Kommuner
Byregion Fyn, høringssvar nr. 1
Byregion Fyn har afgivet et høringssvar på vegne af de fynske kommuner: Assens Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Kerteminde Kommune, Langeland Kommune, Middelfart Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Odense Kommune, Svendborg Kommune og Ærø Kommune.
Byregion Fyn bemærker:
- Ønske om at etablere en togbetjening af stationerne på Vestfyn hver 30 min. i begge retninger.
- Ønske om at der indføres batteritog på Svendborgbanen.
Billund Kommune, høringssvar nr. 2
Billund Kommune bemærker:
- At der i trafikplanen ikke planlægges togbetjening i kommunen.
Fælles høringssvar fra de nordjyske kommuner samt Region Nordjylland, Nordjyske Jernbaner og Nordjyllands Trafikselskab, høringssvar nr. 3
Frederikshavn Kommune, Hjørring Kommune, Brønderslev Kommune, Rebild Kommune, Maria-gerfjord Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Thisted Kommune, Jammerbugt Kommune, Læsø Kommune, Morsø Kommune, Aalborg Kommune, Region Nordjylland, Nordjyske Jernbaner og Nordjyllands Trafikselskab bemærker:
- Ønsker en elektrificering af hele hovedstrækningen i Nordjylland, helt til Frederikshavn.
- At trafikplanen bør suppleres med et afsnit om godstransport fra det nordvestlige Skandinavien, samt med en godskorridor gennem Jylland.
- At fastholdelse af trafikken igennem Aalborg fra Skagen til Skørping er vigtig.
- At standsningsmønsteret for IC og IC-Lyn i Himmerland, først planlægges når analysen vedr. forlængelse af regionaltogskørselen til Hobro er færdig.
- Ønske om at trafikplanen indeholder en vision om, hvordan hele Danmark kobles på nattogsnettet.
Dragør Kommune, høringssvar nr. 4 og nr. 5
Dragør Kommune bemærker:
- At de har flere ønsker til banebetjeningen i Dragør Kommune, bl.a. en letbane/metro-forbindelse fra København lufthavn til Dragør.
- At fremtidig bane- eller busbetjening af Dragør Kommune indarbejdes i kapacitetsforbedringer af Københavns Lufthavn.
Esbjerg- og Varde Kommune, høringssvar nr. 6
Esbjerg og Varde kommune har udarbejdet et fælles høringssvar til trafikplanen, hvor de bemærker:
- Ønske om at videreudvikle Esbjerg Nærbane.
- Ønske om standsning ved Jerne st. og Tjæreborg st. på regionaltoget Esbjerg-Aarhus.
Favrskov Kommune, høringssvar nr. 7
Favrskov Kommune bemærker:
- Har flere ønsker b.la. ønske om, at intercitytog fremover stopper i Hinnerup, at Laurbjerg Station genåbnes og ny station ved Søften.
Faxe Kommune, høringssvar nr. 8
Faxe Kommune bemærker:
- Ønske om etablering af et dobbeltspor mellem Køge, Ølby og Køge Nord.
- Ønske om perronforlængelse og niveaufri passage på stationsområdet i Haslev.
Fredensborg kommune, høringssvar nr. 9
Fredensborg kommune bemærker:
- At de har flere ønsker til Kystbanen bl.a. at signalprogrammet på Kystbanen fremrykkes, at der indsættes flere vogne i myldretiden, at der bliver direkte tog til lufthavnen og at billetprisen på Kystbanen bliver lavere.
- At DSB har indført ny køreplan fra december 2023.
Frederiksberg Kommune, høringssvar nr. 10
Frederiksberg Kommune bemærker:
- At de ser frem til etablering af et vendespor ved Carlsberg Station.
- Ønsker at Peter Bangsvej station betjenes med 10 min. drift.
Frederikssund Kommune, høringssvar nr. 11
Frederikssund Kommune bemærker:
- Vigtigheden af etableringen af vendesporet ved Carlsberg Station og ønske om at påbegynde arbejdet med vendesporet hurtigst muligt.
