1

Jernbane og bybane i tal 2024

Tabel A.1. Oplysninger om infrastrukturforvaltere.

 

Infrastrukturforvaltere

20241

Antal infrastrukturforvaltere

8

Total banelængde (km)2

2615

(338)

Total sporlængde (km)

3935

(583)

Elektrificeret banelængde (km)1

1033

(338)

Bane med ATC, ATC-togstop/HKT udstyr CBTC; ERTMS, ECTS (km)

1927

Samlede antal overkørsler3

937

Automatisk overkørsel med advarselsanlæg2

73

Automatisk overkørsel med advarselsanlæg og halv- eller helbomme2

723

Automatisk overkørsel med advarselsanlæg og halv- eller helbomme og beskyttelse på banesiden i form af detektering i vejen eller lignende2

248

Manuelt betjent overkørsel med advarselsanlæg2

3

Manuelt betjent overkørsel med bomanlæg2

0

Overkørsel uden beskyttelse2

138

Kilde: Trafikstyrelsens database.

 

Tabel A.2. Oplysninger om jernbane, bybane og entreprenørvirksomheder.

Bybane- og jernbanevirksomheder

2024

Antal jernbanevirksomheder4

21

Antal lokomotiver5

122

Antal togsæt4

614

Lokomotivførerlicenser (nyudstedte/fornyede)

215

Antal af metrotogsæt4

81

Antal af letbanekøretøj4

42

Omfang passagertransport (mio. person-km.)4 5

7.136

Omfang af godstransport (mio. ton-km.)4 5

1.786

Omfang af passagertransport (mio. tog-km.)4 5

90,786

Omfang af godstransport (mio. tog-km.)4 5

2,676

Samlede antal kørte kilometer (mio. tog-km.)4 6

93,462

 

 

Kilde: Trafikstyrelsens database og Danmarks statistik

Tallene indgår i det samlede internationale trafikarbejde samt det totale trafikarbejde.

Tallene for trafikarbejdet over Øresund i 2017, 2018 og 2019 er forbundet med usikkerhed, da det har været nødvendigt at estimere grundet mangelfulde indberetninger.

2

Sikkerhedsindikatorer 2024

2.1

Datamateriale

De statistiske data i dette afsnit er registreret af jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere. I 2018 begyndte Trafikstyrelsen at modtage data vedrørende ulykker fra letbanen. Letbanen indberetter alene ulykker og ikke forløbere til ulykker.

Data er rapporteret i overensstemmelse med indberetningsbekendtgørelsen7. De anvendte definitioner fremgår i vejledning til indberetningsbekendtgørelsen, som kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.

Nogle kategorier af data indeholder forholdsvis små datamængder og kan give anledning til store udsving i statistikken fra år til år. Derfor anvendes beregninger af femårige løbende gennemsnit til sammenligning med de årlige opgørelser.

Der kan forekomme små variationer i data i forhold til tidligere års faktaark grundet yderligere kvalitetssikring af data.

2.2

Oversigt over nationale sikkerhedsindikatorer

Tabel 1. Sikkerhedsindikatorer for 2024 gældende for den samlede jernbane på tværs af EU-baner8 og Bybaner9.

Indikatorer

Total i 2024

Væsentlige ulykker

19

Mindre ulykker

945

Forløbere til ulykker

5.171

Dræbte

8

Alvorligt tilskadekomne

7

Selvmord (dræbte)

20

Note: Opgørelsen af ”dræbte” er eksklusive selvmord, da selvmord opgøres separat.

 

Tabel 2. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier

Væsentlige ulykker

Total i 2024/mio. tog-km

Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.

Afsporing med rangerende materiel

0,021

 

0,009

 

Afsporing med tog

0,000

 

0,004

 

Andre ulykker

0,000

 

0,004

 

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

0,021

 

0,013

 

Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)

0,021

 

0,007

 

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

0,000

 

0,002

 

Kollision, rangerende materiel mod objekt

0,000

 

0,004

 

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

0,000

 

0,002

 

Kollision, tog mod objekt

0,032

 

0,011

 

Overkørsels - og krydsulykker

0,011

 

0,017

 

Personpåkørsel

0,096

 

0,131

 

Personskade ombord på tog i bevægelse

0,000

 

0,002

 

Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

0,000

 

0,007

 

 

 

 

Tabel 3. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier

 

Væsentlige ulykker

 

Total i 2022

Total i 2023

Total i 2024

Afsporing med rangerende materiel

1

0

2

Afsporing med tog

1

0

0

Andre ulykker

1

1

0

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

0

0

0

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

2

1

2

Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)

0

1

2

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

0

0

0

Kollision, rangerende materiel mod objekt

0

2

0

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

0

0

0

Kollision, tog mod objekt

0

0

3

Kryds- og overkørselsulykker

2

2

1

Personpåkørsel

17

13

9

Personskade ombord på tog i bevægelse

0

0

0

Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

2

1

0

Væsentlige ulykker i alt

26

21

19

Note: Selvmord og selvmordsforsøg medtages ikke i opgørelsen af væsentlige ulykker

Tabel 4. Indikatorer vedrørende dræbte.

