Fra puljen var der mulighed for at søge om driftsstøtte. På dette punkt adskiller Yderpuljen sig fra andre puljer på Transport -, Bygnings og Boligministeriets område, hvor der kun har været mulighed for at søge om støtte til anlægs -/investeringsudgifter
Der er mulighed for at opnå driftsstøtte i op til 2 år. Der er tale om en løbende udgift for kommunen ved denne type projekter, i modsætning til infrastrukturprojekterne.
I de tyndtbefolkede områder er privatbilen det primære valg af transportmiddel. Mange husstande har 2 biler. Privatbilens fleksibilitet sammen med den velfungerende vejinfrastruktur giver befolkningen en tilgængelighed til arbejde, indkøb, skoler mm., som den kollektive trafik ikke kan måle sig med.
Selv om privatbilen er den dominerende transportform, er der fortsat behov for et udbud af kollektiv trafik, som er tilpasset borgerens behov i disse områder. Den kollektive trafik benyttes i overvejende grad af personer uden kørekort, fx skolebørn, unge eller pensionister.
Projekterne har til formål at oprette eller opretholde busdrift i tyndere befolkede områder og dermed både give borgerne i området et tilbud om kollektiv trafik samt afprøve, om der er grundlag for at opretholde bus drift.
Der har været stor interesse for at søge om driftsstøtte, og der er således oprettet en del nye ruter i yderområder. Der er ofte tale om transport mellem nogle landområder og hovedbyen i området med henblik på bedre mulighed for at komme i skole, på arbejd e eller til indkøbsfaciliteter. Nogle kommuner satser på traditionel busdrift, mens andre satser på flexturskørsel, hvor bussen kører efter behov, men 2 projekter skiller sig ud: turistkørsel i Nationalpark Thy og Vadehavet Nationalpark. Disse 2 ruter er primært tiltænkt turister. Ruten i Vadehavet Nationalpark er en traditionel busrundtur, hvor der købes billet til en heldagsudflugt med guide. Ruten i Thisted kan bruges af almindelige passagerer og kommer frem ved søgning på rejseplanen, men bussen kører langs kysten med stop i de forskellige badebyer.
Ruterne oprettes oftest efter lokalt ønske, hvorfor der ved ansøgning om tilskud til puljen forventes efterspørgsel efter bussen.
Der blev i 2014 åbnet for at søge om støtte til landsbybusser. Nogle områder er så tyndt befolket, at der ikke kan opretholdes hverken traditionel rutekørsel eller flexturskørsel. Her kan andre løsninger være en mulighed, fx anskaffelse af en landsbybus, som ejes og køres af beboere i landsbyen. Denne løsning har den fordel, at bussen kører, når landsbyboerne har et behov. Der er mulighed for, at det kan gå på skift, hvem der kører, så muligheden for afgang ikke afhænger af en enkelt person.
Denne type projekter kræver, at de ansvarlige for projektet sikrer sig, at den relevante lovgivning overholdes. Det er ikke en bunden opgave for kommunen at udbyde bustrafik, og kommunen har derfor mulighed for at lukke en busrute. Hvis busruten kun bruges af meget få passagerer, vil kommunens tilskud til bussen være højt, og besparelsespotentialet er dermed stort.