Tabel 1. Udgifter, indtægter og tilskud, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (mio. kr.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik (1)
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Udgifter
Driftsudgifter (inkl. løn)
|
3.582,2
|
55,2
|
556,7
|
650,6
|
1.560,3
|
821,3
|
13,8
|
3,8
|
7.243,7
|
Salgsudgifter (inkl. løn)
|
204,4
|
1,5
|
35,0
|
38,1
|
93,1
|
49,4
|
0,0
|
0,1
|
421,6
|
Administration (inkl. løn)
|
211,9
|
2,6
|
39,6
|
32,9
|
68,4
|
37,0
|
0,3
|
0,4
|
393,2
|
Samlede udgifter
|
3.998,5
|
59,3
|
631,3
|
721,5
|
1.721,9
|
907,7
|
14,1
|
4,3
|
8.058,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Passagerindtægter
Billetter/kort
|
1.305,3
|
16,4
|
110,4
|
162,8
|
516,0
|
199,5
|
0,0
|
0,5
|
2.310,9
|
Offentlige instanser
|
189,7
|
9,2
|
41,6
|
62,2
|
106,5
|
65,3
|
0,1
|
0,2
|
474,9
|
Andre inkl. Kontrolafgifter
|
-43,4
|
0,0
|
3,6
|
0,7
|
10,3
|
2,7
|
0,0
|
0,0
|
-25,9
|
Samlede passagerindtægter
|
1.451,6
|
25,6
|
155,7
|
225,8
|
632,8
|
267,6
|
0,1
|
0,7
|
2.759,9
|
Tilskud (2)
Tilskud fra regioner
|
614,7
|
0,0
|
149,0
|
112,4
|
311,5
|
192,2
|
0,0
|
0,0
|
1.379,7
|
Tilskud fra kommuner
|
1.828,4
|
28,9
|
308,4
|
357,1
|
768,6
|
409,2
|
14,0
|
3,6
|
3.718,1
|
Samlede tilskud
|
2.443,1
|
28,9
|
457,4
|
469,4
|
1.080,1
|
601,4
|
14,0
|
3,6
|
5.097,8
|
COVID-19 tilskud fra staten
|
103,8
|
4,8
|
18,2
|
26,3
|
10,1
|
38,7
|
0,0
|
0,0
|
201,9
|
Samlede indtægter (3)
|
3.894,7
|
54,5
|
613,1
|
695,2
|
1.712,9
|
869,0
|
14,1
|
4,3
|
7.857,7
|
(1) Differencen mellem Midttrafiks udgifter og indtægter skyldes, at Midttrafiks resultat ikke bliver byrdefordelt til Midttrafiks ejere
(2) Tilskud er et udtryk for trafikselskabets tilskudsbehov i året, og er derfor ikke det beløb regioner og kommuner i praksis har betalt til trafikselskaberne i året. Kommuner og regioner efterregulerer efterfølgende i deres betalinger til trafikselskabet for at udligne forskellen mellem tilskudsbehovet og de faktiske betalinger i året. Dette sker 1 eller 2 år efter (se tabel 2)
(3) Samlede indtægter er lig summen af samlede passagerindtægter og samlede tilskud.
Tabel 2. Efterregulering af tilskud pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (mio. kr.) (1)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Efterregulering af tilskud
Efterregulering fra/til regioner
|
-26,1
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
8,9
|
-7,3
|
0,0
|
0,0
|
-24,5
|
Efterregulering fra/til kommuner
|
-166,2
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
16,0
|
-47,5 |
0,0
|
0,0
|
-197,7
|
Samlet efterregulering
|
-192,3
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
24,9
|
-54,8 |
0,0
|
0,0
|
-222,2
|
(1) Efterregulering af tilskud er forskellen mellem trafikselskabernes tilskudsbehov og det beløb regioner og kommuner i praksis har betalt til trafikselskaberne i året. Efterreguleringen bliver betalt af regioner/kommuner (negativt tal) eller af trafikselskabet (positivt tal) 1 eller 2 år efter.