Halsnæs Kommune, høringssvar nr. 12
Halsnæs Kommune bemærker følgende:
- Ønske om at der etableres en S-toglinje med 20 minutters drift til Hundested.
Helsingør Kommune, høringssvar nr. 13
Helsingør Kommune bemærker:
- Har flere ønsker til Kystbanen, bl.a. kortere rejsetid på Kystbanen frem mod 2030, gratis cykelmedtagning og at togdrift med højfrekvente tog (ikke S-tog) undersøges frem mod 2023.
- Er bekymret for, indførsel af 30 minutters drift i aftentimerne og reduceret drift i weekenden, vil gøre Kystbanen mindre attraktiv.
Fælles høringssvar fra kommunerne: Skive, Lemvig, Holstebro, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern, Struer og Herning Kommune, høringsdokument nr. 14
Kommunerne bemærker:
- Ønsker at togskiftet i Vejle på Struer-København strækningen bør droppes.
- Ønsker elektrificering af jernbanen Vejle-Struer, i stedet for batteritog.
- Ønske om godstog på strækningen Vejle-Struer og derfor at strækningen elektrificeres
- Ønske om ny station i Fasterholt.
Hillerød Kommune, høringssvar nr. 15
Hjørring Kommune (med input fra Hirtshals Havn), høringssvar nr. 3 og nr. 16
Hjørring Kommune bemærker:
- Ønske om et større fokus på passagertrafik nord for Limfjorden og at godstransport, bliver understøttet.
- Mener at der mangler en grønnere teknologi til gods på bane.
- Ønske om at nordjyske strækninger elektrificeres
Holbæk Kommune, høringssvar nr. 17
Holbæk Kommune bemærker:
- At der bør investeres i togtrafikken i Nordvestsjælland.
- Ønsker at der anlægges et nyt trinbræt ved Holbæk Vest.
Holstebro Kommune, høringssvar nr. 14 og nr. 18A
Holstebro Kommune bemærker:
- At strækningen Vejle – Struer, bør kunne håndtere internationalt gods nu og i fremtiden
- Strækningen Vejle-Struer bør elektrificeres og ikke betjenes med batteritog, som trafikplanen beskriver.
- Ønsker genåbning af Tvis Station.
Horsens Kommune, høringssvar nr. 18B
Horsens Kommune bemærker:
- Ønsker genåbning af station i Hovedgård.
Hørsholm Kommune, høringssvar nr. 19
Hørsholm Kommune bemærker:
- At der mangler en mere ambitiøs plan for Kystbanen.
Kalundborg Kommune, høringssvar nr. 20
Kalundborg Kommune bemærker:
- Forventer at strækningen Kalundborg – Holbæk elektrificeres inden 2028.
- At strækningen Kalundborg – København vedr. reduktion i rejsetid mangler i trafikplanen.
Kolding Kommune, høringssvar nr. 21
Kolding Kommune bemærker:
- Ønske om en køretid på 24 min. mellem Kolding og Vejle.
- Ønske om forbedringer af togtilbuddet på strækningen Kolding – Fredericia – Vejle.
- Mangler tidsperspektiv, frekvens og standsningsmønster for den fremtidige betjening mellem Hamborg og Aarhus.
- Ønske om hurtige og direkte tog i timesdrift mellem Hamborg og Aarhus med betjening af Kolding og Vejle.
Københavns Kommune, høringssvar nr. 22
Københavns Kommunen bemærker:
- Kommunen har flere bemærkninger til trafikplanen, bl.a. ønske om, stationsnærhed i byplanlægning, vigtigheden af udrulningen af signalprogrammet, styrkelse af den samlede rejse og at automatisering af S-banen sker med færrest mulige gener i anlægsfasen.
Køge Kommune, høringssvar nr. 23
Køge Kommune bemærker:
- Kommunen har flere bemærkninger til trafikplanen, bl.a. ønske om en forundersøgelse af et dobbeltspor Køge - Køge Nord, en ekstra perron på Køge Station, samt at linjediagrammer for køreplaner rækker længere frem end to år.
