Havarikommissionen har i 2022 udgivet 5 undersøgelsesrapporter med anbefalinger. Samlet indeholder de 5 undersøgelsesrapporter 10 anbefalinger. Disse samt Trafikstyrelsens opfølgende sagsbehandling er beskrevet herunder.
Sættevognstrailer ude af position ved kørsel på Storebæltsforbindelsens Vestbro den 13.01.2021
Den 13. januar 2022 udgav Havarikommissionen undersøgelsesrapporten Storebæltsforbindelsen, sættevognstrailer ude af position ved kørsel på Vestbroen d. 13.01.2021.
Den 13. januar 2021 blev et vestgående godstog fra DB Cargo Scandinavia A/S med en løs sættevognstrailer observeret af bilister på Vestbroen. Sættevognstraileren, der var tom, var på vej til Fredericia. Dens hovedbolt havde løsrevet sig fra den bagerste skammel på togets forreste lommevogn. Havarikommissionen fastslår, at sættevognstraileren var læsset korrekt ved afgang fra Høje-Taastrup, men at hovedbolten under kørslen blev tvunget ud af sin korrekte placering i skamlen. Dette vurderes at være sket som en konsekvens af en kombination af manglende låsekraft i skamlen, kraftig vind på Vestbroen og mekaniske bevægelser ifm. kørslen.
Anbefaling 1 (DK-2022 R 1 af d. 13-01-2022):
”Havarikommissionens undersøgelser har påvist, at der i EU generelt ikke findes normer eller krav til vertikal (lodret) låseevne for de skamler / låse, som skal fastholde en lastvognssættevognstrailer i sin position på en lommevogn. Samtidig har Havarikommissionens undersøgelser ved Storebæltsulykken i 2019 konstateret, at en ikke fastholdt sættevognstrailer i kombination med andre omstændigheder (eksempelvis kraftig vind og ingen eller begrænset last på en sættevognstrailer) kan frigøre en sættevognstrailer fra sin position i lommevognen.”
DK-2022 R 1 af d. 13-01-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at det europæiske jernbaneagentur ERA sikrer entydige krav til sikring af vertikal fastholdelse af sættevognstrailere læsset på lommevogne.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 1:
Sagsbehandlingen af anbefalingen er endnu ikke tilendebragt.
Trafikstyrelsen har været i dialog med ERA om muligheden for indførelse af krav i de fælleseuropæiske bestemmelser om vertikal fastholdelse af sættevognstrailere på lommevogne. ERA har været lydhør over for Trafikstyrelsens faglige og sikkerhedsmæssige argumenter, men har ikke ønsket at imødekomme Trafikstyrelsen i det omfang, som styrelsen anser som nødvendigt for at sikre, at en lignende hændelse ikke kan indtræffe igen. Trafikstyrelsen har derfor udarbejdet nationalt gældende krav om vertikal fastholdelse af sættevognstrailere på lommevogne, i første omgang via et påbud til virksomhederne og siden hen igennem bekendtgørelse 1361 om kørsel med lommevogne med sættevogne. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. oktober 2022.
Anbefaling 2 (DK-2022 R 2 af d. 13-01-2022):
”Det er bl.a. afgørende for jernbanesikkerheden, at enhver jernbanegodsoperatør sikrer, at læsning og fastgørelse af læs er i overensstemmelse med de vilkår, der kan forekomme på infrastrukturen (f.eks. vindpåvirkninger), samt at der også i denne forbindelse sker undersøgelse af utilsigtede hændelser, også – og især - flere ensartede utilsigtede hændelser, og at dette sker i virksomhedens sikkerhedsledelsessystem.”
DK-2022 R 2 af d. 13-01-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer at DBCSs sikkerhedsledelsessystem, i lyset af den aktuelle og de i rapporten omtalte forudgående hændelser, i tilstrækkelig grad sikrer, at relevante risici er identificeret, og barrierer er dækkende for driften.
Sikkerhedsledelsessystemet bør ligeledes sikre, at erfaringer fra hændelseshåndtering og håndtering af periodiske hændelser / trends, som eksempelvis fastgørelse af gods og behandling af hændelser i den forbindelse, indgår i den løbende vurdering af det samlede risikobillede.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 2:
Sagsbehandlingen af anbefalingen er tilendebragt i november 2022.
