Denne statistik hedder ligesom sidste år ”Nøgletal for ikke-statslig jernbane”, og indeholder også statistik for Københavns metro. Før regnskabsåret 2018 hed den ”Nøgletal for privatbanerne” og indeholdt ikke statistik for Københavns metro.
Statistikken er bygget op således, at der først præsenteres data for privatbaner og letbaner og i slutningen af statistikken er der et afsnit med data om metroen. Statistikken omfatter også data vedr. de statslige jernbanestrækninger, hvor togdriften varetages af trafikselskaber og lokalbaner.
Trafikstyrelsen udarbejder årligt en statistik for de ikke-statslige jernbaner, der i lighed med statistikken for bustrafik, har fokus på transportarbejde, omkostninger, passagerindtægter og de tilskud, der ydes til denne transportform. Statistikken udarbejdes på baggrund af indberetninger fra trafikselskaberne. Der drives i 2021 ikke privatbaner, letbaner eller metro af Fynbus og BAT samt af de tre ø-kommuner Fanø, Samsø og Ærø, hvorfor disse ikke fremgår af statistikken.
Hovedvinklen for denne statistik er, at indberetningen ses fra trafikselskabets side. Dvs. privatbane, letbane og metro opfattes som operatør (på linje med entreprenører for offentlig buskørsel) i relation til trafikselskab og offentlige myndigheder. Data kan desuden være skønnede, hvorfor data i statistikken ikke nødvendigvis stemmer overens med andre data offentliggjort af operatørerne.
I statistikken indgår den statslige strækning ”Frederikshavn-Skørping”, som NT overtog driften af i 2017. Ligeledes er Aarhus Letbane medtaget i denne statistik i modsætning til før 2018. Midttrafik har overtaget driften af strækningen ”Holstebro-Skjern” fra 13. december 2020, og strækningen indgår derfor også i denne statistik. Lokaltog (Movias område) overtog driften af strækningen Køge-Roskilde d. 13. december 2020, hvorfor strækningen også indgår i denne statistik.
COVID-19 har ligesom i 2020 også haft stor betydning for den kollektive trafik i 2021. Trafikselskaberne har modtaget COVID-19 kompensation fra staten jf. tabel 1.