Privatflyvning og unioner m.v.
Almenflyvningen og området for privatflyvning er varieret og spænder fra modelfly til private jetfly. Reglerne på området er både nationale og europæiske, hvilket betyder at det samlet set er et omfattende og komplekst regelværk, der skal forvaltes og vedligeholdes.
Luftsportsområdet, som modelflyvning, faldskærmssport, ultralet flyvning, motorflyvning, ballonflyvning, hang- og paragliding samt svæveflyvning varetages i stor udstrækning af en række landsdækkende unioner, som har fået delegeret en række beføjelser efter henholdsvis nationale og europæiske regler. Styrelsen har tilsyn med organisationerne og foretager årligt tilsyn med disse.
Nye europæiske regler for svæveflyoperationer trådte i kraft i 2019. Reglerne indebærer ændring af uddannelse af svæveflypiloter og svæveflyveinstruktører samt ændrede krav til organisationerne. En stor mængde svæveflyvecertifikater er konverteret fra nationale svæveflyvecertifikater baseret på ICAO’s og danske standarder til de nye europæiske ”Sailplane Licenses” (SPL). Konverteringen er foretaget i samarbejde med Dansk Svæveflyver Union.
Implementeringen af reglerne i Danmark er en omfattende opgave. Sikkerhedsniveauet forventes at kunne holdes på et tilfredsstillende niveau fremadrettet.
Sikkerhedsniveauet på luftsportsområdet i Danmark samt Grønland og Færøerne vurderes generelt til at være tilfredsstillende i 2019. Områdets sikkerhedsniveau overvåges løbende af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen samt af de pågældende unioner. Højrisikooperationer foretaget af virksomheder på kommerciel basis kræver tilladelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Tilladelserne er baseret på en risikovurdering og operationelle procedurer, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens specialister vurderer og godkender. Listen
over operationstyper, som betragtes som højrisiko og dermed kræver tilladelse, vurderes og ajourføres løbende af styrelsen. Højrisikooperationer, som skal foretages af danske operatører i andre europæiske lande, må kun foretages efter tilladelse udstedt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som efter aftale med det pågældende lands myndighed, udvider det geografiske område, hvor operationen må foretages.
Samarbejdet med organisationerne og industrien om flyvesikkerheden fortsætter i 2020.
På baggrund af tilsynsindsatsen og konstaterede afvigelser betragtes sikkerhedsniveauet som acceptabelt.
Kabinesikkerhed og –træning
Fokus for tilsynet i 2019 har hovedsageligt været koncentreret omkring uregerlige passagerer samt vedligeholdelse af uddannelsen for kabineansatte i håndtering af uregerlige passagerer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har haft et tæt samarbejde med EASA i forbindelse med kampagnen "Not On My Flight", som blev lanceret i 2019.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har også i 2019 været i en løbende dialog med de danske selskaber, for at orientere om internationale fokusområder indenfor fagområdet samt for at sikre erfaringsudveksling mellem selskaberne, så den høje kabinesikkerhed fastholdes. Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens vurdering, at der fortsat opretholdes et højt og tilfredsstillende uddannelsesniveau af kabinepersonale, samt at selskaberne ser på udvikling af træning som et værdifuldt værktøj.
Droner
Som forudset har væksten på droneområdet igen været stor. Antallet af droneoperatører og droner er vokset med ca. 14.000 nye registreringer i 2019 af henholdsvis droner, droneejere, dronetegn og dronebeviser.
Der har fra styrelsens side været fokus på information og uddannelse af borgere og dronepiloter, og en række autoriserede droneskoler har uddannet 1.730 nye professionelle dronepiloter og en lang række virksomheder har registreret 1.250 droner til erhvervsmæssig brug i bymæssigt område.
Mere end 18.000 danske og udenlandske borgere her bestået teoriprøven på droneregler.dk og derved erhvervet sig et dronetegn, der giver ret til at flyve med droner over 250 g uden for bymæssigt område.
Et stigende antal ansøgninger om dispensation til flyvning i zoner, hvor droneflyvning ikke er tilladt uden godkendt dispensation, er modtaget og behandlet i styrelsen i året. Desværre ses med jævne mellemrum ansøgninger om dispensation til droneflyvning indsendt med meget kort varsel, hvorfor dispensation ikke altid har kunnet imødekommes med det korte varsel. Imidlertid er den overvejende del af dispensationsansøgningerne blevet imødeset.
Zonesystemet, som blev indført tidligere, har dronebranchen taget til sig og systemet gør det enklere at planlægge flyvning og undgå zoner, hvor det af sikkerhedsmæssige eller miljømæssige årsager ikke er tilladt at flyve.
I 2019 er der gjort en stor indsats for at tilpasse de danske regler til de kommende europæiske regler for droner, som skal sikre en harmonisering og fri bevægelighed i det indre marked. De europæiske regler vil være gældende fra 31. december 2020. Arbejdet med tilpasning af det nationale regelværk fortsætter og tilpasses indførelsen af de nye europæiske regler.
Dronereglerne for Grønland og Færøerne er fortsat uændrede.
På trods af den store vækst i droneområdet i Danmark, på Færøerne og i Grønland, betragtes sikkerhedsniveauet samlet set fortsat som tilfredsstillende.
Flyvelægeområdet
Styrelsen opdagede i foråret 2019 et alvorligt svigt på flyvelægeområdet, som både har påvirket styrelsen og branchen. I den forbindelse blev certificeringen taget fra en flyvemedicinsk klinik. Det førte blandt andet til, at alle piloter, flyveledere og pilotelever, der indenfor det seneste år havde fået deres klasse 1, 2 eller 3 helbredsgodkendelse (medical) udstedt hos denne flyvemedicinske klinik, fik besked på at forny deres medical inden for en tre måneders frist, da det blev vurderet, at det ellers kunne være til fare for flyvesikkerheden. Fornyelsen skulle ske uanset certifikatets oprindelige gyldighed.
Udgifterne til disse undersøgelser vil ofte være i størrelsesordenen 2.000-10.000 kr. afhængigt af omfanget af undersøgelsen. Derfor vedtog Folketinget i september 2019, at de berørte piloter, flyveledere og pilotelever kunne søge om forholdsmæssig kompensation for udstedelsesudgiften, således at piloter og flyveledere reelt kun kom til at betale for ét certifikat i perioden. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetog administrationen af kompensationsordningen, som gav mulighed for at søge kompensation i perioden 1. oktober 2019 til 15. november 2019.
I 2020 udkom Transportministeriet med en rapport om flyvelægesagen. Rapporten er tilgængelig på ministeriets hjemmeside:
Klik her for rapporten på ministeriets hjemmeside