Umiddelbart efter hændelsen og inden Havarikommissionen havde færdiggjort sin undersøgelsesrapport, gennemførte Trafikstyrelsen et tilsyn hos DB Cargo Scandinavia A/S med fokus på virksomhedens dokumentation for identificerede risici ved driften. Her konstaterede Trafikstyrelsen, at risici for relevante aktiviteter var identificeret, og at foranstaltninger til at imødegå disse var på plads.
Efter udgivelsen af undersøgelsesrapporten har Trafikstyrelsen igen gennemført tilsyn hos DB Cargo Scandinavia A/S. Denne gang med fokus på virksomhedens overvågning af og opfølgning på hændelser. Her konstaterede Trafikstyrelsen, at DB Cargo Scandinavia A/S’ sikkerhedsledelsessystem indeholder et setup for overvågning med en overordnet ramme og overvågningsplaner for interne såvel som leverandørmæssige forhold. Sikkerhedsledelsessystemet dækker derudover registrering, undersøgelse, analyse og opfølgning på hændelser. Ligeledes sikrer sikkerhedsledelsessystemet, at der indføres korrigerende handlinger til forebyggelse af hændelser. Ligeledes kunne det ved tilsyn konstateres, at DB Cargo Scandinavia A/S på baggrund af erfaringer med hændelser løbende opdaterer de dokumenterede risikovurderinger, der er forbundet med driften.
Anbefaling 3 (DK-2022 R 3 af d. 13-01-2022):
”På trods af viden om, at der ikke var krav til vertikal fastholdelse, at der var begrænset vertikal holdekraft på skammeltypen MAZ 80800, at ikke fastholdt sættevognstrailer i kombination med andre mulige faktorer kunne føre til en ulykke svarende til Storebæltsulykken d. 02-01-2019, og uden at have modtaget svar på fremsendte spørgsmål om fastholdelse, afsluttede Trafikstyrelsen en inspektionssag vedr. manglende holdekraft på skammeltypen MAZ 80800 inden hændelsen i januar 2021, uden at have sikret at den til Trafikstyrelsen fremsendte dokumentation var fyldestgørende i forhold til sikring af fastholdelse af sættevognstrailere på lommevogne i drift.”
DK-2022 R 3 af d. 13-01-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen i sin varetagelse af opgaven som sikkerhedsmyndighed sikrer, at potentielt jernbanesikkerhedskritisk dokumentation forelagt Trafikstyrelsen er fyldestgørende, så dokumentationen også omfatter sikkerhedskritiske risici.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 3:
Sagsbehandlingen af anbefalingen er tilendebragt.
Trafikstyrelsen har efter rapportens udgivelse taget procesmæssige skridt for at styrke sagsbehandlingen af lignende sager. Således er Trafikstyrelsens processer for afslutning af sagsforløb skærpet med krav om udarbejdelse og kvalitetssikring af lukkenotater, der giver en samlet fremstilling af sagsforløb og konklusion.
Det reguleringsmæssige udgangspunkt for Trafikstyrelsens tilsynsindsats er kravene til etablering af et sikkerhedsledelsessystem samt den grundlæggende ansvarsfordeling på jernbanen, der fastsætter, at jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere er ansvarlige for sikkerheden forbundet med deres drift.
Trafikstyrelsens gruppe af tilsynsmedarbejdere er derudover i 2022 blevet opnormeret med ressourcer allokeret til gennemførelse af flere inspektioner med fokus på forhold i driften. Disse inspektioner er indarbejdet i Trafikstyrelsens værktøjer til planlægning af risikobaserede tilsyn, og fra og med 2023 gennemføres inspektioner i overensstemmelse med sigtet for opnormeringen.
Trafikstyrelsen har som opfølgning på anbefalingen gennemført et nabotjek med henblik på at afdække, hvordan lande vi normalt sammenligner os med prioriterer forskellige metoder i deres tilsyn. Inspektionstilsyn har fokus på mere driftsvendte, tekniske forhold som dem, der gjorde sig gældende i den konkrete sag. Den endelige rapport er modtaget, og dens konklusioner fører ikke til at Trafikstyrelsen foretager ændringer af sin tilsynspraksis her og nu. Rapportens resultater vil dog indgå i en videre evaluering af Trafikstyrelsens tilsynsindsats med henblik på videreudvikling af tilsynsindsatsen, herunder af inspektionstilsynene.
Alvorlig ulykke i overkørsel 52 mellem Tornby og Hirtshals den 14.07.2021
Den 2. juni 2022 udgav Havarikommissionen undersøgelsesrapporten Kollision mellem personbil og regionaltog i Hirtshals d. 14.07.2021.