Tabel 3. Udgiftsfordeling pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (mio. kr.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Driftsudgifter (inkl. løn)
Kontraktbetaling
|
3.480,3
|
54,7
|
544,7
|
643,7
|
1.523,3
|
811,6
|
13,8 3,7
|
7.075,9
|
IT-omkostninger i bus
|
29,3
|
0,3
|
0,0
|
2,3
|
14,0
|
5,4
|
0,0 0,0
|
51,3
|
Chaufførlokaler
|
2,1
|
0,0
|
0,1
|
-0,1
|
0,0
|
2,2
|
0,0 0,0
|
4,3
|
Trafiktjeneste inkl. billetkontrol
|
64,3
|
0,1
|
10,9
|
3,9
|
22,8
|
2,1
|
0,0 0,0
|
104,1
|
Stoppesteder og elektroniske tavler
|
6,3
|
0,0
|
0,9
|
0,7
|
0,2
|
0,1
|
0,0 0,0
|
8,2
|
Driftsudgifter i alt
|
3.582,2
|
55,2
|
556,7
|
650,6
|
1.560,3
|
821,3
|
13,8 3,8
|
7.243,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Salgsudgifter (inkl. løn)
Provision
|
26,5
|
0,4
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0 0,0
|
26,8
|
Markedsføring og information inkl. køreplaner
|
19,1
|
0,3
|
11,5
|
9,1
|
14,0
|
9,5
|
0,0 0,0
|
63,6
|
Rejsehjemmel
|
0,3
|
0,3
|
0,0
|
0,0
|
0,5
|
0,0
|
0,0 0,1
|
1,1
|
Kundecenter
|
13,4
|
0,0
|
0,0
|
7,7
|
8,1
|
9,8
|
0,0 0,0
|
39,0
|
Salg og distribution
|
1,1
|
0,2
|
6,6
|
0,2
|
4,4
|
0,0
|
0,0 0,0
|
12,5
|
Drift af busterminaler/rutebilstationer
|
0,0
|
0,1
|
0,0
|
0,0
|
5,2
|
6,5
|
0,0 0,0
|
11,8
|
Billetteringsomkostninger og app udgifter
|
0,0
|
0,3
|
1,4
|
1,6
|
9,1
|
2,1
|
0,0 0,0
|
14,4
|
Rejsekort
|
143,9
|
0,0
|
15,5
|
19,6
|
51,9
|
21,4
|
0,0 0,0
|
252,3
|
Salgsudgifter i alt
|
204,4
|
1,5
|
35,0
|
38,1
|
93,1
|
49,4
|
0,0 0,1
|
421,6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Administrationsudgifter (inkl. løn)
Bygninger, inventar og kontorhold
|
23,2
|
0,3
|
4,6
|
2,2
|
7,4
|
2,4
|
0,3 0,0
|
40,3
|
Konsulenter, revision, advokat
|
22,9
|
0,0
|
3,7
|
0,5
|
6,5
|
6,6
|
0,0 0,2
|
40,4
|
Møder, rejser
|
1,7
|
0,0
|
0,3
|
0,6
|
0,3
|
0,4
|
0,0 0,0
|
3,3
|
IT adm. omkostninger
|
20,8
|
0,3
|
7,3
|
5,4
|
13,5
|
6,7
|
0,0 0,0
|
54,0
|
Personale og uddannelse
|
3,3
|
0,2
|
2,4
|
1,4
|
2,4
|
0,4
|
0,0 0,0
|
10,1
|
Løn
|
124,5
|
1,8
|
21,0
|
22,4
|
38,0
|
20,3
|
0,0 0,2
|
228,3
|
Renter
|
-13,2
|
0,0
|
0,5
|
0,2
|
0,0
|
0,2
|
0,0 0,0
|
-12,3
|
Ej specificeret
|
28,9
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,4
|
0,0
|
0,0 0,0
|
29,2
|
Administrationsudgifter i alt
|
211,9
|
2,6
|
39,6
|
32,9
|
68,4
|
37,0
|
0,3 0,4
|
393,2
|
Samlede udgifter
|
3.998,5
|
59,3
|
631,3
|
721,5
|
1.721,9
|
907,7
|
14,1 4,3
|
8.058,5
|
Tabel 4. Udgiftsfordeling pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (pct.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Driftsudgifter (inkl. løn)
|
90%
|
93%
|
88%
|
90%
|
91%
|
90%
|
98%
|
89%
|
90%
|
Salgsudgifter (inkl. løn)
|
5%
|
2%
|
6%
|
5%
|
5%
|
5%
|
0%
|
2%
|
5%
|
Adm. udgifter (inkl. løn)
|
5%
|
4%
|
6%
|
5%
|
4%
|
4%
|
2%
|
9%
|
5%
|
Samlede udgifter
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
Tabel 5. Passagerindtægter pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (mio. kr.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Passagerbetaling
Billetter/kort
|
1.305,3
|
16,4
|
110,4
|
162,8
|
516,0
|
199,5
|
0,0
|
0,5
|
2.310,9
|
Andre (cykel, post mv.)
