Københavns Kommune

Njalsgade 13

2300 København S

Att. Sara Winding

Carsten Niebuhrs Gade 43

1577 København V

Telefon +45 72218800

info@trafikstyrelsen.dk

www.trafikstyrelsen.dk

 

Dato: 21-12-2023

Sagsnr.: 2023-154006

Sagsbehandler: louj

1

Tilladelse til etablering af stenrev i Teglværkshavnen, Københavns Havn

Trafikstyrelsen har den 27-10-2023 modtaget ansøgning fra Københavns Kommune om etablering af stenrev ved Metropolis i Teglværkshavnen, Københavns Havn.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i Metroloven1. Endvidere varetager Trafikstyrelsen statens højhedsret over søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Denne afgørelse er truffet efter statens højhedsret over søterritoriet i Københavns Havn.

Lov nr. 551 af 06/06/2007om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsens afgørelse

Trafikstyrelsen meddeler hermed tilladelse til etablering af stenrev i Teglværkshavnen, Københavns Havn.

Endelig meddeler Trafikstyrelsen, at der ikke skal udarbejdes Natura 2000-konsekvensvurde-ring af projektet.

 

Tilladelse gives på følgende vilkår

  1. Støj fra bygge- og anlægsaktiviteter, der gennemføres på søterritoriet, skal overholde de krav, der er fastsat af Københavns Kommune i ”Bygge- og anlægsforskrift i København, december 2016” Bilag 1 for aktiviteter, der gennemføres på land. Der må alene spunses i dagtimerne mandag-fredag kl. 7-17 og ikke i weekender og helligdage, jf. § 8 stk. 1 i forskriften.
  2. Indehaveren af tilladelsen er forpligtet til at vedligeholde anlægget i god forsvarlig stand.
  3. Projektet må ikke ændres væsentligt uden Trafikstyrelsens godkendelse.
  4. Tilladelsen må ikke uden forudgående tilladelse fra Trafikstyrelsen overdrages til andre.
  5. Anlægget eller dele heraf kan af Trafikstyrelsen kræves fjernet for ejers regning, såfremt:
    1. Anlægget ikke vedligeholdes, eller det ødelægges
    2. Anlægget ikke længere anvendes efter projektbeskrivelsen.
    3. Vilkår for tilladelsen ikke opfyldes eller overholdes
  6. I forbindelse med en evt. fjernelse af anlægget skal området bringes i en stand så tæt som muligt på de forhold, som eksisterede inden anlæggets etablering
  7. Såfremt anlægget ikke måtte blive fuldført, påhviler det tilladelsens indehaver at udføre de nødvendige foranstaltninger, herunder at fjerne anlægget eller dele af dette til sikring af, at anlægget ikke er til unødig ulempe for berørte interessenter. Efter en sådan fjernelse skal Trafikstyrelsen og Søfartsstyrelsen underrettes med dokumentation for, at den påbudte tilstand er etableret.
  8. En meddelt tilladelse kan fortabes, såfremt nogle af de for tilladelsen fastsatte vilkår ikke måtte blive opfyldt.

Tilladelsen fritager ikke modtageren for pligt til at opnå tilladelser og godkendelser, der måtte være nødvendige for gennemførelse af projektet i henhold til anden lovgivning.

Tilladelsen erstatter ikke privatretlige aftaler med fysiske og juridiske personer, som kan være berørt af projektet.

Samtidig med at anlægsarbejdet afsluttes, skal Søfartsstyrelsen og Geodatastyrelsen underrettes herom med angivelse af anlæggets endelige position.

Hvis der under anlægsarbejdet afdækkes kulturhistoriske fund, skal arbejdet straks indstilles, og der skal rettes henvendelse til Slots- og Kulturstyrelsen, jf. museumsloven § 28 og § 29 h.

 

Begrundelse for afgørelsen

Trafikstyrelsen har ved afgørelsen om at give tilladelse til projektet lagt vægt på, at projektet ikke strider mod almenhedens interesser samt, at de eksisterende aktiviteter i området ikke vil blive påvirket negativt. Ydermere vil anlægget ikke ændre på havnens funktion under hensyn til, at det er et lavvandet område uden mulighed for sejlads.