Den 14. juni 2021 kolliderede en bil og et tog i en jernbaneoverkørsel, hvor klokker, advarselslys og vejbomme var deaktiverede på grund af fejlretning i overkørslens tekniske anlæg. Bilens fører blev alvorlig kvæstet ved kollisionen.
Ulykken skete, fordi toget ikke standsede foran den deaktiverede overkørsel, hvilket efter Havarikommissionens vurdering, var forårsaget af fejlagtig opfattelse af situationen hos lokomotivføreren. Den fejlagtige opfattelse af situationen kan ifølge Havarikommissionen have været forårsaget af et sammenfald af flere faktorer som manglende underretning til lokomotivføreren om den deaktiverede overkørsel, at toget var forsinket, og at lokomotivføreren tidligere på dagen havde passeret korrekt slukkede overkørselssignaler, da denne kørte på en strækning med det nye signalsystem (ETCS-strækning).
Anbefaling 1 (DK-2022 R 4 af d. 02-06-2022):
”Havarikommissionen vurderer, at kørsel på strækninger med nyt signalsystem og slukkede, ikke-ugyldiggjorte signaler fra det gamle signalsystem, kan medføre en sikkerhedsrisiko, når lokomotivføreren kører på strækninger med gammelt signalsystem, hvor samme type signal skal betragtes som stopvisende, hvis signalet er slukket.”
DK-2022 R 4 af d. 02-06-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Banedanmark gennemfører en risikovurdering af, hvorvidt tilstedeværelsen af gamle ikke ugyldiggjorte overkørselssignaler på en ETCS-strækning, kan medføre en jernbanesikkerhedsmæssig fare ved kørsel på strækninger med ældre signalsystem.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 1:
Sagsbehandlingen af anbefalingen er tilendebragt i august 2023.
Banedanmark har udarbejdet en risikovurdering, dækkende infrastruktur, hvor der veksles mellem kørsel på ETCS-strækninger med ikke ugyldiggjorte signaler og strækninger med det gamle signalsystem. Trafikstyrelsen finder risikovurderingen gennemført og tilstrækkelig.
Som supplement til risikovurderingen har Banedanmark besluttet, at faren forbundet med lokomotivføreres misforståelse af slukkede overkørselssignaler ved vekslende kørsel skal indgå i risikohåndteringen af kommende strækninger med det nye signalsystem.
Ulykke på Københavns Hovedbanegård Spor 7 den 07.07.2021
Den 5. juli 2022 udgav Havarikommissionen undersøgelsesrapporten Afsporing Københavns Hovedbanegård, spor 7 d. 07.07.2021.
Den 7. juni 2021 afsporerede et regionaltog under indkørsel til Københavns Hovedbanegård. Afsporingen skete med lav hastighed i Hovedbanegårdens spor 7, og ingen kom til skade ved ulykken.
Afsporingen skete på grund af forringet sporkvalitet, som efter Havarikommissionens vurdering opstod som en konsekvens af manglende overvågning og manglende reaktion på sporets og svellernes gradvise forringelse.
Som underliggende årsag peger Havarikommissionen på, at Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem ikke har sikret en effektiv planlægning og udførelse af sporopmålinger, gående linjesyn og tilstandsinspektioner. Yderligere har der været utilstrækkelig intern koordinering imellem de afdelinger i Banedanmark, der håndterer sporbenyttelse, sporspærringer og planlægning af sporopmålinger.
Anbefaling 1 (DK-2022 R 5 af d. 05-07-2022):
”Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem (Tracé) ses ikke forud for afsporingen at have håndteret de risici, som fandtes ifm. planlægningen af målevognskørsel, manglende gennemførelse af målevognskørsel og af gående linjesyn, samt utilstrækkelige tilstandsinspektioner.”
DK-2022 R 5 af d. 05-07-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Banedanmark gennem sit sikkerhedsledelsessystem sikrer planlægning og gennemførelse af samt opfølgning på norm- og tilstandsarbejder i henhold til sikkerhedsreglerne. Sikkerhedsledelsessystemet skal endvidere sikre, at eventuelle overskridelser risikovurderes og behandles jf. gældende lovkrav.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 1:
Sagsbehandlingen af anbefalingen er endnu ikke tilendebragt.