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,3
|
0,0
|
0,1
|
0,0
|
0,0
|
0,4
|
Kontrolafgifter
|
-43,4
|
0,0
|
3,6
|
0,5
|
10,3
|
2,6
|
0,0
|
0,0
|
-26,3
|
Passagerbetaling i alt
|
1.261,9
|
16,4
|
114,1
|
163,5
|
526,3
|
202,2
|
0,0
|
0,5
|
2.284,9
|
|
|
|
|
|
Indtægter fra staten
UU-kort Unge på ungdomsuddannelser
|
41,7 |
2,2
|
14,4
|
12,2
|
30,0
|
19,2 |
0,0
|
0,0
|
119,6
|
VU-kort Unge på videregående uddannelser
|
25,4
|
0,0
|
2,4
|
0,7
|
5,8
|
2,8
|
0,0
|
0,0
|
37,2
|
XU-kort (16-19 årige)
|
8,2
|
0,2
|
0,9
|
0,0
|
1,9
|
2,3
|
0,0
|
0,0
|
13,7
|
Blinde og svagtseende
|
0,0
|
0,0
|
0,1
|
0,1
|
0,0
|
0,2
|
0,0
|
0,0
|
0,4
|
Off peak
|
72,7
|
1,7
|
4,8
|
4,8
|
20,8
|
12,2
|
0,0
|
0,0
|
117,0
|
Børnerabatordningen
|
23,3
|
1,8
|
11,9
|
16,1
|
29,5
|
15,3
|
0,1
|
0,1
|
98,2
|
Værnepligtskort
|
2,3
|
0,2
|
0,3
|
1,1
|
1,6
|
2,2
|
0,0
|
0,0
|
7,8
|
Andre indtægter
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
1,6
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
1,7
|
Indt. fra staten i alt
|
173,6
|
6,2
|
34,9
|
36,7
|
89,6
|
54,2
|
0,1
|
0,1
|
395,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Indtægter fra kommune
(Førtids)pensionistrabatter
|
3,7
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,6
|
0,0
|
0,0
|
4,3
|
Køb af skolekort
|
12,3
|
3,0
|
6,8
|
25,5
|
16,9
|
10,5
|
0,0
|
0,1
|
75,0
|
Indtægter fra kommune i alt
|
16,0
|
3,0
|
6,8
|
25,5
|
16,9
|
11,1
|
0,0
|
0,1
|
79,4
|
|
|
|
|
|
Samlede passagerindtægter
|
1.451,6
|
25,6
|
155,7
|
225,8
|
632,8
|
267,7
|
0,1
|
0,7
|
2.759,9
|
Tabel 6. Passagerindtægter pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (pct.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Passagerbetaling
|
87%
|
64%
|
73%
|
72%
|
83%
|
76%
|
0%
|
68%
|
83%
|
Indtægter fra staten
|
12%
|
24%
|
22%
|
16%
|
14%
|
20%
|
100%
|
14%
|
14%
|
Indtægter fra kommune
|
1%
|
12%
|
4%
|
11%
|
3%
|
4%
|
0%
|
18%
|
3%
|
Samlede passagerindtægter
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
Tabel 7. Passagerfinansieringsgrad pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (pct.) (1)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Passagerfinansieringsgrad
|
36%
|
43%
|
25%
|
31%
|
37%
|
29%
|
1%
|
17%
|
34%
|
(1) Passagerfinansieringsgraden er beregnet som de samlede passagerindtægters andel af de samlede udgifter.
