Flyvepladser
Flyvepladser omfatter lufthavne, helikopterflyvepladser, offshore helikopterdæk og helihoistområder med tilhørende systemer, udstyr og tjenester samt brændstofpåfyldning.
De større danske lufthavne skulle med udgangen af 2017 være konverteret til det fælleseuropæiske regelsæt for flyvepladser (EU Forordning 139/2014). 2018 var således første år, hvor alle de større danske lufthavne havde tilsyn efter EU-regelsættet. Overgangen til tilsyn og godkendelser efter EU-regelsættet har medført en omstillingsproces for TBST på flyvepladsområdet.
De mindre flyvepladser i Danmark, samt flyvepladserne på Grønland og Færøerne, er ikke underlagt de fælleseuropæiske regelsæt og er fortsat underlagt nationale bestemmelser. TBST fortsætter tilsyn med disse flyvepladser efter eksisterende praksis regler.
I forbindelse med tilsyn på flyvepladserne i 2018 er der på flere flyvepladser blevet konstateret en række forhold af alvorligere grad end hidtil. På baggrund heraf er det TBST’s vurdering, at sikkerhedsniveauet på flyvepladserne som helhed er faldet i forhold til tidligere år, herunder særligt hvad angår flyvepladserne i Grønland, men også at der, hvad angår disse flyvepladser på Grønland, pågår et løbende arbejde med at forhøje sikkerhedsniveauet. Sikkerhedsniveauet på de grønlandske lufthavne varierer på tværs af landet. Derfor har TBST sammen med Mittarfeqarfiit, der driver de grønlandske lufthavne, øget fokus på de områder, hvor det er mest nødvendigt.
Luftfartshindringer
TBST fører tilsyn med luftfartshindringer, der har en totalhøjde over 150 meter (fx master, vindmøller m.v.). Gennem tilsyn sikres det, at ejerne af hindringerne har sikret sig, at de fastlagte procedurer og sikkerhedsforanstaltninger overholdes.
Der er i de seneste år registreret en stigning i antallet af ansøgninger om gennembrydning af hindringsfrie planer for flyvepladserne, bl.a. som følge af ønsker om opsætning af vindmøller og stadig større ønske om at bygge i højden i byerne.
Tilladelser til gennembrydning af de hindringsfrie planer er i udgangspunktet ikke ønskeligt for luftfartssikkerheden, da det øger faren for kollision. Hvis der skal opsættes f.eks. høje vindmøller, skal der derfor foreligge en risikovurdering, der viser, at flyvning stadig kan ske med høj sikkerhed. Hvis der ønskes afvigelse fra reglerne, skal der gennemføres kompenserende tiltag, der sikrer opretholdelse af luftfartssikkerheden. Dette princip gælder for såvel vindmøller som andre former for høj bebyggelse.
Med baggrund i de gennemførte tilsyn i 2018 er det TBST’s vurdering, at sikkerheden på området håndteres tilfredsstillende.
Luftfartstjenester
Luftfartstjenester er en generel betegnelse for de jordbaserede tjenester, der yder støtte til luftfarten. Området omfatter Lufttrafiktjenester (Air Traffic Services - ATS), Meteorologiske tjenester (MET), Luftfartsinformationstjenester (Aeronautical Information Services - AIS) samt Kommunikations-, Navigations- og Overvågningstjenester (Communication, Navigation and Surveillance – CNS). Alle virksomheder, der yder luftfartstjeneste i Danmark, er certificerede af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i henhold til EU-lovgivningen, og de færøske og grønlandske tjenester er godkendt i henhold til nationale bestemmelser. Der er udstedt i alt 17 certifikater til danske luftfartstjenesteleverandører, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører tilsyn med, at kravene til tjenesteleverandørernes certifikater til stadighed er opfyldt. De største virksomheder på området er Naviair (ATS/AIS/CNS), Danmarks Meteorologiske Institut (MET) og Københavns Lufthavne (CNS).
På flyveledelsesområdet har der over de seneste år foregået en omfattende regelsanering. Dette fortsatte i 2018, om end i mindre målestok end tidligere, da EU’s transformering af ICAO’s regler til EU-lovgivning på ATM/ANS-området for alvor tog fat henover 2017.
I 2018 påbegyndte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sammen med Transport- og Bygningsministeriet og de relevante nationale myndigheder arbejdet med at forberede beslutningsgrundlaget for en eventuelt færøsk og grønlandsk overtagelse af luftfartsområdet på ATM/ANS-området.
Samarbejdet med branchen har igennem 2018 fungeret tilfredsstillende, og kommunikationen med virksomhederne og de enkelte repræsentanter har været positiv. Det løbende tilsyn i 2018 har afdækket afvigelser af forskellig karakter. Afvigelserne er i hovedparten af tilfældene fundet i luftfartstjenesternes management systemer. Der vil fremadrettet være et øget fokus på udarbejdelse af tjenesternes ”root-cause” analyser ved både interne og eksterne audits. Med baggrund i ovenstående, samt de udførte tilsyn af luftfartstjenesterne i 2018, vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at sikkerheden inden for luftfartstjenester er på et tilfredsstillende niveau.
Kontrolflyvningsorganisationer
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører tilsyn med de organisationer, der udfører kontrolflyvninger af Kommunikations-, Navigations- og Overvågningsanlæg (CNS) i Danmark, på Færøerne og i Grønland. CNS-anlæg er jordbaserede anlæg, der understøtter flyvningen en-route samt
ved start og landing.
Der var i 2018 to dansk godkendte kontrolflyvningsorganisationer: en svensk og en islandsk. Den islandske forestår primært kontrolflyvninger i Nordatlanten, mens den svenske hovedsageligt forestår opgaverne i Danmark.
På baggrund af de gennemførte tilsyn, den løbende dialog samt stikprøvekontrol af målerapporter, er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens vurdering, at virksomhedernes sikkerhedsniveau og kvaliteten af de gennemførte målinger i 2018 var tilfredsstillende. I 2018 blev begge organisationer auditeret og recertificeret for en 5-årig periode.