Tabel 1. Sikkerhedsindikatorer for 2024 gældende for den samlede jernbane på tværs af EU-baner og Bybaner.
Indikatorer
|
Total i 2024
|
|
Væsentlige ulykker
|
19
|
|
Mindre ulykker
|
945
|
|
Forløbere til ulykker
|
5.171
|
|
Dræbte
|
8
|
|
Alvorligt tilskadekomne
|
7
|
|
Selvmord (dræbte)
|
20
|
Note: Opgørelsen af ”dræbte” er eksklusive selvmord, da selvmord opgøres separat.
Tabel 2. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier
Væsentlige ulykker
|
Total i 2024/mio. tog-km
|
Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.
|
|
Afsporing med rangerende materiel
|
0,021
|
0,009
|
|
Afsporing med tog
|
0,000
|
0,004
|
|
Andre ulykker
|
0,000
|
0,004
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
0,021
|
0,013
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)
|
0,021
|
0,007
|
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
0,000
|
0,002
|
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
0,000
|
0,004
|
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
0,000
|
0,002
|
|
Kollision, tog mod objekt
|
0,032
|
0,011
|
|
Overkørsels - og krydsulykker
|
0,011
|
0,017
|
|
Personpåkørsel
|
0,096
|
0,131
|
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
0,000
|
0,002
|
|
Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)
|
0,000
|
0,007
|
Tabel 3. Indikatorer vedrørende væsentlige ulykker fordelt på hændelseskategorier
Væsentlige ulykker
|
Total i 2022
|
Total i 2023
|
Total i 2024
|
|
Afsporing med rangerende materiel
|
1
|
0
|
2
|
|
Afsporing med tog
|
1
|
0
|
0
|
|
Andre ulykker
|
1
|
1
|
0
|
|
Brand og eksplosioner i tog i bevægelse
|
0
|
0
|
0
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
2
|
1
|
2
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)
|
0
|
1
|
2
|
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
0
|
0
|
0
|
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
0
|
2
|
0
|
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
0
|
0
|
0
|
|
Kollision, tog mod objekt
|
0
|
0
|
3
|
|
Kryds- og overkørselsulykker
|
2
|
2
|
1
|
|
Personpåkørsel
|
17
|
13
|
9
|
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
0
|
0
|
0
|
|
Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)
|
2
|
1
|
0
|
|
Væsentlige ulykker i alt
|
26
|
21
|
19
|
Note: Selvmord og selvmordsforsøg medtages ikke i opgørelsen af væsentlige ulykker
Tabel 4. Indikatorer vedrørende dræbte.
Dræbte
|
Total 2022
|
Total 2023
|
Total 2024
|
|
Passagerer
|
0
|
0
|
1
|
|
Personale
|
1
|
0
|
2
|
|
Brugere af jernbaneoverkørsler
|
1
|
2
|
1
|
|
Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer
|
10
|
9
|
4
|
|
Personer på perron
|
0
|
1
|
0
|
|
Dræbte i alt
|
12
|
12
|
8
|
Note: Opgørelsen af antallet af dræbte indeholder ikke selvmord.
Tabel 5. Indikatorer vedrørende alvorligt tilskadekomne.
Alvorligt tilskadekomne
|
Total 2022
|
Total 2023
|
Total 2024
|
|
Passagerer
|
1
|
1
|
1
|
|
Personale
|
2
|
1
|
1
|
|
Brugere af jernbaneoverkørsler
|
1
|
0
|
0
|
|
Personer der uautoriseret befinder sig på jernbanearealer
|
6
|
1
|
2
|
|
Personer på perron
|
2
|
4
|
3
|
|
Alvorligt tilskadekomne i alt
|
12
|
8
|
7
|
Note: Opgørelsen af alvorligt tilskadekomne indeholder ikke selvmordsforsøg.
Tabel 6. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier
Mindre ulykker
|
Total i 2024/ mio. tog- km.
|
femårigt gennemsnit/ mio. tog-km.
|
|
Kollision, tog mod objekt
|
8,26
|
4,93
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
0,41
|
0,35
|
|
Brand og eksplosioner i tog i bevægelse
|
0,03
|
0,12
|
|
Afsporing med
rangerende materiel
|
0,28
|
0,35
|
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
0,21
|
0,30
|
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
0,22
|
0,20
|
|
Andre ulykker
|
0,11
|
0,14
|
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
0,04
|
0,06
|
|
Personpåkørsel
|
0,11
|
0,09
|
|
Kryds- og overkørselsulykker
|
0,28
|
0,22
|
|
Ind- og udstigningsulykker
(tog i bevægelse)
|
0,02
|
0,01
|
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
0,02
|
0,02
|
|
Afsporing med tog
|
0,07
|
0,03
|
|
Ulykker med kørestrøm (tog holder stille eller
intet tog)
|
0,00
|
0,00
|
|
Ulykker med kørestrøm (tog i bevægelse)
|
0,04
|
0,01
|
Tabel 7. Indikatorer vedrørende mindre ulykker fordelt på hændelseskategorier.