- Har flere ønsker om stationer og stop bl.a. at forbindelsen Næstved – Køge – Nivå har stop på Ølby Station, etableringen af flere stop i Borup Station og en ny station i Hastrup.
Lejre Kommune, høringssvar nr. 24
Lejre Kommune bemærkninger:
- Har flere anbefalinger til trafikplanen, bl.a. anbefaling om, øget betjening af Lejre og Hvalsø stationer, at godstog flyttes til Køge-Banen og flere forbindelser til Københavns Lufthavn via Ring Syd.
- Prioritering af forbindelser imellem de største stationer uden for Hovedstaden.
Lolland Kommune, høringssvar nr. 25
Lolland Kommune bemærker:
- Ønsker etablering af regionaltog mellem Lübeck og Nykøbing F.
Lyngby-Taarbæk Kommune, høringssvar nr. 26
Lyngby-Taarbæk Kommune bemærker:
- At de inddrages i arbejdet med undersøgelse af S-togsdrift på Kystbanen
- At der koordineres med betjening ifm. den fremtidige Letbane.
Norddjurs Kommune, høringssvar nr. 27
Norddjurs Kommune bemærker:
- Ønske om etablering af et dobbeltspor mellem Lystrup og Hornslet,
- At det er muligt at køre godstog på Grenaabanen.
Næstved Kommune, høringssvar nr. 28
Næstved Kommunes bemærkninger:
- Kommunen har flere anbefalinger, bl.a. hurtigtog videreføres til Østerport, etablering af et hurtigtog med stop i Ringsted, Høje Taastrup og Ny Ellebjerg, at toget fra Hamborg til København får stop i Næstved.
Randers Kommune, høringssvar nr. 29
Randers Kommune bemærker:
- Ønsker opgradering af hastigheden mellem Aarhus – Langå – Hobro.
Rebild Kommune, høringssvar nr. 3 og nr. 30
Rebild Kommune bemærker:
- At det undersøges, om Nordjyske Jernbaners driftsområde kan udvides til også at omfatte Arden, Hobro, Randers og Langå.
- Ønsker at stationsområdet i Støvring bliver videreudviklet til trafikalt knudepunkt.
- Mener at IC-toget fortsat skal stoppe i Støvring efter 2025.
Ringsted Kommune, høringssvar nr. 31
Ringsted Kommune bemærker:
- Ønske om en intermodal terminal i den østlige del af Ringsted.
- Opmærksom på støjgener i forbindelse med kapacitetsudvideisen på Ringsted Station.
- Når Femern-Bælt forbindelsen åbner ønskes stop i Ringsted.
Roskilde Kommune, høringssvar nr. 32
Roskilde Kommune bemærker:
- Kommunen har flere ønsker bl.a. flere persontog til og fra Roskilde, at godstog flyttes til Køge-banen, flere forbindelser til Københavns lufthavn via Ring Syd, to afgange i timen imellem de største byer på Sjælland.
- Kommunen anbefaler, at der etableres 15 min. drift i dagtimerne og at muligheden for en ny station ved Darup/Roskilde Vest undersøges nærmere.
Silkeborg Kommune, høringssvar nr. 33
Silkeborg Kommune bemærker:
- Ønske om linjeføringsforslag C1 med en dobbeltsporet løsning på hele strækningen mellem Silkeborg og Aarhus.
- Hvis linjeføringsforslag C3 undersøges nærmere bør det samtidig undersøges, hvorvidt stationen i Sejs-Svejbæk bør flyttes i forhold til bedre at betjene hele byområdet Sejs-Svejbæk samt Hårup.
- Ønske om at jernbanen ved overkørsel 56 ved Frederiksberggade i Silkeborg føres under Frederiksberggade.
Skanderborg Kommune, høringssvar nr. 34 og nr. 35
Skanderborg Kommune bemærker:
- Ønske om, at Stilling Station åbner i 2025.
