Banedanmark ansøgte i april 2021 Trafikstyrelsen om screening af opgradering af Hillerød station. Trafikstyrelsen traf den 22. september 2021 afgørelse om at opgradering af Hillerød station ikke var VVM-pligtig. Da der efterfølgende er ændringer i projektet, ansøges det på ny og de væsentligste forskelle er, at forlængelse af den eksisterende perrontunnel under de nye spor til den eksisterende stationsbygning ikke længere er en del af projektet og udføres ikke. Derfor sker der heller ingen etablering af trapper og permanent sekantpælevæg. Denne del af projektet rummede den mest støjende aktivitet med spunsning og nedramning i større omfang. I stedet nedrives trappebygning, og trappeskakter lukkes med betondæksler. Anlægsarbejdet forventes påbegyndt i februar 2026 og forventes afsluttet september 2027.
Trafikstyrelsen er myndighed ved etablering, udvidelse og ændring af statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter jf. jernbaneloven (LBK nr. 1091 af 11/08/2023). Projektet er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2, 13a. Trafikstyrelsen skal derfor screene projektet for VVM-pligt i medfør af § 38 d i samme lovbekendtgørelse. Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet jf. §4 i VVM-bekendtgørelse om statslige vej- og jernbaneprojekter (BEK nr. 469 af 08/05/2024).
Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 260 ”Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn og Ny Hammersholt”- 0,9 km i fugleflugt fra projektområdet. Dette Natura 2000-område er specielt udpeget for at beskytte forekomster af skovnaturtyper af både tørre og våde naturtyper med dominans af bøg på mor og bøg på muld. Området er således primært karakteriseret ved store skovarealer med en del søer og moser og enkelte større søer som Storedam. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Projektområdet ligger indenfor et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) samt indenfor indvindingsopland til Frederiksgade Vandværk. Projektområdet ligger tæt på målsat vandforekomst i form af Teglgårdssøen (vandområde nr. 731) og tilstødende vandløb. Hammersholtvejbroen ligger tættest på Teglgårdssøen med en afstand på 90 m. Der afledes ikke spildevand eller regnvand direkte til vandløb i forbindelse med projektets anlægsfase. Der skal som udgangspunkt ikke grundvandssænkes i forbindelse med projektet. I driftsfasen vil overfladevand, der falder på nye perroner og nye spor blive tilsluttet til de eksisterende afvandingssystemer i nærområdet. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at projektet vil medføre en midlertidig eller permanent forringelse af kvalitetselementernes tilstand, forringelse af vandområdets økologiske- og kemiske tilstand samt at projekt ikke er til hindre for målopfyldelse.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering. Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 8. oktober 2025 til vvm@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2025-259224.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar, samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.