Statistik for ikke-statslige jernbane-strækninger, Regnskab 2022
Denne statistik hedder ligesom sidste år ”Nøgletal for ikke-statslig jernbane”, og indeholder også statistik for Københavns metro. Før regnskabsåret 2018 hed den ”Nøgletal for privatbanerne” og indeholdt ikke statistik for Københavns metro.
Statistikken er bygget op således, at der først præsenteres data for privatbaner og letbaner og i slutningen af statistikken er der et afsnit med data om metroen. Statistikken omfatter også data vedr. de statslige jernbanestrækninger, hvor togdriften varetages af trafikselskaber og lokalbaner.
Trafikstyrelsen udarbejder årligt en statistik for de ikke-statslige jernbaner, der i lighed med statistikken for bustrafik, har fokus på transportarbejde, omkostninger, passagerindtægter og de tilskud, der ydes til denne transportform. Statistikken udarbejdes på baggrund af indberetninger fra trafikselskaberne. Der drives i 2022 ikke privatbaner, letbaner eller metro af BAT samt af de tre ø-kommuner Fanø, Samsø og Ærø, hvorfor disse ikke fremgår af statistikken.
Hovedvinklen for denne statistik er, at indberetningen ses fra trafikselskabets side. Dvs. privatbane, letbane og metro opfattes som operatør (på linje med entreprenører for offentlig buskørsel) i relation til trafikselskab og offentlige myndigheder. Data kan desuden være skønnede, hvorfor data i statistikken ikke nødvendigvis stemmer overens med andre data offentliggjort af operatørerne.
I statistikken indgår den statslige strækning ”Frederikshavn-Skørping”, som NT overtog driften af i 2017. Ligeledes er Aarhus Letbane medtaget i denne statistik i modsætning til før 2018. Midttrafik har overtaget driften af strækningen ”Holstebro-Skjern” fra 13. december 2020, og strækningen indgår derfor også i denne statistik. Lokaltog (Movias område) overtog driften af strækningen Køge-Roskilde d. 13. december 2020, hvorfor strækningen også indgår i denne statistik. Odense Letbane åbnede 28. maj 2022 og er derfor medtaget i denne statistik.
Nøgletal for privatbanerne, Regnskab 2022
Tabel 1. Udgifter, indtægter og tilskud pr. trafikselskab, regnskab 2022 (mio. kr.)
|
Movia (1)
|
Sydtrafik (2)
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Udgifter
|
|
|
|
|
|
|
Kontraktbetaling, drift
|
424,5
|
5,5
|
167,4
|
169,4
|
21,8
|
788,6
|
Kontraktbetaling, materiel
|
60,3
|
0,0
|
71,8
|
0,0
|
0,0
|
132,0
|
Infrastruktur, drift
|
71,8
|
6,9
|
100,8
|
10,5
|
50,8
|
240,9
|
Infrastruktur, anlæg
|
157,0
|
7,8
|
4,3
|
16,8
|
0,0
|
186,0
|
Administrationsudgifter
|
14,2
|
0,4
|
11,0
|
11,5
|
0,0
|
37,0
|
Samlede udgifter
|
727,8
|
20,7
|
355,2
|
208,2
|
72,6
|
1.384,5
|
|
|
|
|
|
|
|
Passagerindtægter
|
Billetter/kort
|
173,5
|
0,0
|
65,1
|
59,4
|
26,5
|
324,5
|
Offentlige instanser
|
12,2
|
0,0
|
21,7
|
19,2
|
0,0
|
53,1
|
Samlede passagerindtægter
|
185,7
|
0,0
|
86,8
|
78,6
|
26,5
|
377,6
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftstilskud
|
Tilskud fra regioner
|
377,7
|
12,9
|
175,1
|
99,7
|
0,0
|
665,3
|
Tilskud fra kommuner
|
0,0
|
0,0
|
89,1
|
0,0
|
46,1
|
135,2
|
Samlede driftstilskud
|
377,7
|
12,9
|
264,2
|
99,7
|
46,1
|
800,5
|
|
|
|
|
|
|
|
Infrastrukturtilskud
|
Tilskud fra regioner
|
157,0
|
5,0
|
4,3
|
27,3
|
0,0
|
193,6
|
Tilskud fra kommuner
|
0,0
|
2,8
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
2,8
|
Samlede infrastrukturtilskud
|
157,0
|
7,8
|
4,3
|
27,3
|
0,0
|
196,4
|
Ekstraordinært tilskud fra staten i 2022
|
7,4
|
0,0
|
(0,0)
|
2,6
|
0,0
|
10,0
|
Samlede indtægter (3)
|
720,5
|
20,7
|
355,2
|
205,6
|
72,6
|
1.374,5
|
(1) Movia har inkluderet banens andel af udgifter til rejsekort under administrationsudgifter. Dette er en ændring fra tidligere år.