Trafikstyrelsen vurderer, at der ikke er væsentlige natur- og miljøhensyn, der taler imod projektet samt, at de eksisterende aktiviteter i området ikke vil blive påvirket negativt.

Trafikstyrelsen har i sin afgørelse om, at der ikke skal udarbejdes en konsekvensvurdering i henhold til nærtliggende Natura 2000-områder samt bilag IV-arter, lagt vægt på, at projektet ikke medføre en negativ påvirkning af områdets økologiske funktionalitet, og at anlægsaktiviteterne udføres således, at udpegningsgrundlaget ikke påvirkes.

 

Retsgrundlag

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i Metroloven. Endvidere varetager Trafikstyrelsen statens højhedsret over søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Denne afgørelse er truffet efter statens højhedsret over søterritoriet i Københavns Havn.

Afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes Natura 2000-konsekvensvurdering af projektet er truffet jf. § 17 i bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration afinternationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Sagsfremstilling

Københavns Kommune ønsker i forbindelse med ”pilotprojekter for øget marin biodiversitet i Københavns Havn” i samarbejde med WSP at udlægge tre mindre stenrev på det lavvandede område nord for Metropolis i Sydhavnen, se Figur 1 herunder. Principskitse af anlægget kan ses på Figur 2 og 3. Formålet med projektet er at øge den marine biodiversitet i Københavns Havn og følge udviklingen af biologien på stenrevene så man i fremtiden kan bruge eksempelvis udlægning af stenrev som et middel for at øge bestemte typer af marin biodiversitet.

Figur 1: Ansøgningsområde for udlægning af stenrev på lavvande, sandede områder (grøn stiplet linje) nord for Metropolis bygningen i Københavns Sydhavn ved Kronløbet og Teglholmen

Figur 2:Tværsnit af stenrev

Stenrevet etableres i norsk importeret granit. Først placeres der bunddække ved brug af filter-sten (0,0-0,4 m diameter), herefter overdækkes disse med dæksten (0,4 m diameter). Afslutningsvis placeres solitære sten (0,4- 1,5 m i diameter) der vil være synlige ovenfor vandoverfladen. Udlægningen vil forgå fra pram, hvorved materialet sænkes direkte ned på havbunden indenfor det afmærkede område. Se Figur 3.

Der anvendes grab således at udledningen kan kontrolleres i relation til placering af sten, men også for at kunne reducere spredning af sediment. Det er alene anlæg af det nederste lag filtersten, som forventes at medføre en minimal mængde sedimentspild. Herefter vil der ikke være yderligere sedimentspild som følge af projektet.

Anlægsperioden løber over 1-2 uger i ultimo 2023-primo 2024 og tilrettelægges efter vejrforhold.

Figur 3: Principskitse for anlæg af stenrev indenfor projektområde

 

Natura 2000-områder og bilag-IV arter

Afstanden til nærmeste Natura 2000-område nr. 143 (Vestamager og havet syd for) er 600 meter bestående af habitatområde nr. 127 og fuglebeskyttelsesområde nr. 111 med samme navn.

Natura 2000-område nr. 143 har et samlet areal på 6.207 ha, hvoraf 4.004 ha er hav og 123 ha er vandflade i søerne. Området er specielt udpeget for at beskytte de marine naturtyper sandbanke, lagune og bugt, samt på land naturtyperne strandeng og grå/grøn klit, samt levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som troldand, skarv, bramgås og lille skallesluger. Vestamager og havet syd for har international betydning som fuglelokalitet. Området rummer vigtige ynglelokaliteter, og er desuden et vigtigt rasteområde for flere trækfugle og er en af Danmarks vigtigste lokaliteter for overvintrende lille skallesluger.

