I medfør af postlovens § 14 udpeger transportministeren en virksomhed til på statens vegne at varetage den landsdækkende befordringspligt vedrørende en række forsendelser (adresserede breve, dag-, uge- og månedsblade, tidsskrifter, kataloger og brochurer, adresserede pakker, rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser, forsendelser til og fra udlandet samt Færøerne og Grønland samt gratis befordring af blindeforsendelser) inden for nærmere fast- satte vægtgrænser. Befordringspligten omfatter indsamling, transport og omdeling af forsendelserne på nærmere vilkår, som fastsættes af styrelsen.
I overensstemmelse hermed har styrelsen den 30. maj 2016 i forbindelse med en fornyelse af Post Danmarks individuelle posttilladelse udpeget selskabet til fortsat at være befordringspligtig postvirksomhed i Danmark frem til udgangen af 2019. Tilladelsen er blevet midlertidigt forlænget ad fire omgange, senest fra den 1. januar 2022 indtil den 31. december 2022.
Styrelsen har i 2022 ført tilsyn med, at Post Danmark som befordringspligtig postvirksomhed har levet op til vilkårene i den individuelle tilladelse og bestemmelserne i postloven. Endvidere har styrelsen ført tilsyn med de øvrige godkendte postvirksomheders overholdelse af vilkårene for deres tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring samt bestemmelserne i postloven.
Styrelsen kan træffe afgørelse om tilbagekaldelse af tilladelsen for postvirksomheder, såfremt postvirksomheden eller medlemmer af virksomhedens ledelse groft eller gentagne gange har overtrådt postloven, regler fastsat i medfør af loven, vilkårene i tilladelsen, har forfalden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller derover eller ikke har økonomisk grundlag til at drive virksomheden forretningsmæssigt forsvarligt.
Siden postlovens ikrafttræden i 2011 har styrelsen ikke fundet anledning til at tilbagekalde posttilladelser.
Styrelsen har endelig som led i posttilsynet behandlet klager fra postkunder og virksomheder primært over den befordringspligtige postvirksomhed, men ligeledes over et mindre antal øvrige, større postvirksomheder.
4.1.1 Prissætning på postmarkedet
Postloven har blandt andet til formål at åbne det danske postmarked for fuld konkurrence via liberalisering samt at sikre borgere og virksomheder en landsdækkende befordring af adresserede produkter til en overkommelig pris og af en god kvalitet.
Styrelsen skal ifølge postlovens § 15, stk. 4, godkende takstfastsættelsen for indenlandske frimærkefrankerede breve på op til 50 g, der sendes som enkeltforsendelse. Der har i 2022 ikke været en takststigning.
Tabel 2. Udvikling i porto for frimærkefrankerede indenlandske breve op til 50 g fra 2017-2022
År
|
Porto på frimærkefrankerede breve op til 50 gram
|
2017
|
8,00 kr.
|
2018
|
9,00 kr.
|
2019
|
10,00 kr.
|
2020
|
10,00 kr.
|
2021
|
11,00 kr.
|
2022
|
12,00 kr.
|
Alle andre priser for de befordringspligtige postprodukter er det overladt til Post Danmark selv at fastsætte under forudsætning af, at priserne er omkostningsægte, gennemsigtige og ikke-diskriminerende.
4.1.2 Postbetjeningssteder
Post Danmark skal ifølge den individuelle tilladelse opretholde et landsdækkende net af post- betjeningssteder, der kan udføre postforretninger omfattet af befordringspligten. Postbetjeningsnettet skal tage udgangspunkt i kundernes behov, således at det tilstræbes, at kontaktpunkterne befinder sig dér, hvor kunderne primært befinder sig, dvs. typisk i detailhandelen, ved trafikknudepunkter eller andre steder, hvor der i løbet af dagen passerer mange mennesker. Post Danmark tilbyder en række postbetjeningssteder med personlig betjening:
- Postbetjeningssteder hos eksterne samarbejdspartnere med alle ydelser (postbutikker).
- Butik med postfunktion med udvalgte ydelser.
Ved alle ydelser forstås, at betjeningsstedet udfører alle befordringspligtige postforretninger.
En butik med postfunktion drives af en lokal forretningsdrivende. Der vil normalt være mulig- hed for indlevering af breve, udlevering af anmeldte forsendelser (breve og pakker) og frimærkesalg.
Post Danmark har tidligere haft egendrevne postbetjeningssteder med alle ydelser. Det sidste egendrevne postbetjeningssted lukkede i 2018.
Udviklingen i Post Danmarks betjeningssteder har fra 2016 til 2022 været følgende:
Tabel 3. Postbetjeningssteder med personlig betjening
År
|
Egendrevne postbetjeningssteder
|
Postbutikker
|
Butik med begrænset postfunktion
|
I alt
|
2017
|
2
|
168
|
856
|
1026
|
2018
|
1
|
237
|
814
|
1051
|
2019
|
0
|
240
|
784
|
1024
|
2020
|
0
|
276
|
744
|
1020
|
2021
|
0
|
476
|
662
|
1138
|
2022
|
0
|
574
|
596
|
1170
|
Udover postbetjeningssteder med personlig betjening har Post Danmark også selvbetjeningssteder, som pakkebokse og nærbokse, hvor man har mulighed for at afhente sin pakke.