 

Dræbte

Total 2022

Total 2023

Total 2024

Passagerer

0

0

1

Personale

1

0

2

Brugere af jernbaneoverkørsler

1

2

1

Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer

10

9

4

Personer på perron

0

1

0

Dræbte i alt

12

12

8

Note: Opgørelsen af antallet af dræbte indeholder ikke selvmord.

 

Tabel 5. Indikatorer vedrørende alvorligt tilskadekomne.

Alvorligt tilskadekomne

Total 2022

Total 2023

Total 2024

Passagerer

1

1

1

Personale

2

1

1

Brugere af jernbaneoverkørsler

1

0

0

Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer

6

1

2

Personer på perron

2

4

3

Alvorligt tilskadekomne i alt

12

8

7

Note: Opgørelsen af alvorligt tilskadekomne indeholder ikke selvmordsforsøg. 

 

Tabel 6. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier

Mindre ulykker

Total i 2024/ mio. tog- km.

femårigt gennemsnit/ mio. tog-km.

Kollision, tog mod objekt

8,26

4,93

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

0,41

0,35

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

0,03

0,12

Afsporing med

rangerende materiel

0,28

0,35

Kollision, rangerende materiel mod objekt

0,21

0,30

Personskade ombord på tog i bevægelse

0,22

0,20

Andre ulykker

0,11

0,14

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

 

0,04

 

0,06

 

Personpåkørsel

0,11

0,09

Kryds- og overkørselsulykker

0,28

0,22

Ind- og udstigningsulykker

(tog i bevægelse)

0,02

0,01

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

0,02

0,02

Afsporing med tog

0,07

0,03

Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller

intet tog)

0,00

 

0,00

 

Ulykker med kørestrøm (tog i bevægelse)

0,04

0,01

 

 

Tabel 7. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier.

Mindre ulykker

Total i 2022

Total i 2023

Total i 2024

Kollision, tog mod objekt

329

670

772

Brand og eksplosioner i tog i bevægelse

5

13

3

Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)

31

33

38

Afsporing med rangerende materiel

45

31

26

Kollision, rangerende materiel mod objekt

38

15

20

Personskade ombord på tog i bevægelse

25

18

21

Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel

6

5

4

Personpåkørsel

11

11

10

Kryds- og overkørselsulykker

31

31

26

Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj

0

0

2

Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)

1

1

2

Afsporing med tog

3

2

7

Ulykke med kørestrøm (tog i bevægelse)

0

2

4

Ulykke med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)

0

1

0

Andre mindre ulykker

14

14

10

Mindre ulykker i alt

539

847

945

Note: Opgørelsen af mindre ulykker indeholder ikke selvmordsforsøg.

 

Tabel 8. Mindre ulykker og hændelser med farligt gods.

Ulykker og forløbere for ulykker med farligt gods

Total i 2022

Total i 2023

Total i 2024

Ulykker med farligt gods involveret

0

1

2

Forløbere med farligt gods involveret

0

6

6

 

 

Tabel 9. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier

Forløbere til ulykker

Total i 2024/ mio. tog- km.

Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.

Andre forløbere

18,79

18,41

Risiko for personpåkørsel

24,18

18,88

Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder

2,24

3,41

Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel

3,35

3,11

Teknisk signalfejl

0,22

0,79

Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt

1,79

1,50

Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt

0,82

 1,02

Profilforhold

0,88

0,94

Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt

1,13

1,18

Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt

1,13

0,66

Bremsetekniske fejl

0,36

0,31

Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud

0,06

0,09

Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl

0,20

0,14

Skinnebrud – mindre

0,13

0,17

Skinnebrud – større

0,03

0,04

Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud

0,00

0,02

Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Brud

0,00

0,00

Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Brud

0,00

0,01

Hærværk

0,00

0,00

 

Tabel 10. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier

Forløbere til ulykker

Total i 2022

Total i 2023

Total i 2024

Andre forløbere

1.807

1.820

1.756

Risiko for personpåkørsel

1.925

1.991

2.260

Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder

317

343

209

Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel

293

399

313

Profilforhold

107

77

82

Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt

137

151

167

Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt

108

147

106

Teknisk signalfejl

89

31

21

Bremsetekniske fejl

40

27

34

Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt

58

113

77

Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt

83

51

106

Skinnebrud – større

1

4

3

Skinnebrud – mindre

23

20

12

Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl

23

9

19

Defekt aksel på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud

1

2

0

Defekt aksel på jernbanekøretøjer –brud

0

0

0

Defekt hjul på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud

6

9

6

Defekt hjul på jernbanekøretøjer –brud

1

2

0

Hærværk

2

0

0

Forløbere til ulykker i alt

5.021

5.196

5.171