Det fremgår af Københavns Lufthavns takstregulativ, at lufthavnen kan dispensere fra takstregulativet i tilfælde, hvor det ikke er af principiel eller større økonomisk betydning, eller hvor lufthavnen finder en midlertidig afgiftsnedsættelse begrundet i forretningsmæssige hensyn. Lufthavnen skal offentliggøre principper for opstartsrabatter på selskabets hjemmeside, ligesom lufthavnen skal forelægge eventuelle ændringer af disse principper for Trafikstyrelsen.
Lufthavnen har den 1. januar 2016, 1. juli 2016 og 1. januar 2017 fremsendt en liste over gældende rabataftaler i Københavns Lufthavn. Disse fremgår af Tabel 5. Tabellen viser de ruter, hvor der blev ydet rabat, samt hvilken afgift der blev ydet rabat på (startafgift eller passagerafgift).
Det selskab som fik rabat på flest ruter var Ryanair, hvor der blev ydet rabat på ni ruter. Norwegian fik rabat på syv ruter, mens SAS fik rabat på fem ruter.
Der blev i 2016 ydet rabat på startafgifter på ca. 10 pct. af afgangene i Københavns Lufthavn, og der blev ydet rabat på passagerafgiften på ca. 9 pct. af de afgående passagerer. Af den ydede rabat på startafgiften blev ca. 20 pct. ydet på afgange til Luton (målt i antal afgange). Afgange til Luton stod endvidere for ca. 30 pct. af de passagerer, hvor der blev ydet rabat på passagerafgiften.
Tabel 5 Oversigt over rabataftaler fordelt på ruter i Københavns Lufthavn i 2016
Lufthavn
|
Lufthavnskode
|
Selskab
|
Startafgift
|
Passagerafgift
|
Billund
|
BLL
|
SAS
|
X
|
X
|
Boston
|
BOS
|
Norwegian
|
X
|
|
”
|
”
|
SAS
|
X
|
|
Brussels South Charleroi
|
CRL
|
Ryanair
|
X
|
X
|
Cologne
|
CGN
|
Ryanair
|
X
|
X
|
Dubai
|
DXB
|
Emirates
|
X
|
X
|
Fort Lauderdale
|
FLL
|
Norwegian
|
X
|
X
|
Groningen
|
GRQ
|
LOT
|
X
|
|
Karup
|
KRP
|
DAT
|
X
|
X
|
Kaunas
|
KUN
|
Ryanair
|
X
|
X
|
London Luton
|
LTN
|
Easyjet
|
X
|
X
|
”
|
”
|
Ryanair
|
X
|
X
|
Los Angeles
|
LAX
|
Norwegian
|
X
|
X
|
Las Vegas
|
LAS
|
Norwegian
|
X
|
|
Lyon
|
LYS
|
Easjyet
|
X
|
|
Milano Bergamo
|
BGY
|
Ryanair
|
X
|
X
|
Miami
|
MIA
|
SAS
|
X
|
|
New York (JFK)
|
JFK
|
Norwegian
|
X
|
X
|
Orlando International
|
MCO
|
Norwegian
|
X
|
|
Porto
|
OPO
|
Ryanair
|
X
|
X
|
Rom
|
CIA
|
Ryanair
|
X
|
|
Rønne
|
RNN
|
DAT
|
X
|
X
|
San Fransisco
|
SFO
|
SAS
|
X
|
X
|
San Juan
|
SJU
|
Norwegian
|
X
|
X
|
Shanghai
|
PVG
|
SAS
|
X
|
X
|
Skopje
|
SKP
|
Wizz Air
|
X
|
|
Sofia
|
SOF
|
Wizz Air
|
X
|
|
Stockholm Skavsta
|
NYO
|
Ryanair
|
X
|
X
|
Kilde: Trafikstyrelsen
Rabat til allerede betjente byområder
En stor del af de opstartsrabatter, der ydes, går til nye ruter, som betjener byområder, hvor der allerede er en rute til København. Baggrunden, for at disse nye ruter kan opnå opstartsrabat skal findes i lufthavnens retningslinjer, som definerer en rute som en ny rute, hvis den går til en lufthavn med en anden airport code end de lufthavnsområder, hvortil der allerede er etableret ruter. Easyjet og Ryanair har på den baggrund opnået opstartsrabat på London Luton uanset at London-området i forvejen var betjent af ruter til London Heathrow, London Gatwick og London Stansted. Et andet eksempel på dette er, at der i 2015 blev oprettet en femårig rabataftale til en ny rute til Milanos Bergamo lufthavn, samtidig med at Milano området var betjent med ruter til Milano Malpensa lufthavnen og Milano Linate lufthavnen. Både Milano Malpensa og Milano Linate ligger under 100 km fra Milano Bergamo.
Tabellen nedenfor viser de lufthavne, som har ruter med rabataftaler, men hvor en anden lufthavn i nærområdet (indenfor 100 km) allerede havde en rute til Københavns lufthavn. Afgrænsningen på 100 km er anvendt, da EU-Kommissionen anvender en afstand på 100 km eller 60 minutters rejse, som en afgrænsning for en lufthavns markedsmæssige opland3. Et alternativ til definitionen af opland er at anvende IATA city designator, hvor lufthavne omkring samme by samles under samme kode. For eksempel er London (LON) en gruppe bestående af Heathrow (LHR), Gatwick (LGW), London City (LCY), Stansted (STN), Luton (LTN) og Southend (SEN). IATA city designator giver dog ikke altid et komplet billede, da fx Köln og Düsseldorf ikke er dækket af samme IATA city designator kode, uanset at der er under 100 km og under 60 minutters transportafstand mellem de to lufthavne.
Tabel 6: Rabataftaler til lufthavne, hvor der allerede er en rute i nærområdet.
Lufthavn med
Rabataftale
|
|
Lufthavn der allerede er betjent
(indenfor 100 km)
|
Navn
|
Lufthavnskode
|
Selskab
|
Navn
|
Lufthavns- kode
|
Brussels South Charleroi
|
CRL
|
Ryanair
|
Brussels Airport
|
BRU
|
Cologne
|
CGN
|
Ryanair
|
Düsseldorf
|
CGN
|
London Luton
|
LTN
|
Easyjet
|
London Heathrow /
London Standsted
|
LHR / STN
|
Milano Bergamo
|
BGY
|
Ryanair
|
Milano Malmpensa
|
MXP
|
New York (John F Kennedy)
|
JFK
|
Norwegian
|
New York Newark
|
EWR
|
Rom Ciampino
|
CIA
|
Ryanair
|
Rom Leonardo da Vinci
|
FCO
|
Tabellen nedenfor viser, hvor mange rabatter der blev ydet til passagerer og afgange på ruter til lufthavne, som allerede er betjent.
Tabel 7: Andel af rabataftaler der går til destinationer, som allerede er betjent.
|
Passagerer (mio.)
|
Afgange (tus.)
|
Ruter med rabat til destinationer som allerede er betjent
|
0,75
|
(53 pct.)
|
5
|
(38 pct.)
|
Øvrige ruter med rabat
|
0,68
|
(47 pct.)
|
8
|
(62 pct.)
|
Ruter med rabat i alt
|
1,43
|
(100 pct.)
|
13
|
(100 pct.)
|
Cirka 53 pct. af de passagerer, som fik rabat, rejste på en rute, som allerede var betjent af en nærliggende lufthavn. Cirka 38% af afgange, hvor der blev ydet rabat, var på en rute, som allerede var betjent af en nærliggende lufthavn.