Ny løsning gør det simplere at anmelde luftfartshindringer

05-08-2025

En ny digital løsning vil fremover sikre hurtigere sagsbehandling og færre fejl, når virksomheder skal informere Trafikstyrelsen om nye luftfartshindringer.

Det er vigtigt for sikkerheden i luftfarten, at luftfartsmyndighederne kender til alle vindmøller, telemaster, større bygninger og andet, som kan komme i vejen for flytrafikken.

Derfor skal alle luftfartshindringer anmeldes til Trafikstyrelsen, så fly og andre brugere af luftrummet kan navigere sikkert og undgå potentielle risici.

Nu har Trafikstyrelsen lanceret en digital løsning, som trin for trin guider brugeren, og som validerer de indtastede oplysninger undervejs. Det reducerer risikoen for fejl og bidrager til en hurtigere og mere smidig sagsbehandling.

Erstatter PDF-blanket

Tidligere har virksomheder skullet udfylde en blanket i PDF-format, og det har ofte været nødvendigt for Trafikstyrelsen at indhente supplerende oplysninger og rette eventuelle fejl.

Samtidig betyder den nye digitale løsning, at Trafikstyrelsen får bedre mulighed for at samle og analysere data om luftfartshindringer.

Du finder den digitale blanket her.