
|
1
|
Forløbere til ulykker i alt
|
3.881
|
3.926
|
5.041
|