CEF Transport Newsletter – December 2025

19-12-2025

Velkommen til dette CEF Newsletter, hvor der orienteres om de seneste CEF-nyheder (for an English summary, please see below).

Den sidste AFIF ansøgningsrunde

I juni måned var der ansøgningsfrist for den anden AFIF cut-off ansøgningsrunde. I november måned offentliggjorde Kommissionen resultatet af ansøgningsrunden. De tre ansøgninger med dansk deltagelse fik tildelt støtte: Det drejer sig om to landstrømprojekter, i henholdsvis Aalborg og Aarhus havne, samt et større Europæisk projekt om udrulning af el ladeinfrastruktur til tunge køretøjer.

Det var planlagt, at der til marts 2026 skulle være en tredje og sidste AFIF ansøgningsrunde. Men med den nylige tildeling af AFIF-midler, er CEF-budgettet på AFI-området opbrugt. Ansøgningsrunden til marts 2026 er således aflyst.

Kommende CEF ansøgningsrunder i 2026

Det forlyder, at Kommissionen undersøger muligheden for i løbet af 2026 at lancere et såkaldt reflow call hvor ubrugte og returnerede CEF-midler kan kanaliseres til en mindre ansøgningsrunde, med fokus på udvalgte prioriteter. Det forventes, at Kommissionen vil orientere medlemsstaterne i slutningen af januar 2026 om dette.

Muligheden for at gennemføre et reflow call afhænger blandt andet af, at støttemodtagerne på de igangværende CEF-projekter forholder sig realistisk til hvad de kan nå at gennemføre indenfor støtteaftalen. Det kan forventes, at CINEA i de kommende måneder i deres tilsyn med projekterne vil være særligt opmærksomme på dette, for derved at sikre at CEF-midlerne bruges så optimalt som muligt, eller som de selv siger – ”use it or lose it”.

CEF I projekterne afsluttes

De CEF-projekter, der startede under CEF I, dvs. i perioden fra 2014 til 2020, skulle afsluttes senest ved udgangen af 2023. Derefter har støttemodtagerne haft et år til at færdiggøre og indsende deres slutrapport. De sidste slutrapporter er ved at være færdige og blive certificeret af de involverede medlemsstater. Derefter følger en revision fra CINEA’s side af den fremsendte dokumentation. Revisionen og den efterfølgende slutbetaling af EU-støtten forventes gennemført til forsommeren 2026.

CEF II projekterne overvåges af medlemsstaterne

For de CEF-støttede projekter, der er startet efter 2021, følger Trafikstyrelsen projekternes fremdrift. Dette gøres ved halvårligt at anmode støttemodtagerne om at udfylde et spørgeskema. På den baggrund udarbejdes en tilsynsrapport, som sendes til Transportministeriet til deres orientering.

Den seneste tilsynsrapport dækker det første halvår af 2025, som omfatter omkring 20 forskellige projekter. For hvert projekt vurderes projektets fremdrift, og det skønnes om der er behov for særlig opmærksomhed på projekterne fra Trafikstyrelsens side. Det kan være tilfældet ved forsinket aktiviteter, eller hvis projekterne er særligt komplekse, fx med mange støttemodtagere. I givet fald opsøges projekternes koordinator og der spørges ind til, hvad der gøres for at få projekterne på ret køl.

CEF III for perioden 2028-2034 er på vej

I sommeren 2025 fremsatte Kommissionen et forslag til en CEF III forordning, som skal følge EU’s budget periode fra 2028 – 2034. Forslaget er blevet forhandlet blandt medlemsstaterne under det danske EU-formandskab, der afsluttes til nytår. Kommissionens forslag til CEF III sætter fokus på grænseoverskridende jernbane-og maritime-projekter samt for projekter indenfor militær mobilitet, der har både et civilt og militært formål.

Kommissionens oprindelige forslag til CEF III kan tilgås her: https://commission.europa.eu/publications/connecting-europe-facility_en

Foruden CEF III rammen, forventes det også at der under den nye budgetperiode vil være muligt at søge om støtte til infrastruktur- og transportinvesteringer under den Europæiske Konkurrencefond, samt de National Regionale Partnership Plans. Der kan derfor være god grund til at holde øje med disse muligheder. Det forventes, at man kan søge om støtte til forskning og udvikling samt til udrulning af alternative brændstoffer under flere af disse nye fondsmuligheder.

 

Alle CEF-interesserede ønskes en god jul og et godt nytår!

For yderligere information om CEF, kontakt venligst:

Transportministeriet, v/ Kristoffer Bang Refberg: kbr@trm.dk, og/eller

Trafikstyrelsen, v/ Henrik Tornblad: htor@trafikstyrelsen.dk og Tobias Søgaard: tmsj@trafikstyrelsen.dk 

English Summary

The AFIF second cut-off date was in June 2025. A third and last AFIF cut-off date had been planned for March 2026. Following the evaluation result of the Commission, all the remaining AFIF budget was allocated in November 2025, therefore the third cut-off application round has been cancelled.

 

The Commission is currently assessing whether there will be sufficient funds for a reflow call during 2026. To collect unspent funds on already committed CEF-projects, the Commission and CINEA will scrutinise all on-going CEF projects in the coming months, to see if any saving could be expected. It is expected that the Commission some time in January-February 2026 will inform the member states on their plans for a possible 2026 call, including its schedule and priorities.

 

The last CEF I projects funded in the period 2014-2020 are about to submit their final reports, following which the sampling period will follow. With this closure, a CEF-era with formal Member State involvement in the certification of progress and final reports, will also end. Under the current CEF II period, with projects funded in the period 2021-2027, the monitoring of the progress of the CEF-funded projects is now based on the jurisdiction of the Member States. In the Danish case, it has been decided to forward on a biannual basis a simple questionnaire to all on-going CEF-funded Danish beneficiaries. Based on the responses a monitoring report is compiled, which is submitted to the Ministry of Transport for their information.

 

During the past six months, the Presidency of the EU has been the responsibility of Denmark. During this period, a Commission proposal on a CEF III, launched in July 2025, has been negotiated in the Council. The proposal emphasises that funding under CEF III, i.e. in the period 2028-2034, should be targeted cross-border projects, in the field of railway and the maritime sector. In addition to this, there is a dedicated budget proposal for military mobility projects with a dual use, i.e. civilian and military, scope.

 

Best wishes for the Holiday Season!

For additional information on CEF, please contact:

Ministry of Transport, by Kristoffer Bang Refberg: kbr@trm.dk and/or

Danish Civil Aviation and Railway Authority, by Henrik Tornblad: htor@trafikstyrelsen.dk and Tobias Søgaard: tmsj@trafikstyrelsen.dk