Flypassagerrettigheder

EU forordning 261/2004 fastslår, at flypassagerer har visse rettigheder ved boardingafvisning, aflysning og lange forsinkelser. Trafikstyrelsen behandler klager, hvor passagerer mener, at disse rettigheder ikke er overholdt.

Hvilke flyvninger er omfattet?

For at en flyvning er omfattet af forordningen, skal der enten være tale om en flyafgang fra et EU-land eller om en flyafgang fra et land udenfor EU, hvis bestemmelseslufthavnen er i et EU-land og det transporterende luftfartsselskab er et EU-luftfartsselskab.

En flyvning fra Danmark med et hvilket som helst luftfartsselskab vil eksempelvis være omfattet af forordningen. En flyvning fra Tyrkiet til København med et EU-luftfartsselskab være også omfattet. Derimod vil en flyvning fra Tyrkiet til København med et tyrkisk luftfartsselskab ikke være omfattet.

Er en af ovennævnte betingelser opfyldt, gælder forordningen uanset om der er tale om en ruteflyvning eller charterflyvning, herunder en flyvning der indgår i en pakkerejse.

I hvilke tilfælde har du rettigheder?

Hvis der er tale om en flyvning omfattet af forordningen, har du rettigheder i følgende tilfælde:

  • Boardingafvisning: Dvs. afvisning af passagerer på en flyvning, hvor passagererne har en bekræftet reservation og er til stede ved indcheckningen som foreskrevet
  • Aflysning: Dvs. en planlagt flyvning, der ikke gennemføres
  • Lange forsinkelser: Dvs. forsinkelser på mindst 2 timer og derover
  • Forsinkelser ved ankomst: Evt. kompensation ved forsinkelser på mindst 3 timer ved ankomst


De rettigheder, du har i de enkelte tilfælde fremgår nærmere af forordningen, og er kort beskrevet under afsnittet "Rettigheder" i menuen til venstre.

Hvilke klager behandles af Trafikstyrelsen?

Trafikstyrelsen behandler klager over flyvninger udgået fra Danmark og klager over flyvninger udgået fra et ikke EU-land til Danmark med et EU-luftfartsselskab. Eksempelvis fra USA til Danmark med et EU-luftfartsselskab.

Hvilke klager skal behandles af andre EU-landes klageorganer?

Flyvninger, som ikke er omfattet af Trafikstyrelsens behandling er flyvninger udgået fra andre EU-lande end Danmark. Eksempelvis fra Belgien. Flyvninger udgået fra et ikke EU-land til et andet EU-land end Danmark med et EU-luftfartsselskab. Eksempelvis fra USA til Frankrig med et EU-luftfartsselskab.

Tilfælde hvor forordningen ikke gælder

Bagageforsinkelse, bagagebeskadigelse og/eller passagerbeskadigelser. Erstatningsretlige forhold der udspringer af kontrakten mellem passageren og luftfartsselskabet, herunder følgeskader (eksempelvis tabt arbejdsfortjeneste). Forhold omkring hotelophold og andre turistmæssige ydelser. Trafikstyrelsen kan ikke behandle klager, der omhandler disse forhold.

APP for passagerrettigheder
EU-Kommissionen har lanceret en applikation til mobile enheder; "Your passenger rights".
Med denne app kan du nu tjekke dine rettigheder med det samme, hvis du strander i en lufthavn eller venter på forsvunden bagage.
Sidst opdateret: 10.04.2014