Udviklingen i Post Danmarks selvbetjeningssteder har fra 2016 til 2022 været følgende:
Tabel 4. Selvbetjeningssteder
År
|
Pakkebokse
|
Send og Hent boks
|
Pakketårne
|
Nærbokse
|
I alt
|
2017
|
465
|
0
|
0
|
0
|
465
|
2018
|
448
|
0
|
0
|
0
|
448
|
2019
|
432
|
0
|
0
|
184
|
616
|
2020
|
418
|
0
|
0
|
1047
|
1465
|
2021
|
390
|
0
|
0
|
1358
|
1740
|
2022
|
307
|
389
|
2
|
1058
|
1756
|
Post Danmarks har på deres hjemmeside en funktion, hvor man via et kort kan se placeringen af postbetjeningssteder rundt omkring i Danmark.
Post Danmark har løbende tilpasset antallet af postbetjeningssteder inden for rammerne af Post Danmarks individuelle tilladelse til det fortsat faldende antal transaktioner og det stigende antal pakker.
4.1.3 Kvalitet
I tabellen nedenfor er årsresultaterne vist for Post Danmarks omdeling af standardbreve og øvrige befordringspligtige breve.
Målingen af kvaliteten udføres løbende hver uge af det uafhængige analyseinstitut Quotas GmbH. Den anvendte målemetode for breve er bl.a. baseret på afsendelse af testbreve mellem en række testpersoner udvalgt af analyseinstituttet, og målemetoden er baseret på en international standard. Testpersonerne er anonyme i forhold til Post Danmark. Kvalitetsmålingen foregår ved at registrere tiden fra afsenderen afleverer brevet til postbefordring, til brevet når frem til modtageren. Herudover anvender Post Danmark elektroniske responderer skjult i forsendelserne.
Kvalitetskravet er, at 93% af breve (og pakker) skal være befordret i overensstemmelse med servicekravet. Servicekravet for indenlandske breve er 5 dage fra indleveringen til postbefordring til omdelingen til modtageren. Post Danmark fastsætter selv servicekravet for erhvervsbreve. For indenlandske pakker er servicekravet dag-til-dag befordring på alle hverdage.
Tabel 5. Resultat af kvalitetsmålinger
Årsresultater
|
Breve
|
2016 – juli til december
|
93,0%
|
2017
|
95,1%
|
2018
|
95,4%
|
2019
|
95,4%
|
2020
|
95,4%
|
2021
|
95,0%
|
2022
|
96,6%
|
4.1.4 Indberetning af klager
I medfør af §§ 14 og 15 i styrelsens bekendtgørelse nr. 727 om postbefordring og postvirksomheder skal postvirksomhederne udarbejde og offentliggøre oplysning om klageadgangen til postvirksomheden. Postvirksomheden skal ligeledes sikre, at brugerne af virksomhedens posttjenester har adgang til gennemsigtige, enkle og overkommelige procedurer for behandling af klager, særligt i tilfælde af forsinkelse, bortkomst, herunder tyveri, eller beskadigelse af forsendelser.
I tabellerne 8-11 ses fordelingen af klager samt klager med erstatning til følge, som Post Danmark har opgjort den for 2022.
Tabel 8. Klager breve indland
|
Antal klager 2021
|
Heraf med erstatning 2021
|
Antal klager 2022
|
Heraf med erstatning 2022
|
Bortkomst
|
493
|
6
|
516
|
4
|
Forsinkelse
|
96
|
2
|
100
|
2
|
Beskadiget indhold
|
147
|
2
|
154
|
2
|
Total
|
736
|
10
|
770
|
8
|
Tabel 9. Klager breve udland
|
Antal klager 2021
|
Heraf med erstatning 2021
|
Antal klager 2022
|
Heraf med erstatning 2022
|
Bortkomst
|
1.014
|
519
|
1.054
|
547
|
Forsinkelse
|
17
|
9
|
18
|
9
|
Beskadiget indhold
|
687
|
398
|
714
|
420
|
Total
|
1.718
|
926
|
1.786
|
976
|
Tabel 10. Klager pakker indland
|
Antal klager 2021
|
Heraf med erstatning 2021
|
Antal klager 2022
|
Heraf med erstatning 2022
|
Bortkomst
|
14.243
|
6.814
|
15.136
|
5.263
|
Forsinkelse
|
711
|
96
|
1.281
|
59
|
Beskadiget indhold
|
9.552
|
3.337
|
7.086
|
1.859
|
Total
|
24.506
|
10.247
|
23.503
|
7.181
|
Tabel 11. Klager pakker udland
|
Antal klager 2021
|
Heraf med erstatning 2021
|
Antal klager 2022
|
Heraf med erstatning 2022
|
Bortkomst
|
7.850
|
3.977
|
6.955
|
3.395
|
Forsinkelse
|
67
|
43
|
70
|
51
|
Beskadiget indhold
|
3.178
|
960
|
3.501
|
722
|
Total
|
11.095
|
4.980
|
10.526
|
4.168
|