- Danish Agro vil gerne i dialog om linjeføringen af den kommende bane mellem Aarhus og Silkeborg.
Skive Kommune, høringssvar nr. 14 og nr. 36
Skive Kommune bemærker:
- Ønske om etablering af et trinbræt i Rønbjerg.
Solrød Kommune, høringssvar nr. 37
Solrød Kommune bemærker følgende:
- Ønske om etablering af en ny S-togstation i Trylleskov Strand.
Sønderborg Kommune, høringssvar nr. 38
Sønderborg Kommune bemærker følgende:
- Ønske om timedrift mellem Sønderborg og Tinglev.
- Kommunen understreger, at et bredt udvalg af transportformer er med til at styrke mobiliteten i det sønderjyske område.
- Ønske om at togtrafik på tværs af landegrænsen indgår i den fremtidige udvikling af den statslige jernbane.
Tønder Kommune, høringssvar nr. 39
Tønder Kommune bemærker:
- At det er vigtigt for kommunen, at der etableres ladestation til batteritog i Tønder.
- Efterlyser at trafikplanen fokuserer mere på grænseoverskridende trafik.
- Ønske om at Danmark udviser samme ambitionsniveau for mobiliteten mellem landene som Tyskland gør.
- Ønske om at der foretages en analyse og vurdering af mulighederne for fremtidig kørsel på Tønder – Tinglev banen.
Vejle Kommune, høringssvar nr. 40
Vejle Kommune bemærker:
- Ønske om øget sikkerhed og tilgængelighed på en række stationer og ser gerne en drøftelse af dette.
- Ønske om at forbedringer af togtilbuddet i Kolding – Fredericia – Vejle området ikke sker på bekostning af de togmuligheder, der allerede er i området.
- Ønske om flere direkte afgange på strækningen mellem Herning – Vejle – København.
Viborg Kommune, høringssvar nr. 41
Viborg Kommune bemærker:
- Ønske om direkte togforbindelse ml. Viborg-København.
- Kommunen finder, at rejsetiden mellem Viborg og Aarhus bør nedbringes.
- Kommunen vurderer at rejsetiden mellem Viborg og Aarhus bedst kan nedbringes ved anlæg af en ny strækning mellem Viborg, Bjerringbro, Hammel og Aarhus. Alternativt kan rejsetiden nedbringes ved en shuntløsning, så togene ikke skal omkring Langå.
- Ønske om batteritog på strækningen Aarhus-Struer.
Vordingborg Kommune, høringssvar nr. 42
Vordingborg Kommune bemærker:
- Ønske om at opnås en rejsetid mellem Vordingborg og København på 47 minutter, når Femern-Bælt forbindelsen åbner.
- Ønske om at der etableres et stop for de kommende højhastighedstog mellem København og Hamborg på Vordingborg Station.
Aabenraa Kommune, høringssvar nr. 43
Aabenraa Kommune bemærker:
- Ønske om at blive inddraget i planlægningen af udbygningen Tinglev – Padborg.
- Ønske om at gøre stationsområderne i kommunen mere attraktive og tilgængelige, særligt for personer med handikap.
Aarhus Kommune, høringssvar nr. 44
Aarhus Kommune bemærker:
- Har flere ønsker b.la. ønske om, at stationsnærhed i trafikplanen også inkluderer Østjylland, at en ny Silkeborgbane med flere stationer i Harlev/Framlev, Brabrand og Åbyhøj, at ny Silkeborgbane etableres med dobbeltspor. Derudover ønsker om, at Brabrand station etableres tidligere end 2031 og at den etableres ved Stenbækvej ved Silkeborgvej, og betjenes af den kommende Aarhus – Silkeborgbane
Resume af høringssvar fra regionerne
Region Hovedstaden, høringssvar nr. 45
Region Hovedstaden bemærker:
- Trafikplanen er redegørende og uden vurderinger.
- Ønske om at linjediagrammerne i trafikplanen viser flere planår.