Tabel 8. Tilskud pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (mio. kr.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Regionale tilskud
Busdrift
|
448,4 |
0,0
|
109,8
|
86,3
|
248,4
|
176,5 |
0,0
|
0,0
|
1.069,4
|
Fællesudgifter
|
166,3
|
0,0
|
39,2
|
26,1
|
63,1
|
15,7
|
0,0
|
0,0
|
310,3
|
Regionale tilskud i alt
|
614,7 |
0,0
|
149,0
|
112,4
|
311,5
|
192,2 |
0,0
|
0,0
|
1.379,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunale tilskud
Busdrift
|
1.675,0 |
24,0
|
261,0
|
305,4
|
650,2
|
379,2 |
0,0
|
3,6
|
3.298,4
|
Fællesudgifter
|
153,4
|
4,9
|
47,4
|
51,6
|
118,4
|
30,0
|
14,0
|
0,0
|
419,7
|
Kommunale tilskud i alt
|
1.828,4
|
28,9
|
308,4
|
357,1
|
768,6
|
409,2 |
14,0
|
3,6
|
3.718,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samlet tilskud
|
2.443,1
|
28,9
|
457,4
|
469,4
|
1.080,1
|
601,4
|
14,0
|
3,6
|
5.097,8
|
Tabel 9. Tilskud pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (pct.)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Regionale tilskud
Busdrift
|
73%
|
-
|
74%
|
77%
|
80%
|
92% |
-
|
-
|
78%
|
Fællesudgifter
|
27%
|
-
|
26%
|
23%
|
20%
|
8%
|
-
|
-
|
22%
|
Regionale tilskud i alt
|
100% |
-
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
-
|
-
|
100%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunale tilskud
Busdrift
|
92% |
83%
|
85%
|
86%
|
85%
|
93% |
0%
|
100%
|
89%
|
Fællesudgifter
|
8%
|
17%
|
15%
|
14%
|
15%
|
7%
|
100%
|
0%
|
11%
|
Kommunale tilskud i alt
|
100% |
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100% |
100%
|
100%
|
100%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tilskud
Regionale tilskud
|
25% |
0%
|
33%
|
24%
|
29%
|
32% |
0%
|
0%
|
27%
|
Kommunale tilskud
|
75% |
100%
|
67%
|
76%
|
71%
|
68%
|
100%
|
100%
|
73%
|
Samlet tilskud
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
Tabel 10. Finansieringsfordeling pr. trafikselskab, offentlig bustrafik, Regnskab 2022 (pct.) (1)
|
Movia
|
BAT
|
Fynbus
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
Ærø
|
Fanø
|
Alle
|
Finansiering via passagerbetaling (2)
|
32%
|
28%
|
18%
|
23%
|
31%
|
22%
|
0%
|
11%
|
28%
|
Kommunal finansiering (3)
|
46%
|
54%
|
50%
|
53%
|
46%
|
46%
|
99%
|
86%
|
47%
|
Regional finansiering
|
15%
|
0%
|
24%
|
16%
|
18%
|
21%
|
0%
|
0%
|
17%
|
Statens finansiering
|
4%
|
10%
|
6%
|
5%
|
5%
|
6%
|
1%
|
2%
|
5%
|
I alt
|
97%
|
92%
|
97%
|
96%
|
99%
|
96%
|
100%
|
100%
|
98%
|
(1) Finansiering er beregnet som indtægts-/tilskudsandelen af samlede udgifter. I 2022 summer denne ikke til 100 % for de trafikselskaber, som desuden har fået udbetalt COVID-19 kompensation fra staten.
(2) Passagerbetaling inkluderer betaling fra billetter/kort, andre (cykler, post mv.) og kontrolafgift. Det er eksklusiv passagerindtægter fra offentlige instanser.
(3) Kommunal finansiering inkluderer både kommunale tilskud og passagerrelaterede indtægter dækket af kommuner.