For de marine naturtyper, der er kortlagt i området, er naturtyperne generelt karakteriseret ved, at sandbanke (1110) er dannet ved materialetransport langs kysterne fx i form af revler, der kan være med eller uden ålegræs. Kystlaguner og strandsøer (1150) er brakvandssøer af-snøret fra havet, og udgør dermed en overgangszone mellem de indenlandske søer og kysthabitaterne. Bugter og vige (1160) er lavvandede områder med begrænset fersk påvirkning, og udgør dermed størstedelen af fjordene i de indre farvande.

Det er ansøgers vurdering, at det kan afvises at projektet vil medføre en væsentlig negativ påvirkning og skade på naturtyperne på udpegningsgrundlaget.

I nærzonen vil der opstå en periodisk spredning af sediment. Det vurderes, at denne spredning vil være meget begrænset og primært forekomme inden for Teglværkshavnen. Tildækning af vegetation i Natura 2000-området må derfor betragtes som udelukkende teoretisk, hvorfor ak-tiviteten ikke vil påvirke det nærliggende Natura 2000-områdets ålegræsbede i en form som kan betegnes som værende negativ. Det vurderes derfor, at projektet vil være uden betydning for udbredelsen af ålegræs og dermed ålegræs som kvalitetselement i vandområdet.

I anlægsfasen kan der ved udlægning af sten være støjgener. Det vurderes ikke, at disse støjgener kan påvirke bestanden af marine pattedyr, herunder spættet sæl, gråsæl og bilag-IV ar-ten marsvin. Det er ansøgers vurdering, at støjen vil være lokalt forekommende omkring an-lægsområdet og vil foregå i en kort periode i anlægsfasen. Ansøger vurderer ligeledes at for-styrrelser i forbindelse med anlægsarbejdet ikke kan påvirke marine arter samt fuglearter ne-gativt. Det bemærkes at området i dag allerede er en eksisterende havn med en høj grad af forstyrrelse fra større og mindre både. Anlægsarbejderne for dette projekt vil foregå i et om-råde, som i forvejen er forstyrret over en kortere periode, og det vurderes derfor at de tilstedeværende arter i området ikke vil blive væsentligt påvirket af dette.

De arter af bundfauna der forventes at være til stede i projektområdet, er almindelige for om-rådet og kan rekolonisere området inden for kort tid, erfaringsmæssig sker det inden for 2-5 år. Området oplever løbende ophvirvling af sediment i forbindelse med, at større og mindre både sejler ind og ud af den eksisterende havn, hvorfor det må forventes, at arter knyttet til området har en høj tolerance overfor omlejring og sedimentation. Fugle nær projektområdet kan ligeledes kortvarig blive forstyrret af støj fra anlægsarbejdet. Det er ansøgers vurdering, at disse let vil kunne søge føde i tilsvarende nærliggende områder i den periode, hvor arbejdet foregår, hvorefter de vurderes at kunne vende tilbage til området. Anlægsarbejdet vil i øvrigt foregå uden for ynglesæson for de pågældende fuglearter. Andre mobile faunaarter vil ligeledes kunne søge til ikke-påvirkede områder.

Der forventes ikke kumulation med andre projekter.

Udlægning af sten i anlægsfasen kan støje i den samlede anlægsperiode på 1-2 uger. Da fugle i Københavns Havn er tilvænnet skibstrafik i området, og da aktiviteten er midlertidig, er det Trafikstyrelsens vurdering, at der ikke er tale om en væsentlig påvirkning. Arbejdsområdet er lokalt (se figur 3), hvorfor dets begrænsede påvirkning i tid og rum ikke vil kunne medføre en væsentlig påvirkning af Natura 2000-området nr. 143 eller andre Natura 2000-områder i øvrigt.

Trafikstyrelsen vurderer at projektet ikke vil medføre en negativ påvirkning af udpegnings-grundlaget for Natura 2000-området. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at der vil være tale om ubetydelig påvirkning af Bilag-IV arter og at yngle- og rastelokaliteter samt at den økologiske funktionalitet kan opretholdes ved gennemførsel af projektet.