- En synliggørelse af overvejelserne omkring betjeningen af fx Glostrup St., når der etableres perroner på station.
- Der savnes linjediagrammer for betjening af S-banen.
- Ønske om at dobbeltdækkervognene på Kystbanen og Vestbanen indrettes, så der er plads til gratis medtagning af cykler.
- Ønske om fokus på at sikre gode skift mellem bus, tog og letbane ved letbane stationer.
Region Midtjylland, høringssvar nr. 46
Region Midtjylland bemærker:
- Har flere ønsker, bl.a. ønske om, at den nye Silkeborgbane anlægges med dobbeltspor, nye stationer i Brabrand og Stilling, en fast Kattegatforbindelse, bibeholdelse af en direkte togforbindelse til hovedstaden. Samt ønske om, fokus på brinttog i stedet for fx batteritog og fokus på banegodstrafik i trafikplanen
Region Sjælland, høringssvar nr. 47
Region Sjælland bemærker:
- Har flere ønsker bl.a. ønske om, at rejsetider til København på maksimalt en time, forbedret rejsetid til Kalundborg, direkte myldretidstog fra Odsherredsbanen og Lollands-banen til København, bedre planer for Parker & Rejs-anlæg.
- Derudover ønsker om hurtigere igangsættelse af forundersøgelsen for et dobbeltspor Køge-Køge Nord samt en ekstra perron på Køge Station, at Regionaltog Næstved – Køge – København standser ved Ølby st., hurtigere omstilling af regionernes lokalbaner til batteridrift, samt fastlæggelse af betjeningen af Femern Bælt.
Region Syddanmark, høringssvar nr. 48
Region Syddanmark bemærker:
- Har flere ønsker bl.a. ønsker om, at den statslige togdrift udbygges i Syddanmark, at staten pålægger DSB at anskaffe det nødvendige antal internationale togsæt, etablering af en S-togslignende betjening, med hyppig frekvens, faste minuttal og gennemkørende tog på udvalgte strækninger. Samt ønske om udvikling af bl.a. den grænseoverskridende pendling
Resume af høringssvar fra trafikselskaberne
Midttrafik, høringssvar nr. 49
Midttrafik bemærker:
- Har flere ønsker, bl.a. ønske om flere tog til Silkeborg og Aarhus, samt at ny bane Aar-hus-Silkeborg etableres med dobbeltspor, fortsat direkte forbindelser på strækningen Fredericia – Aalborg efter ibrugtagningen af ellokomotiver i 2026, at den europæiske hovedkorridor indgår mere konkret i trafikplanen bl.a. standsningsmønstre, frekvens mv. Samt ønske om, at hastigheden mellem strækningen Aarhus-Langå-Viborg-Struer opgraderes og at Aarhus Letbanes forvaltningsansvar for ”Odder – Lystrup” og ”Aarhus – Grenaa” beskrives i lighed med de øvrige operatører i trafikplanen.
- Vil gerne inddragelse i planlægningen af den nye station i Stilling.
- Det påpeges at muligheden for at kunne rejse direkte og uden skift på strækningen Struer – Herning – Vejle – Odense - København er vigtigt.
- Afklaring af hvordan banebetjening forventes at blive i 2027,
- At Favrskov Kommune ikke længere ønsker at finansiere Letbanen etape 2 til Hinnerup.
Movia, høringssvar nr. 50
Movia bemærker:
- Ønske om at passagerprognosen ikke baseres på 2025 trafikomfang, grundet de store investeringer på jernbaneområdet de kommende år.
- Ønske om dobbeltspor mellem Køge St. og Køge Nord, samt ekstra perronspor på Køge st.
- Ønske om at undersøge samdriftsmuligheder mellem statslige og regionale baner i Re-gion Sjælland ift. Lollands- og Odsherredsbanen.
- Ønske om at udbygningen af Glostrups stations fjerntogsperroner udføres før2031/2032 som beskrevet i trafikplanen.
- At den kommende Sydhavnsmetro vil blive understøttet med bustilpasning.