(2) Sydtrafiks kontrakt med Arriva er en netto-kontrakt, hvor alle indtægter tilfalder Arriva direkte, hvorfor der ikke er angivet passagerindtægter til Sydtrafik.
(3) Samlede indtægter er lig summen af samlede passagerindtægter, samlede driftstilskud og samlede infrastrukturtilskud.
Af tabel 1 fremgår hovedtallene i de data, Trafikstyrelsen har indsamlet om privatbanerne, gældende for regnskabsåret 2022.
Der gælder det forhold for flere anlægsprojekter i infrastruktur, eksempelvis anlægsinvesteringen i Aarhus Letbane, at finansieringen hertil hentes helt eller delvist fra eksterne kilder, eksempelvis kommuner eller staten. Udgifterne til sådanne investeringer, typisk større anlægsprojekter, fremgår ikke af Tabel 1 ovenfor.
Trafikstyrelsen har en administrationsaftale med Region Nordjylland vedrørende udbetaling af tilskud mv. for regionaltogstrafikken mellem Skørping og Frederikshavn. Aftalen specificerer, at Trafikstyrelsen udbetaler statstilskud til Region Nordjylland, som herefter kan anvende dette tilskud til togdrift på strækningen Skørping-Frederikshavn. I det regionale tilskud til NT er ovennævnte statstilskud således indeholdt.
Ligeså indeholder det regionale tilskud til Midttrafik også et statstilskud som udbetales fra Trafikstyrelsen til Region Midtjylland for driften af Grenaabanen, mens det regionale tilskud til Movia indeholder et statstilskud, som udbetales fra Trafikstyrelsen til Region Sjælland for driften af strækningen Køge-Roskilde.
Figur 1. Togoperatører på ikke-statslige jernbanestrækninger, 2022
Tabel 2. Påstigere og personkm fordelt på trafikselskab og strækning, regnskab 2022
Strækning
|
Påstigere (mio)
|
Personkm. (mio)
|
Togkm (mio)
|
Kontraktbetaling, drift (mio kr.)
|
Kontraktbetaling, materiel (mio. kr)
|
Drift af infrastruktur (mio. kr.)
|
Anlæg af infrastruktur (mio. kr.)
|
Administration (mio. kr.)
|
Frederiksværkbanen
|
1,4
|
29,3
|
1,1
|
59,7
|
9,8
|
9,6
|
86,7
|
2,9
|
Gribskovbanen
|
1,5
|
24,3
|
1,0
|
57,0
|
7,6
|
10,2
|
15,5
|
2,4
|
Hornbækbanen
|
0,7
|
6,2
|
0,5
|
27,3
|
4,4
|
6,1
|
9,5
|
0,6
|
Lille Nord
|
1,0
|
15,0
|
0,5
|
28,3
|
5,4
|
4,7
|
7,4
|
1,5
|
Nærumbanen
|
0,6
|
2,8
|
0,4
|
20,6
|
0,0
|
1,9
|
3,0
|
0,3
|
Østbanen
|
1,0
|
16,4
|
1,1
|
58,0
|
9,3
|
9,8
|
35,0
|
1,3
|
Lollandsbanen
|
0,8
|
21,0
|
1,1
|
45,6
|
4,5
|
9,7
|
0,0
|
1,7
|
Odsherredbanen
|
1,1
|
24,0
|
1,0
|
63,7
|
7,5
|
9,7
|
0,0
|
1,9
|
Tølløsebanen
|
0,5
|
9,4
|
0,8
|
25,7
|
5,9
|
10,0
|
0,0
|
0,8
|
Køge-Roskilde
|
0,7
|
11,0
|
0,5
|
38,7
|
5,8
|
0,0
|
0,0
|
0,9
|
Hirtshals - Hjørring
|
0,4
|
8,0
|
0,3
|
19,5
|
0,0
|
3,2
|
5,2
|
1,2
|
Skagen - Frederikshavn
|
0,5
|
20,0
|
0,7
|
44,2
|
0,0
|
7,3
|
11,7
|
2,1
|
Frederikshavn - Skørping
|
1,9
|
75,5
|
2,0
|
105,7
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
8,2
|
Lemvigbanen
|
0,2
|
2,4
|
0,4
|
16,1
|
0,0
|
4,6
|
4,3
|
0,4
|
Aarhus Letbane
|
5,5
|
55,2
|
3,0
|
116,7
|
71,8
|
86,6
|
0,0
|
10,0
|
Holstebro-Skjern
|
0,3
|
7,9
|
0,8
|
34,5
|
0,0
|
9,7
|
0,0
|
0,6
|
Varde - Nørre Nebel
|
0,2
|
3,9
|
0,3
|
5,5
|
0,0
|
6,9
|
7,8
|
0,4
|
Odense Kommune - Tarup-Hjallese
|
3,3
|
16,4
|
0,6
|
21,8
|
0,0
|
50,8
|
0,0
|
0,0
|
Sum
|
21,6
|
348,6
|
16,1
|
788,6
|
132,0
|
240,9
|
186,0
|
37,0
|
Tabel 3. Efterregulering af tilskud pr. trafikselskab (mio. kr.), regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Regionalt over-/underskud
|
-12,0
|
0,0
|
0,0
|
-1,6
|
0,0
|