 

Vandrammedirektivet

Projektområdet er beliggende ved vandområde ”Nordlige Øresund” med vandområde ID: ”6”. Vandområdet er udpeget med miljømålsætningen ”god økologisk tilstand” og ”god kemisk tilstand". Vandområdets samlede økologiske-kemiske tilstand er vurderet til ”moderat samlet økologisk tilstand” og ”ikke-god kemisk tilstand”.

For de enkelte parametre er tilstanden vurderet som følgende; Fytoplankton: god økologisk tilstand, Rodfæstede bundplanter: god økologisk tilstand, Bunddyr: moderat økologisk tilstand, Iltforhold: ukendt økologisk tilstand, Vandets klarhed: Understøtter god økologisk tilstand, Nationalt specifikke stoffer: ikke-god økologisk tilstand. For den kemiske tilstand er det følgende prioriterede stoffer som er årsag til manglende målopfyldelse: bly, cadmium, BDE, kviksølv, antracen og nonylphenoler.

I henhold til projektbeskrivelsen og de beskrevne metoder er det Trafikstyrelsens vurdering, at projektet hverken vil have nogen midlertidig eller permanent negativ påvirkning på kvalitets-elementernes tilstand, herunder at projektet ikke vil medføre en negativ påvirkning af vandområdets økologiske tilstand og ej heller vil være til hinder for målopfyldelse. Projektet medfører ikke udledning af stoffer som er omfattet af nationale- eller EU miljøkvalitetskrav. Trafik-styrelsen vurderer at projektet ikke vil medføre en negativ påvirkning på den kemiske tilstand og ej heller være til hindre for målopfyldelse.

Trafikstyrelsen vurderer, at projektet ikke medfører en negativ påvirkning af de 11 deskriptorer i havstrategidirektivet. Trafikstyrelsen vurderer at den samlede miljøpåvirkning fra projektet, ikke vil have hverken væsentlige eller varige påvirkninger på eller konsekvenser for miljøet.

 

Høring

Projektområdet er i havplanen udlagt til zone til beskyttelsesforanstaltninger for luftfart. Tilla-delse m.v. til eller planer for andre formål kan kun meddeles eller vedtages efter samråd med transportministeren. Transportministeren har ikke haft bemærkninger til projektet.

Trafikstyrelsen har i forbindelse med sagens behandling forelagt ansøgningen for Søfartsstyrelsen, Kystdirektoratet, Energistyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Beredskabsstyrelsen, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Københavns Kommune, By & Havn, HOFOR, Energinet, Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet og Vikingeskibs-museet og Bådklubben Valby.

Projektansøgningen har endvidere været offentliggjort på Trafikstyrelsens hjemmeside i perioden 22.11.2023-6.12.2023.

Følgende høringsparter har afgivet høringssvar: Beredskabsstyrelsen, Forsvarets Ejendomssty-relse, Vikingeskibsmuseet og Københavns kommune har indgivet høringssvaret ”ingen bemærkninger”.

Søfartsstyrelsen har bemærket at: ”Søfartsstyrelsen skal anmode om koordinater for den planlagte placering angives i vedlagte skema, når arbejdet anmeldes til Efterretninger for Søfarende (skema tidligere modtaget med positioner). Efter endt arbejde, så skal stenrevet opmåles. Nøjagtig placering af stenrevet og vanddybder over dette skal leveres til Geodatastyrelsen og Søfartsstyrelsen”. Bygherre har angivet at de koordinerer dette separat med Søfartsstyrelsen.

Alle høringssvar er videresendt til bygherre.

 

Offentliggørelse

Afgørelsen vil blive offentliggjort på Trafikstyrelsens hjemmeside.

 

Klagevejledning

Afgørelsen, som er truffet i henhold til statens højhedsret over søterritoriet og kan ikke påklages til transportministeren eller anden administrativ myndighed.

 

Med venlig hilsen

Louise M. V. Jacobsen
Fuldmægtig, VVM & Havne | Plan & Klima
Trafikstyrelsen


Bilag
Bilag 1: Ansøgning

Bilag 2: Projektbeskrivelse

Kopi sendt til ovennævnte høringsparter