Sydtrafik, høringssvar nr. 51
Sydtrafik bemærker:
- Flere ønsker til udvikling af togbetjeningen bl.a. videreudvikling af Esbjerg Nærbane, timedrift til Sønderborg og hurtigere og direkte tog i timedrift mellem Hamborg og Aarhus med betjening af de største byer undervejs.
- Ønske om samarbejde med Vejle, Kolding og Fredericia kommune mv. om at sikre bedre kollektiv trafik i den centrale del af Trekantområdet.
- Det påpeges at der opleves problemer med korrespondancen med de 2 forskellige operatører af Struer/Herning-banen (Arrivas og DSBs).
- Ønske om etablering af en station ved Erritsø.
Resume af høringssvar fra øvrige myndigheder og selskaber
Banedanmark, høringssvar nr. 52 og nr. 53
Banedanmark bemærker:
- Banedanmark har indsendt en række forslag til ændringer, opdateringer og rettelser af trafikplanen.
DB Cargo Scandinavia A/S (DB Cargo), høringssvar nr. 54
DB Cargo bemærker:
- At der er flere ønsker til jernbanen bl.a. investeringer i jernbanen og strategier vedr. European Green Deal, statsstøttede miljøtilskud til jernbanesektoren genindført, og at prognose for jernbanegodstransport, fremhæves i trafikplanen på lige fod med passagerprognoser
- At restriktionerne på Storebælt om en minimumsvægt på 14 tons for trailere hæmmer jernbanetrafikken.
- At der er behov for både den samlede kapacitet og fleksibilitet til at koordinere den internationale trafik for at sikre en stabil godstrafik på jernbanen.
- At der mangler en dansk forpligtelse til at øge jernbanegodstransporten, i modsætning til mange andre EU-lande.
- Ønske om at sætningen “Og eventuel godstrafik” på side 28 i trafikplanen omformuleres til “til godstrafik til og fra Hirtshals”.
DSB, høringssvar nr. 55
DSB bemærker:
- Har afgivet bemærkninger i forbindelse med Trafikstyrelsens forudgående, interne høring til trafikplanen og har ikke yderligere bemærkninger.
Hirtshals Havn, høringssvar nr. 56
Hirtshals Havn bemærker:
- Har flere ønsker bl.a. elektrificering med køreledninger på jernbanenettet nord for Limfjorden, udbygning af banenettet i og omkring Hirtshals og sikre kapacitet til godstransport.
- At batteritog ikke egner sig til jernbanegodstransport.
Metroselskabet, høringssvar nr. 57A
Metroselskabet bemærker:
- At teksten om linjeføring M5 tilpasses, så det fremgår, at det i foråret 2023 er besluttet at sætte gang i en miljøkonsekvensvurdering af en ny metrolinje fra København H via Amagerbrogade og Lynetteholm til Østerport Station.
- At det tilføjes at M4 planlægges forlænget til Ydre Nordhavn med to eller tre nye stationer med åbning i 2030.
Hovedstadens Letbane, høringssvar nr. 57B
Hovedstadens Letbane bemærker:
- Ønske om at planerne for flytning af S-togsperroner på Herlev Station til en placering tættere på den kommende letbanestation ved Herlev station i 2026 fastholdes.
- Ønske om at udbygning af Glostrup Station med to fjerntogsperroner bør færdiggøres tættere på letbanens åbning.
Trafikverket, høringssvar nr. 58
Trafikverket bemærker:
- At der er flere ønsker til trafikplanen bl.a. hvorvidt timedrift fra Stockholm og Göteborg mod København er muligt med den danske infrastruktur, at omfanget af kommerciel trafik over Øresundsbroen beskrives i trafikplanen, at trafikplanen koordineres med Region Skånes trafikplaner, at frekvensen af togafgange over den dansk/svenske grænse bør øges og to godstoge i timen over Øresundsforbindelsen.
Aarhus Letbane høringssvar nr. 59
Aarhus Letbane bemærker:
- At Grenaabanen er markeret som ”Ikke statslig infrastruktur” i trafikplanen.
