Styrelsen havde ved udgangen af 2020 udstedt i alt 11 tilladelser til virksomheder, som ud over den befordringspligtige postvirksomhed Post Danmark udfører erhvervsmæssig postbefordring.
Tabel 11. Postvirksomheder
Postvirksomhed |
CVR |
Adresse |
Bladkompagniet A/S |
54069510 |
Islevdalvej 205, 2010 Rødovre |
By-Expressen ApS |
34475644 |
Nansensgade 9 kl., 1366 København K |
Bornholms Tidende A/S |
35244115 |
Nørregade 11-19, 3700 Rønne |
Dansk Avis Omdeling A/S |
26063892 |
Islandsvej 1, 7100 Vejle |
Jysk Fynske Medier P/S |
36503335 |
Bugattivej 8, 7100 Vejle |
GLS Denmark A/S |
10549744 |
Kokmose 3, 6000 Kolding |
JB Omdeling |
34531641 |
Venneslaparken 39, 8300 Odder |
Det Nordjyske Mediehus |
18096641 |
Langagervej 1, 9220 Aalborg Øst |
PHP SERVICE ApS |
36441941 |
Fulbyvej 4E, 4180 Sorø |
Salling Group A/S |
35954716 |
Rosbjergvej 33, 8220 Brabrand |
Samdistributionsselskabet Midt-Vest A/S |
10108926 |
Østergade 21, 7400 Herning |
Postvirksomhederne skal ifølge postloven og bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om postbefordring og postvirksomheder årligt offentliggøre deres forretningsbetingelser, indsende en opgørelse over antal befordrede adresserede forsendelser, gennemføre målinger vedrørende deres serviceniveau, udarbejde og offentliggøre en redegørelse for antallet af klager samt udfaldet af disse klager. Styrelsen tjekker i den forbindelse virksomhedernes hjemmesider for at sikre, at de lever op til disse krav i bekendtgørelsen.
Bladkompagniet, DAO og GLS leverer i stort omfang til privatmodtagere, og der er mulighed for at få postbefordret enkeltforsendelser for private afsendere og mindre erhvervsdrivende, mens de øvrige postvirksomheder enten udelukkende omdeler dagblade og magasiner eller driver pakkebokse.
I forbindelse med tilsyn af postvirksomhederne har styrelsen modtaget indberetninger fra de omfattede virksomheder, jf. bekendtgørelse
nr. 727 af 24. juni 2011, herunder serviceniveau og antallet af klager. Et udvalg af disse indberetninger er nævnt nedenfor.
Bladkompagniet omdeler syv gange om ugen og har en de facto dækning tæt på 100 %, men dækker principielt alle husstande i Danmark.
Bladkompagniet omdeler hver nat mere end 200.000 aviser og tæt på 200.000 magasiner og breve, og kan levere dagblade til hoveddøren. Bladkompagniet havde i 2020 en registreret kvalitet på 99,2 %.
Bladkompagniet havde i 2020 en reklamationsprocent på 0,16 % for aviser, 0,18 % for magasiner og 0,01 % for brevprodukter.
Dansk Avis Omdeling (DAO) omdeler pakker syv gange om ugen i stort set hele landet. DAO omdelte i 2020 mere end 60 millioner forsendelser. DAOs målsætning er et kvalitetsmål på 99,5 % og de opnåede i 2020 en registreret kvalitet på 99,85 %.
DAO modtog i 2020 i alt 89.947 klager, hvilket svarer til 0,15 % af de samlede forsendelser.
GLS omdeler pakker med en vægt op til 30 kg i stort set hele landet, dog maximalt 20 kg til private via GLS PakkeShops. I 2020 havde GLS en registreret kvalitet på rettidighed på 95,90 % af alle pakker, der var sendt af private forbrugere via GLS PakkeShops.
GLS modtog i 2020 i alt 1.364 klager fra private, hvoraf 748 endte med erstatning. Af de 748 erstatningssager omhandlede 407 beskadigelse af pakker, 341 bortkomst og 0 forsinkelse af levering.
Postvirksomhederne skal betale et formålsbestemt årsgebyr for den generelle tilsynsindsats. Herudover skal de gennemføre målinger vedrørende virksomhedens service samt offentliggøre og fremsende redegørelsen herom til styrelsen.