Anbefalingen har været behandlet på tilsyn hos Banedanmark i september 2022 og i marts 2023. Trafikstyrelsen konstaterede på tilsynene, at de tiltag Banedanmark har iværksat for at imødekomme anbefalingen ikke har været tilstrækkelige til at kunne håndtere den fuldt ud. Trafikstyrelsen har meddelt Banedanmark, at yderligere tiltag vedrørende gående linjesyn og tilstandsinspektioner er nødvendige for at anbefalingen vil kunne ses fuldt ud efterlevet, og afventer således, at Banedanmark har gennemført disse yderligere tiltag.
Banedanmark har udarbejdet en redegørelse vedrørende deres håndtering af de udestående forhold, som Trafikstyrelsen og Banedanmark pr. oktober 2023 er i dialog om.
Nærved kollision med gravemaskine på Lollandsbanen den 08.12.2021
Den 7. december 2022 udgav Havarikommissionen undersøgelsesrapporten Regionaltog tæt på kollision med gravemaskine på den frie bane mellem Maribo og Sakskøbing d. 08.12.2021. Af rapporten fremgår, at en lokomotivfører forhindrede et regionaltog i at kollidere med en gravemaskine. Havarikommissionen fastslår, at en fejl i etablering af en sporspærring gjorde, at der blev givet signal til kørsel på et banestykke, hvor et arbejdshold kort forinden havde fået tilladelse til at bevæge sig ind med en gravemaskine.
Fejlen skete ifølge Havarikommissionen, blandt andet fordi stedlig dækning ved brug af kortslutningsstrop ved kortvarige sporspærringer var sat ud af kraft, og fordi stationsbestyrerne på Driftscenter Maribo var ramt af øget arbejdsbelastning.
I rapporten blev givet fire anbefalinger, som er gengivet herunder. Trafikstyrelsen har fulgt op på alle fire anbefalinger i et sagsforløb, som kort gengives efter anbefalingerne.
Anbefaling 1 (DK-2022 R 6 af d. 07-12-2022):
”Havarikommissionen vurderer, at ved undladelse af brug af kortslutningsstrop (stedlig dækning) sættes de sikkerhedsmæssige barrierer, der skulle hindre hændelser (potentielle ulykker) i sådanne situationer, ud af kraft.”
DK-2022 R 6 af d. 07-12-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Lokaltog A/S fører tilsyn med - især kortvarige - sporspærringer med henblik på at tilse, at sikkerhedsbestemmelserne overholdes af såvel SR-arbejdsledere som stationsbestyrere og trafikal(e) driftsansvarlige /planlæggere, samt at hensynet til toggang og prioritering af entreprenørernes arbejde på intet tidspunkt medfører, at sikkerhedsbestemmelser tilsidesættes.”
Anbefaling 2 (DK-2022 R 7 af d. 07-12-2022):
”Havarikommissionens undersøgelse har vist, at regelændringer i Sikkerhedsregelment SR af 1975 (SR) ikke er blevet tilstrækkeligt implementeret hos Lokaltog A/S, hvorved de jernbanesikkerhedsmæssige forbedringer som regelændringerne medfører ikke opnås hos Lokaltog A/S.”
DK-2022 R 7 af d. 07-12-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Lokaltog A/S afdækker alle bagvedliggende årsager til den utilstrækkelige implementering og efterlevelse af de ændrede regler i SR for kortvarige sporspærringer, og effektivt forebygger, at lignende mangelfuld implementering og manglende regelefterlevelse kan forekomme fremover.”
Anbefaling 3 (DK-2022 R 8 af d. 07-12-2022):
”Havarikommissionens undersøgelse har vist, at medarbejderes arbejdspres blev øget i forbindelse med de driftsmæssige ændringer som fulgte udrulningen af nyt signalsystem. Der er en risiko for, at jernbanesikkerheden udsættes for fare, når der ikke i tilstrækkelig grad bliver risikovurderet ved ændringer af driftsmæssig art og etableret barrierer for farer relateret til medarbejdernes arbejdspres.”
DK-2022 R 8 af d. 07-12-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Lokaltog A/S gennem deres sikkerhedsledelsessystem sikrer, at ændringer i personalets arbejdsbetingelser risikovurderes og farehåndteres, så eventuelle risici afledt af øget arbejdspres bliver reduceret.”
Anbefaling 4 (DK-2022 R 9 af d. 07-12-2022):
”Havarikommissionens undersøgelse har vist, at den jernbanesikkerhedsplan, der var gældende, mere synes at være en generel/generisk jernbanesikkerhedsplan, end en konkret jernbanesikkerhedsplan, der er udarbejdet i forhold til den konkrete arbejdstype og materiel.”