Resume af høringssvar fra interesseorganisationer og borgere
Bo Christiansen, pendlerrepræsentant Lille Syd nordlige retning, høringsdokument nr.: 60
Bo Christiansen bemærker:
- Ønske om dobbeltspor på strækningen Køge-Køge Nord.
- Ønske om fortsat stop på Ølby Station for tog fra Næstved.
- Bo Christiansen stiller sig kritisk overfor, at Køge Nord ikke får 4 tog i timen.
- Mener at indførelsen af S-tog til Roskilde er en forringelse.
Business Region North, høringssvar nr. 61
Høringssvar bemærkninger:
- Ønske om elektrificering med køreledninger på strækningen Lindholm – Frederikshavn.
- Ønske om at DSB genoptager InterCity afgangene mellem Frederikshavn og København i 2030 på en elektrificeret bane.
- Ønske om godstransport gennem Nordjylland.
Dansk Banegods, høringssvar nr. 62
Dansk Banegods bemærker:
- Har flere ønsker til trafikplanen bl.a. selvstændigt afsnit i trafikplanen vedr. banegodstrafik, at koblingen mellem banegodstransporten og vejgodstransporten tydeliggøres og elektrificering af alle banestrækninger prioriteres
- Ønske om etablering af en stående pulje til reaktivering af banegods og til mindre opgraderinger af eksisterende elementer i jernbaneinfrastrukturen.
Dansk Handicapforbund, høringssvar nr. 63
Dansk Handicapforbund bemærker:
- Har flere ønsker bl.a. at de nye tog også forpligtes til at fokusere på niveaufri adgang mellem perron og tog, at handicaptilgængelighed i den kollektive trafik styrkes i landområderne og at prisen for kollektiv trafik holdes lavt.
Dansk Jernbaneforbund, høringssvar nr. 64
Dansk Jernbaneforbund bemærker:
- At billetpriserne nuværende niveau er en hindring for at nå EU-Kommissionens målsætninger om mere jernbanetrafik og mere fokus på Green Deal.
- Ønske om at letbanestationer inddrages i trafikplanens definition på stationsnærhed.
- Ønske om at de risici der er forbundet med fremtidens tog, herunder førerløse S-tog, bør fremgå af trafikplanen.
- Ønske om at trafikplanen suppleres med en oversigt over prisudviklingen for togtrafik i vores nabolande, samt en oversigt over investeringer i jernbanen i vores nabolande.
Dansk Persontransport, høringssvar nr. 65
Dansk Persontransport bemærker:
- Ønske om udvikling af knudepunkter, integrationen mellem togtrafik og bustrafik.
- Ønske om samdriftsfordele i trafikplanen og at prognoser om passagerudviklingen i praksis adresseres som sektorudfordringer.
Foreningen Vestfyntoget, høringssvar nr. 66
Foreningen Vestfyntoget bemærker:
- Har flere ønsker bl.a. ønske om en ambitiøs udvikling for den fremtidige planlægning af jernbanenettet, at alle tog stopper ved Hjallese station og genetablering af det tidligere godsspor mellem Middelfartvej og Odense Sygehus Station.
- Ønske om en station ved Middelfartvej og undersøge muligheden for åbning af stationer mellem Odense og Nyborg.
IDA Rail, høringssvar nr. 67 og nr. 68
IDA Rail bemærker:
- At den forventede trafikstigning på passagersiden vurderes at være konservative.
- Hvis den statslige jernbane ikke gøres mere attraktiv og bruges mere end i dag, vil mil-liardinvesteringerne i værste fald være spildt.
- Det anbefales, at trafikplanen sætter fokus på potentialerne i den statslige jernbane på kort sigt (2033) og på længere sigt (2043).
- At trafikplanen mangler servicemål for, hvilken trafik der kan /skal udføres.
- At køreplanlægningen ikke bør være den nuværende togbenyttelse, men det samlede transportbehov.