-13,6
|
Kommunalt over-/underskud
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
Samlet efterregulering
|
-12,0
|
0,0
|
0,0
|
-1,6
|
0,0
|
-13,6
|
Tabel 4. Udgiftsfordeling pr. trafikselskab (pct.), regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Kontraktbetaling, drift
|
58,3%
|
26,8%
|
47,1%
|
81,4%
|
30,0%
|
57,8%
|
Kontraktbetaling, materiel
|
8,3%
|
0,0%
|
20,2%
|
0,0%
|
0,0%
|
9,4%
|
Infrastruktur, drift
|
9,9%
|
33,5%
|
28,4%
|
5,0%
|
70,0%
|
17,1%
|
Infrastruktur, anlæg
|
21,6%
|
37,8%
|
1,2%
|
8,1%
|
0,0%
|
13,2%
|
Administrationsudgifter
|
1,9%
|
2,0%
|
3,1%
|
5,5%
|
0,0%
|
2,6%
|
Samlede udgifter
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
Tabel 5. Passagerindtægter pr. trafikselskab (pct.), regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik (1)
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Billetter/kort
|
93,4%
|
-
|
75,0%
|
75,6%
|
100,0%
|
85,9%
|
Offentlige instanser
|
6,6%
|
-
|
25,0%
|
24,4%
|
0,0%
|
14,1%
|
Samlede passagerindtægter
|
100,0%
|
-
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
(1) Sydtrafik modtager ikke indtægter, da de har indgået en nettokontrakt
Tabel 6. Passagerfinansieringsgrad pr. trafikselskab (pct.) (1), regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Passagerfinansiering af kontraktbetaling og administration
|
37,2%
|
-
|
34,7%
|
43,4%
|
121,6%
|
39,4%
|
Tabel 7. Årsværk opdelt på personalekategori, regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
I alt
|
Beskæftigede ved privatbanen
|
510,0
|
0,0
|
174,5
|
120,0
|
58,3
|
862,8
|
Trafikselskabets administrationsmed-arbejdere i relation til privatbanen
|
2,0
|
0,5
|
7,5
|
3,7
|
0,0
|
13,7
|
Andre ansatte i trafikselskabet med relation til privatbanen
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
Samlet antal årsværk
|
512,0
|
0,5
|
182,0
|
123,7
|
58,3
|
876,5
|
(1) Sydtrafik kender ikke antal beskæftigede ved privatbanen
Tabel 8. Togsæt, køreplantimer pr. togsæt, og udgifter pr. køreplantime, regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Antal togsæt
|
61
|
2
|
35
|
22
|
16
|
136
|
Køreplantimer
|
158.633
|
5.848
|
97.239
|
47.643
|
5.262
|
314.625
|
Køreplantimer pr. togsæt
|
2.601
|
2.924
|
2.778
|
2.166
|
329
|
2.313
|
Pr. køreplantime (kr./time):
|
Kontraktbetalings- og
administrationsudgifter
|
3.145
|
1.016
|
2.572
|
3.796
|
4.143
|
3.044
|
Infrastrukturudgifter
|
1.443
|
2.518
|
1.081
|
573
|
9.654
|
1.357
|
Samlet udgifter pr. køreplantime
|
4.588
|
3.534
|
3.653
|
4.370
|
13.797
|
4.401
|
Tabel 9. Togsæt, togsætkm og udgifter pr. togsætkm, regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Antal togsæt
|
61
|
2
|
35
|
22
|
16
|
136
|
Togkm
|
7.998.170
|
309.925
|
4.125.086
|
3.070.974
|
624.000
|
16.128.155
|
Togsætkm
|
8.224.169
|
309.925
|
4.125.086
|
3.515.676
|
624.000
|
16.798.856
|
Kørte km pr. togsæt
|
134.822
|
154.963
|
117.860
|
159.803
|
39.000
|
123.521
|
Udgifter pr. togsætkm (kr./togsætkm):
|
Kontraktbetalings- og administrationsudgifter
|
60,67
|
19,17
|
60,63
|
51,45
|
34,94
|
57,01
|
Infrastrukturudgifter
|
27,83
|
47,50
|
25,49
|
7,77
|
81,41
|
25,41
|
Samlet udgifter pr. togsætkm
|
88,50
|
66,67
|
86,12
|
59,22
|
116,35
|
82,42
|
Tabel 10. Togsæt, påstigere, personkm, udgifter pr. påstiger og personkm, regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Antal togsæt
|
61
|
2
|
35
|
22
|
16
|
136
|
Antal påstigere (i mio.)
