Der bliver skrevet dansk transporthistorie, når landets første batteritog om få dage kan køre den første tur med passagerer ombord.
Det sker, når Midtjyske Jernbaner mandag den 14. juli tager deres to første batteritogsæt i brug på Lemvigbanen mellem Vemb og Thyborøn.
Trafikstyrelsen har nemlig godkendt, at togsættene fra Siemens Mobility A/S lever op til alle sikkerhedskrav. Kontorchef Laura Meyer Harrison fortæller, at arbejdet med de nye tog har været en særlig opgave for styrelsen:
”Det er spændende at skulle godkende en helt ny type tog i Danmark, fordi de teknisk er anderledes end dieseltogene og hidtil kun har været i drift i Tyskland. Alligevel er vi kommet godt i mål, og vi har haft et godt samarbejde om at få de nye tog godkendt.”
Et stort potentiale
Transportminister Thomas Danielsen glæder sig over, at batteritogene nu kommer på skinner:
”Midtjyske Jernbaner har igen vist, at de er på forkant med udviklingen. De har i tæt samarbejde med Trafikstyrelsen sikret, at landets første batteritog nu snart kommer på skinnerne i Vestjylland, og det kan alle parter være stolte af,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Hos Midtjyske Jernbaner er direktør Martha Vrist heller ikke i tvivl om potentialet:
”Vi er stolte over at være den første jernbanevirksomhed i Danmark, der kan sætte moderne batteritog på skinnerne. Vi er ikke i tvivl om, at der er et stort potentiale i batteritog, og det er et potentiale, vi meget gerne vil være med til at forløse.”
Når de store ladeanlæg ved Lemvig, Holstebro og Skjern efter planen er klar i løbet af efteråret, vil Midtjyske Jernbaner indfase alle syv batteritog i driften og samtidig udfase de gamle dieseltog.
FAKTA: Midtjyske Jernbaners nye batteritog
- Mærke og model: Siemens, Mireo Plus B
- Opladningstid: Fra 20 til 100 % på 15 min. ved hurtig opladning
- Rækkevidde: Op til 120 km pr. opladning
- Tophastighed: 140 km/t
- Vægt: 93 ton
- Kapacitet: 127 siddepladser, 155 ståpladser
- Sikkerhed: Udstyret med ETCS version 3.6 (European Train Control System), som overvåger og kontrollerer togets hastighed og bevægelse. Systemet kan for eksempel bremse toget automatisk, hvis det ved en fejl kører forbi et stopsignal.
Billedet viser, hvordan batteritogene vil se ud med deres endelige bemaling. Foto: RailcolorOntrack