- På visse steder af banenettet kan der være behov for en udbygning med krydsningsstationer og/eller delvis dobbeltsporudbygning.
- Skifteforholdene mellem tog og andre transportformer som cykel, bus og bil skal forbedres.
- Har flere ønsker bl.a. at servicemål og kvalitet for international persontrafik fastlægges med henblik på at øge markedsandelene, en beskrivelse af trafikplanens indvirkning på godstrafikken, en gennemgang og analyse af læssespor, samt genetablering af godsspor til fx Kalundborg Havn og etablering af intermodalfaciliteter (hubs).
- Mener at trafikplanen ikke er i overensstemmelse med Folketingets egne CO2 reduktionsmål for 2030 og 2050.
Michael Madsen, høringssvar nr. 69
Michael Madsen bemærker:
- Ønsker ikke batteritog på strækningen Struer, Holstebro og Herning til København.
- Spørger om man kan få batteritog til godstog.
Passagerpulsen, høringssvar nr. 70
Passagerpulsen bemærkninger:
- Har flere ønsker til trafikplanen bl.a. at Aalborg bør have international togbetjening, kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted Station, at den ny Storstrømsbro og overhalingsspor til godstog ved Kalvebod, står færdige senest ved åbningen af Femern forbindelsen.
- At kollektiv transport gøres billigere.
Passagerrådet Nordjylland, høringssvar nr. 71
Passagerrådet Nordjylland bemærker:
- Ønske om en bedre aftenbetjening mellem København/Sjælland og Aalborg mellem kl. 19:00 og 24:00.
Rådet for bæredygtig trafik, høringssvar nr. 72
Rådet for bæredygtig trafik bemærker:
- Trafikplanen er uambitiøs i forhold til hvad jernbanen kan gøre for den grønne omstilling.
- Efterlyser en samlet mobilitetsplan, hvor jernbanetrafik stilles op overfor fly- og biltrafik.
- Der er et ønske om at alle jernbaner er med i planen, ikke kun de statslige og at lade den regionale og lokale togtrafik overgå til de regionale transportudbydere.
- Der efterlyses prognoser om, hvor jernbanens muligheder udnyttes optimalt, og derved tiltrækker flere passagerer.
- Der savnes servicemål for hvad jernbanen kan tilbydes i trafikplanen.
- Der ønskes i trafikplanen mere om jernbanegods og at der nævnes, at flere elektrificerede strækninger er nødvendigheden for at opnå mere jernbanegods.
- Det påpeges at der i trafikplanen, mangler konkrete tiltag for at imødekomme krav fra EU omkring udbygningen af jernbanen.
Thomas Aalstrup Rasmussen, høringssvar 73
Thomas Aalstrup Rasmussen bemærker:
- Har flere ønsker bl.a. ønske om fjerntog til Vendsyssel, at Aalborg betjenes af internationale tog, en konkret plan for persontogene over Femern-forbindelsen, fokus på klimaets vigtige rolle i efterspørgsel på international togtrafik og klarhed over, hvem der skal stå for betjeningen på de slesvigske-holstenske baner.
- Der efterlyses en større prioritering af hurtig transport på tværs af Jylland.
Stefan Seidler, Deutschen Bundestages, høringssvar nr. 74
Stefan Seidler, Deutschen Bundestages bemærker:
- Det konstateres, at de nye IC-5 tog fra 2028 ikke vil kunne køre over grænsen mellem Danmark og Tyskland.
- Ønsker ikke at grænseknudepunktet flyttes Tinglev.
- Der opfordres til at tænke Femern-Bælt og Jyllandskorridoren som komplementære projekter med en fælles transportstrategi
- Det bør være et mål at etablere en attraktiv højhastighedstogforbindelse i Jylland med Flensborg som knudepunkt ved grænsen.
- Ønsker udvidelse af en dobbeltsporet forbindelse mellem Padborg og Tinglev gennemført hurtigt, helst i forbindelsen med udrulningen af det nye signalsystem i 2027.