Mindre ulykker
|
Total i 2022
|
Total i 2023
|
Total i 2024
|
|
Kollision, tog mod objekt
|
329
|
670
|
772
|
|
Brand og eksplosioner i tog i bevægelse
|
5
|
13
|
3
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog holder stille)
|
31
|
33
|
38
|
|
Afsporing med rangerende materiel
|
45
|
31
|
26
|
|
Kollision, rangerende materiel mod objekt
|
38
|
15
|
20
|
|
Personskade ombord på tog i bevægelse
|
25
|
18
|
21
|
|
Kollision, rangerende materiel mod andet rangerende materiel
|
6
|
5
|
4
|
|
Personpåkørsel
|
11
|
11
|
10
|
|
Kryds- og overkørselsulykker
|
31
|
31
|
26
|
|
Kollision, tog mod andet jernbanekøretøj
|
0
|
0
|
2
|
|
Ind- og udstigningsulykker (tog i bevægelse)
|
1
|
1
|
2
|
|
Afsporing med tog
|
3
|
2
|
7
|
|
Ulykke med kørestrøm (tog i bevægelse)
|
0
|
2
|
4
|
|
Ulykke med kørestrøm (tog holder stille eller intet tog)
|
0
|
1
|
0
|
|
Andre mindre ulykker
|
14
|
14
|
10
|
|
Mindre ulykker i alt
|
539
|
847
|
945
|
Note: Opgørelsen af mindre ulykker indeholder ikke selvmordsforsøg.
Tabel 8. Mindre ulykker og hændelser med farligt gods.
Ulykker og forløbere for ulykker med farligt gods
|
Total i 2022
|
Total i 2023
|
Total i 2024
|
|
Ulykker med farligt gods involveret
|
0
|
1
|
2
|
|
Forløbere med farligt gods involveret
|
0
|
6
|
6
|
Tabel 9. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier
Forløbere til ulykker
|
Total i 2024/ mio. tog- km.
|
Femårigt gennemsnit/mio. tog-km.
|
|
Andre forløbere
|
18,79
|
18,41
|
|
Risiko for personpåkørsel
|
24,18
|
18,88
|
|
Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder
|
2,24
|
3,41
|
|
Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel
|
3,35
|
3,11
|
|
Teknisk signalfejl
|
0,22
|
0,79
|
|
Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt
|
1,79
|
1,50
|
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt
|
0,82
|
1,02
|
|
Profilforhold
|
0,88
|
0,94
|
|
Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt
|
1,13
|
1,18
|
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt
|
1,13
|
0,66
|
|
Bremsetekniske fejl
|
0,36
|
0,31
|
|
Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud
|
0,06
|
0,09
|
|
Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl
|
0,20
|
0,14
|
|
Skinnebrud – mindre
|
0,13
|
0,17
|
|
Skinnebrud – større
|
0,03
|
0,04
|
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Anden årsag end brud
|
0,00
|
0,02
|
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer – Brud
|
0,00
|
0,00
|
|
Defekte hjul på jernbanekøretøjer – Brud
|
0,00
|
0,01
|
|
Hærværk
|
0,00
|
0,00
|
Tabel 10. Indikatorer vedrørende forløbere til ulykker fordelt på hændelseskategorier
Forløbere til ulykker
|
Total i 2022
|
Total i 2023
|
Total i 2024
|
|
Andre forløbere
|
1.807
|
1.820
|
1.756
|
|
Risiko for personpåkørsel
|
1.925
|
1.991
|
2.260
|
|
Fejl fra stationsbestyrer/trafikleder
|
317
|
343
|
209
|
|
Risiko for kollision/påkørsel i overkørsel
|
293
|
399
|
313
|
|
Profilforhold
|
107
|
77
|
82
|
|
Signalforbikørsel (tog) – ikke forbi farepunkt
|
137
|
151
|
167
|
|
Signalforbikørsel (tog) – forbi farepunkt
|
108
|
147
|
106
|
|
Teknisk signalfejl
|
89
|
31
|
21
|
|
Bremsetekniske fejl
|
40
|
27
|
34
|
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – forbi farepunkt
|
58
|
113
|
77
|
|
Signalforbikørsel (ikke-tog) – ikke forbi farepunkt
|
83
|
51
|
106
|
|
Skinnebrud – større
|
1
|
4
|
3
|
|
Skinnebrud – mindre
|
23
|
20
|
12
|
|
Sikkerhedsfarlige sporbeliggenhedsfejl
|
23
|
9
|
19
|
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud
|
1
|
2
|
0
|
|
Defekt aksel på jernbanekøretøjer –brud
|
0
|
0
|
0
|
|
Defekt hjul på jernbanekøretøjer – anden årsag end brud
|
6
|
9
|
6
|
|
Defekt hjul på jernbanekøretøjer –brud
|
1
|
2
|
0
|
|
Hærværk
|
2
|
0
|
0
|
|
Forløbere til ulykker i alt
|
5.021
|
5.196
|
5.171
|