Droneerklæring udløber ved årsskiftet: Se om du er omfattet

09-12-2025

Den 1. januar 2026 udløber den erklæring, som har givet dronepiloter med ældre dronebeviser lov til at flyve i byer efter regler, som matcher deres dronebeviser. Læs her, hvad du nu skal gøre, hvis du har fløjet på en DK-STS-03-erklæring.

Da droneforordningen trådte i kraft i 2021, gav Europa-Kommissionen medlemslandene mulighed for at lave midlertidige overgangsordninger. I Danmark blev dette til DK-STS-03-erklæringen, som har gjort det muligt for dronepiloter, der har haft et dronebevis under den tidligere danske lovgivning at flyve med tungere droner, end EU-reglernes åbne kategori ellers tillader.

Konkret har det betydet, at professionelle dronepiloter fortsat har kunnet flyve med deres såkaldte legacy-droner (droner uden C-mærkning, som er købt før 1. januar 2024) med en vægt på over 250 g og op til 25 kg i byområder. Det har dog krævet, at de har indsendt en gyldig erklæring om at flyve efter DK-STS-03 og tidligere har haft et gammelt 1A-, 1B- eller 2-dronebevis.

Nu udløber alle de indsendte erklæringer ved årsskiftet. Derfor skal dronepiloterne, som hidtil har fløjet efter reglerne i det danske standardscenarie, nu finde nye muligheder indenfor den gældende lovning på droneområdet. Læs om de forskellige alternativer nedenfor:  

Har du en C-mærket drone?

Hvis du har en drone med et C-mærke, så kan du undersøge, om du har mulighed for at flyve i den åbne kategori. Den åbne kategori dækker over droneflyvninger, hvor risikoen for at folk kommer til skade er lavest.

C-mærket på dronerne betyder, at dronen lever op til alle lovpligtige standarder og dermed er sikker at flyve med. C-mærkerne i den åbne kategori er inddelt fra C0 til C4, og alt afhængigt af C-mærket gælder der forskellige regler for, hvilket certifikat du skal have for at flyve din drone. 

  • C0 (<250 g): Du behøver ikke et dronecertifikat, men skal stadig følge dronereglerne.
  • C1 (<900 g):Du skal have et A1/A3-teoretisk certifikat, før du må flyve med din drone og flyve efter reglerne for henholdsvis A1 eller A3.
  • C2 (<4 kg): Du skal tage et A2-kompetencecertifikat, før du må flyve med din drone
  • C3 og C4 (<25 kg): Du skal have et A1/A3-teoretisk certifikat, før du må flyve med din drone og flyve efter reglerne for henholdsvis A1 eller A3.

Er din drone C5-/C6-mærket?

Har du en drone med et C5- eller C6-mærke, kan du ikke flyve efter den åbne kategori, som det ellers er muligt med de +andre C-mærkede droner. Du skal i stedet flyve efter den specifikke kategori, herunder de europæiske standardscenarier (STS).

  • Europæiske standardscenarier (STS): Et STS er en på forhånd defineret operation, hvor EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur) allerede har gennemført risikovurderingen. Du skal derfor kun udarbejde en operationsmanual, opfylde de relevante krav til dronen, uddannelsen og eventuelle operationelle begrænsninger, og derefter indsende en erklæring til Trafikstyrelsen om, at du lever op til kravene.

Læs mere om de forskellige dronecertifikater

Er du i tvivl om, hvordan du må flyve, eller hvilken løsning, der gælder for din drone, kan du tage droneguiden på droneregler.dk.

Er din drone ikke C-mærket?

Har du derimod en drone, der er for tung til flyvning i bymæssig bebyggelse, dvs. en drone uden C-mærke, som vejer over 250 gram, så anbefaler Trafikstyrelsen, at du undersøger mulighederne for at flyve inden for den specifikke kategori. Flyvning i denne kategori kræver altid en risikovurdering.

Nedenfor finder du de forskellige muligheder for at opnå tilladelse til operationer i den specifikke kategori for droner uden C-mærke:

  • Op til 250 gram uden C-mærke: Du kan flyve din drone i den åbne kategori, som var den C0-mærket. Tag droneguiden her for at finde ud af, hvilke regler, der gælder for din drone
  • Fra 250 gram – 25 kg: Du kan flyve din drone i den åbne kategori, som var den C3 eller C4-mærket.
  • Prædefinerede risikovurderinger (PDRA): Har du en legacy-drone, som kan opfylde samme krav, som var den C5 eller C6-mærket, kan du bruge en PDRA. Det er foruddefinerede operationer, hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen. Du skal udarbejde en operationsmanual og en krydsreferenceliste samt overholde krav til drone, uddannelse og operationelle begrænsninger.
  • Risikovurdering for specifikke operationer (SORA): Denne kategori giver mulighed for særlige droneflyvninger, men kræver en mere omfattende ansøgningsproces. Her skal du selv udarbejde risikovurderingen. Hvis Trafikstyrelsen vurderer, at operationen ikke kan gennemføres sikkert, kan ansøgningen blive afvist.

Læs mere om de forskellige muligheder i den specifikke kategori