Den individuelle handicapkørsel udføres af trafikselskaberne, som jf. lov om trafikselskaber, § 11, skal etablere individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede på 18 år og derover og fra 1. juli 2018 også for blinde og stærkt svagsynede på 18 år og derover.
Kommuner, som udgøres af en ø, og som ikke har bro eller anden fast forbindelse til andre kommuner, kan jf. § 1, stk. 3 i lov om trafikselskaber undlade at deltage i et trafikselskab, og kommunen skal i så fald varetage de opgaver, der påhviler trafikselskaberne. Tre kommuner har indtil videre valgt selv at varetage opgaverne som trafikselskab.
Samsø Kommune overtog ansvaret for den kollektive trafik d. 25. juni 2017, og indgår derfor i denne statistik.
Fanø Kommune overtog ansvaret for den kollektive trafik 1. januar 2018, og indgår derfor i denne statistik.
Ærø kommune har ligeledes overtaget ansvaret for den kollektive trafik, men den del, der omhandler handicapkørsel varetages af Fynbus, hvorfor Ærø Kommunes handicapkørsel indgår i data for Fynbus.
Trafikstyrelsen har siden 2007 indhentet data vedrørende trafikselskabernes individuelle handicapkørsel jf. lov om trafikselskaber, § 11. Nærværende statistik beskriver den budgetterede kørsel i 2022, jf. trafikselskabernes budgetter udarbejdet i 2021.