Ifølge et nyt lovforslag om Fremtidens S-bane skal DSB i 2027 overtage opgaven som infrastrukturforvalter på S-banen for at muliggøre et fuldautomatiseret S-togssystem.
Banedanmark vil i den forbindelse få til opgave at varetage det tekniske drifts- og systemansvar på S-banen, hvilket kræver en certificeringsordning, hvor Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at kvaliteten er i orden.
Kontorchef i Trafikstyrelsen, Laura Meyer Harrison:
”Udkastet til den nye bekendtgørelse beskriver de krav, som Banedanmark skal opfylde for at kunne blive certificeret til at varetage det tekniske drifts- og systemansvar på S-banen. Certificeringen skal sikre, at Banedanmark lever op til krav om risikostyring, overvågning, kompetencer m.m. og kan dokumentere dem i sit ledelsessystem. Vores rolle som myndighed bliver så at udstede et certifikat til Banedanmark og føre tilsyn med, at der er styr på ledelsessystemet.”
Den nye bekendtgørelse vil få direkte ophæng i lovforslaget om ændring af jernbaneloven og lov om DSB (lovforslag nr. L 8, fremsat den 8. oktober 2025).
Bekendtgørelsen er dermed en udmøntning af lovforslaget og skal skabe de nødvendige rammer for Trafikstyrelsens certificering og tilsyn med Banedanmarks opgaver, der fortsat skal udføres på S-banen under DSB’s overordnede ansvar som infrastrukturforvalter.
Det bemærkes, at udstedelsen af bekendtgørelsen afhænger af, om ændringen til jernbaneloven vedtages.
Såfremt ændringerne i jernbaneloven bliver vedtaget som foreslået, ventes bekendtgørelsen at træde i kraft den 14. februar 2026.
Høringssvar indsendes senest den 1. december
Udkastet til den nye bekendtgørelse er i høring frem til den 1. december 2025.
Du kan læse det fulde høringsmateriale på Høringsportalen.
Høringssvar kan sendes til info@trafikstyrelsen.dk med cc til lino@trafikstyrelsen.dk.