DK-2022 R 9 af d. 07-12-2022
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Lokaltog A/S ifm. planlægning af infrastrukturarbejder udarbejder jernbanesikkerhedsplaner for de aktuelle arbejder, og at gennemførelse af infrastrukturarbejder sker i henhold til sikkerhedsbestemmelserne.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 1-4:
Sagsbehandlingen af de fire anbefalinger er endnu ikke tilendebragt.
Trafikstyrelsen har gennemført tilsyn hos Lokaltog A/S i marts 2023. Her konstaterede Trafikstyrelsen, at Lokaltog har oprettet handlingsplaner for håndtering af de fire anbefalinger.
Lokaltogs tiltag forventes at være gennemført i 3. kvartal af 2023, hvorefter Trafikstyrelsen ved tilsyn vil vurdere, om de er tilstrækkelige til, at anbefalingerne kan konstateres efterkommet.
Defekt akselleje den 23.12.2021
Den 23. december 2022 udgav Havarikommissionen undersøgelsesrapporten Defekt akselleje d. 23.12.2021.
Den 23. december 2021 opstod en mindre brand i en bogie på et regionaltog på Hjørring Station. Lokomotivføreren kunne ved egen hjælp slukke branden med togets slukningsudstyr, og ulykken medførte kun materielle skader.
Havarikommissionen fastslår, at den direkte årsag til branden var et aksellejehavari, men de bagvedliggende årsager kunne ikke fastlægges præcist. Undersøgelser iværksat af Havarikommissionen og udført at en uvildig 3. part, peger på, at aksellejehavari enten har været forårsaget af fremmedlegemer i lejet eller et for stort aksialslør.
Havarikommissionen konkluderer i forlængelse heraf, at årsagen kan have været udskiftning af trykkappebolte for ca. 10 år siden, hvor den af producenten foreskrevne bolttype med selvlåsende funktion blev udskiftet med en ny type bolt med låseskive, og manglende tilretning af vedligeholdelsesmanualer og tilspændingsmoment i den forbindelse.
Anbefaling 1 (DK-2022 R 10 af d. 19-12-2022):
”Den primære årsag til, at trykkappeboltene kunne løsne sig under drift, skal sandsynligvis findes i utilstrækkelig tilspænding efter teknisk ændring til ny bolttype. Ændringen blev gennemført, uden at behovet for forøget tilspændingsmoment ved brug af den nye bolttype var blevet identificeret, og vedligeholdelsesinstruktionerne blev derfor heller ikke opdateret. Efterfølgende har virksomheden oplyst, at den gennemførte tekniske ændring er blevet ført tilbage. Således anvendes der nu kun Verbus Ripp bolte til trykkapper på Desiro togsæt”.
DK-2022 R 10 af d. 19-12-2022.
”Havarikommissionen anbefaler, at Trafikstyrelsen sikrer, at Nordjyske Jernbaner håndterer ændringer af teknisk, driftsmæssig eller organisatorisk art via sit sikkerhedsledelsessystem (SLS) og i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at virksomheden håndterer ændringerne af trykkappebolte på Desiro togsæt i henhold til dette.”
Trafikstyrelsens opfølgning på anbefaling 1:
Sagsbehandlingen af anbefalingen er endnu ikke tilendebragt.
På tilsyn hos Nordjyske Jernbaner i april 2023 blev anbefalingen behandlet. Her konstaterede Trafikstyrelsen, at Nordjyske Jernbaners sikkerhedsledelsessystem indeholder procedurer for gennemførelse af køretøjsændringer i overensstemmelse med gældende krav.
I forbindelse med Nordjyske Jernbaners sikkerhedsgodkendelse er der dog konstateret mangler i sikkerhedsledelsessystemet vedrørende organisatoriske og driftsmæssige ændringer. Mangler som Trafikstyrelsen vurderer nødvendige at afhjælpe for at efterleve anbefalingen fuldt ud. Nordjyske Jernbaner arbejder med dette frem til december 2024, hvorefter Trafikstyrelsen ved tilsyn vil følge op på Nordjyske Jernbaners udbedring af manglerne.
Trafikstyrelsen har også bedt Nordjyske Jernbaner om en redegørelse for deres håndtering af udskiftningerne af trykkappebolte. Denne redegørelse er Trafikstyrelsen og Nordjyske Jernbaner per oktober 2023 i dialog omkring.