For afgrænsning af, hvilke dele af elanlæg og -installationer og deres funktioner, der er omfattet af jernbaneinfrastruktur og har betydning for jernbanesikkerhed, anvendes TSI’ernes væsentlige sikkerhedskrav som definitionsredskab.
Til fastlæggelse af, hvilke dele af kørestrømsanlægget der betragtes som at være en del af baneinfrastrukturen (især, fordi der ikke altid har været enighed om denne afgrænsning) benyttes TSI ENE’s afgrænsning af ”delsystem energi”. TSI ENE’s delsystem energi indbefatter substations. Dermed vil jernbaneinfrastrukturen ved kørestrømsanlægget, som vist i figur 1, begynde ved primærsiden af banetransformeren (TSI ENE, bilagets afsnit 2.1, pkt. 2a). Alle elektriske anlæg og installationer i jernbaneinfrastrukturen på banesiden af denne grænseflade er dermed underlagt jernbanelovgivningen.
Figur 1
Afgrænsning af kørestrømsanlægget og dets grænseflader. Fra DS/EN50562 ”Jernbaner – Faste installationer – Proces, beskyttelsesforanstaltninger og dokumentation relateret til elektriske traktionssystemers sikkerhed” med tilladelse fra Fonden Dansk Standard. For så vidt angår transformere, inkluderer afgrænsningen kun sidste transformer, altså banetransformere (fra primærsiden) før systemspændingsniveau. For så vidt angår fjernstyring/SCADA, henvises til afsnit 3.5.
Til fastlæggelse af, hvilke forhold i jernbaneinfrastrukturen der har indflydelse på jernbanesikkerheden, tages udgangspunkt i de TSI-krav, som relaterer sig til det væsentlige krav ”sikkerhed” jf. interoperabilitetsdirektivets Annex III og som vedrører elanlæg og -installationer.
TSI’er for strukturelle delsystemer, der indeholder sikkerhedskrav til elanlæg og -installationer, er:
- TSI ENE med krav til kørestrømsanlæg i følgende afsnit:
- 4.2.7 Samordning af elektrisk beskyttelse
- 4.2.14 Faseadskillelsessektion
- 4.2.15 Systemadskillelsessektion
- 4.2.18 Beskyttelsesforanstaltninger mod elektrisk stød
- 4.4 Driftsregler
- 4.5 Vedligeholdelsesregler
- 4.6 Faglige kvalifikationer
- 4.7 Sundhed og sikkerhed
- TSI INF med krav til infrastruktur for fremmednet-/togforvarmeanlæg i afsnit 4.2.12.6 gennem henvisning til TSI for rullende materiel, der stiller infrastrukturkrav i afsnit 4.2.11.6
- TSI SRT med krav til kørestrømsanlæg for tunneler, der er mere end 1 km lange i afsnit 4.2.2.1 – 4.2.2.2
- TSI PRM med funktionelle krav til belysning og højtaleranlæg i afsnit 4.2.1.9 og 4.2.1.11, men disse er ikke relateret til elsikkerhed
- TSI CCS - Ingen identificerede krav ift. elsikkerhed, idet implementering af funktionalitet af kommunikation mellem mobilt og fast ETCS-udstyr om hævning/sænkning af strømaftager eller ud-/indkobling af hovedafbryderen er valgfri
Af ovenstående krav, som vedrører jernbanesikkerheden, er kun krav i TSI ENE, INF og SRT også relateret til elsikkerhed.
Som principper for afgrænsning af jernbanesikkerhed indenfor elsikkerhed under foranstående ramme gælder derfor følgende retningslinjer:
- Af ovenstående oplistede TSI-krav fastlægges følgende som forhold, der har betydning for jernbanesikkerhed: samtlige ovenstående TSI ENE-krav, ovenstående TSI INF-krav samt ovenstående TSI SRT-krav. TSI-kravene, der således betragtes som jernbanesikkerhedsbærende, er næsten udelukkende anlægskrav og kun i meget begrænset omfang direkte formulerede driftskrav. Ift. TSI ENE punkt 4.2.18, som refererer videre til DS/EN50122-1:2011, fastlægges jernbanesikkerhed, udover de i TSI ENE punkt 4.2.18 fastlagte krav, til også at omfatte kravene i afsnit 6.3 i DS/EN50122-1:2011. Det vil sige, at samtlige potentialudligninger, uanset om de vedrører elektrisk udstyr eller øvrige ledende dele, og uanset om de ligger i offentligt tilgængelige områder eller ej, betragtes som jernbanesikkerhedsbærende, dog under hensyntagen til undtagelserne, som er beskrevet i underafsnit til afsnit 6.3 i DS/EN50122-1:2011.
- Som jernbanesikkerhed betragtes også drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter, som sikrer, at de jernbanesikkerhedsbærende anlægskrav overholdes. Dette fordrer formaliserede krav til eftersyns- og kontrolaktiviteter for de relevante anlægskrav. Frekvens og indhold i eftersyns- og kontrolaktiviteter skal afstemmes med anlægsudformning, så den samlede risiko for, at anlægskravene ikke overholdes, holdes på et acceptabelt niveau.
- Aktiviteter og eltekniske kompetencer, som er nødvendige for at sikre personale mod elektriske farer under udførelse af anlægs-, fornyelses- og driftsaktiviteter, anses alene som forhold af betydning for elsikkerhed, det vil sige ikke som forhold af betydning for jernbanesikkerhed. Dette omfatter f.eks. kobling ifm. kørestrømsafbrydelser samt etablering og fjernelse af arbejdsjordinger ifm. kørestrømsafbrydelse. Det samme gælder elektriske farer fra kortslutning, der kan ske ved, at der fejlagtigt sendes tog ind i strømløst område. I forbindelse med hændelser, hvor der kommer passagerer, beredskabspersonale eller ikke-kvalificeret personale i sporet, kan sondringen mellem elsikkerhed og jernbanesikkerhed ikke foretages på samme måde, som i en almindelig driftssituation. Ved sådanne hændelser skal elsikkerhedsforhold også betragtes som jernbanesikkerhedsforhold (f.eks arbejdsjording ifm. hændelser).
- Elektriske farer ved anlæg og installationer, udover de farer, der er omfattet af ovennævnte TSI’er, betragtes alene som elsikkerhedsmæssige, det vil sige ikke som jernbanesikkerhedsmæssige.
For håndtering af elsikkerheden henvises til elsikkerhedsloven.