|
9,5
|
0,2
|
5,9
|
2,8
|
3,3
|
21,6
|
Antal personkm (i mio.)
|
159,4
|
3,9
|
65,5
|
103,5
|
16,4
|
348,6
|
|
|
|
|
|
|
|
Udgifter pr. påstiger (kr./påstiger)
|
Kontraktbetalings- og administrationsudgifter
|
52,76
|
32,92
|
42,33
|
64,58
|
6,65
|
44,28
|
Infrastrukturudgifter
|
24,20
|
81,58
|
17,79
|
9,75
|
15,50
|
19,74
|
Samlet udgifter pr. påstiger
|
76,95
|
114,50
|
60,12
|
74,33
|
22,15
|
64,02
|
|
|
|
|
|
|
|
Udgifter pr. personkm (kr./personkm)
|
Kontraktbetalings- og administrationsudgifter
|
3,13
|
1,54
|
3,82
|
1,75
|
1,33
|
2,75
|
Infrastrukturudgifter
|
1,44
|
3,82
|
1,61
|
0,26
|
3,10
|
1,22
|
Samlet udgifter pr. personkm
|
4,57
|
5,37
|
5,42
|
2,01
|
4,43
|
3,97
|
Tabel 11. Kontrakttyper, regnskab 2022
|
Movia
|
Sydtrafik
|
Midttrafik
|
NT
|
FynBus
|
Alle
|
Strækninger med bruttokontrakter u/ incitamenter
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
2
|
Strækninger med bruttokontrakter m/ incitamenter
|
10
|
0
|
1
|
3
|
1
|
15
|
Strækninger med nettokontrakter u/ incitamenter
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Strækninger med nettokontrakter m/ incitamenter
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
Antal påstigere, bruttokontrakter u/ incitamenter
|
0
|
0
|
434.244
|
0
|
0
|
434.244
|
Antal påstigere, bruttokontrakter m/ incitamenter
|
9.458.059
|
0
|
5.474.521
|
2.800.820
|
3.278.000
|
21.011.400
|
Antal påstigere, nettokontrakter u/ incitamenter
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Antal påstigere, nettokontrakter m/ incitamenter
|
0
|
180.465
|
0
|
0
|
0
|
180.465
|
|
|
|
|
|
|
|
Antal påstigere pr. strækning, bruttokontrakt u/ incitamenter
|
N/A
|
N/A
|
217.122
|
N/A
|
N/A
|
217.122
|
Antal påstigere pr. strækning, bruttokontrakt m/ incitamenter
|
945.806
|
N/A
|
5.474.521
|
933.607
|
3.278.000
|
1.400.760
|
Antal påstigere pr. strækning, nettokontrakt u/ incitamenter
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
Antal påstigere pr. strækning, nettokontrakt m/ incitamenter
|
N/A
|
180.465
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
180.465
|
Nøgletal for Københavns metro, Regnskab 2022
Metroselskabet har det overordnede ansvar for driften af metroen i København og står også for anlæg af Sydhavnsmetroen. Den daglige drift af metroen varetages af Metro Service. Metroselskabet ejes i fællesskab af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Metroselskabets passagertal opgøres som et gennemsnit af antallet af påstigere og afstigere. Passagertal opgøres særskilt for hhv. linjerne M1/M2 og linjerne M3/M4, således at en passager, som kun rejser med M1/M2 eller M3/M4 vil tælle én gang, mens passagerer der skifter mellem M1/M2 og M3/M4 både vil blive talt som én passager på M1/M2 og på M3/M4.
Figur 2. Metrostrækninger
Tabel 12. Passagerindtægter, regnskab 2022
|
Københavns Metro
|
Passagerindtægter (mio. kr.)
|
1.245
|
Tabel 13. Togkm. og personkm., regnskab 2022
|
Københavns Metro |
Personkm. (mio. km.)
|
482
|
Togkm. (mio. km.)
|
11,3
|
Tabel 14. Passagerer, ansatte og tog, regnskab 2022
|
Københavns Metro
|
Antal passagerer (mio.) (1)
|
108
|
Antal ansatte (årsværk) (2)
|
869
|
Antal togsæt
|
81
|
Antal vogne
|
243
|
Antal siddepladser
|
5.156
|
(1) Passagertallet er ekskl. 0-2 årige.
(2) Inklusiv ansatte i Metroselskabet og Metro Service