JOURNALNUMMER 2024-213764

Revideret ansøgning om tilladelse til etablering af havvandsledninger i forbindelse med et varmepumpeanlæg i Nordhavn, Københavns Havn

13-08-2025

Trafikstyrelsen har den 04-08-2025 modtaget en revideret ansøgning fra HOFOR vedrørende ansøgning om etablering af havvandsledning og udløbsledning i den kommende Roerkanal og Kalkbrænderiløbet i forlængelse af en etablering af et nyt varmepumpeanlæg i den eksisterende Energicentralbygning, Københavns Havn.
Projektet har været sendt ud i myndighedshøring i perioden 12-06-2025 til 26-06-2025, men på baggrund af høringen har ansøger valgt at indsende en revideret ansøgning med to ændringer i projektet.

Ændringerne består i, at ledningerne mellem havvandskammer og Energicentralen bliver etableret vådt i stedet for tørt. Det vil sige efter at Roerkanalen er etableret og derfor bliver Trafikstyrelsen nu myndighed på denne del. Derudover er udløbsledningens tracé og udløbspunktet ændret.

Trafikstyrelsen varetager statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang. Trafikstyrelsen skal kun give tilladelse til selve havvandledningerne og udløbsledning i projektet, da styrelsen er miljøvurderingsmyndighed for de dele af projektet på vand. Københavns Kommune er miljøvurderingsmyndighed for projektet på land.

Formålet med projektet er, at kunne forsyne kunder med miljøvenlig fjernvarme. Varmepumpeanlægget skal placeres i Energicentralens stueetage og vil bestå af et antal store eldrevne varmepumper baseret på havvand som energikilde. Selve projektet vedrørende varmepumpeanlægget forventes påbegyndt den 1. oktober 2025 og afsluttet den 31. marts 2027.

På baggrund af nuværende oplysninger vurderes det samlet set, at projektets anlægsfase vedrørende de dele på vand ikke vil medføre en forringelse af den økologiske tilstand, hverken midlertidigt eller varigt, eller at forhindre den samlede målopfyldelse i vandområdet Nordlige Øresund. Havstrategiens deskriptorer påvirkes ikke i et omfang, der forringer miljøtilstanden eller forsinker målopfyldelse. Tilsvarende påvirkes nærmeste Natura 2000-område ikke, hvorfor anlægsfasen af projektet ikke udgør en væsentlig påvirkning heraf. Anlægsarbejdets begrænsede og lokale påvirkning kan potentielt indgå i kumulation med andre igangværende projekter i området.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering. Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 26. august 2025 til VVM@trafikstyrelsen.dk med cc. til ntei@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2024-213764. Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.