Transportministeriet, Forsvarsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet besluttede i foråret, at det fremover skal være tilladt at deaktivere det blinkende røde hindringslys på vindmøller over en vis højde, så lysene kun tændes, når fly og helikoptere nærmer sig-
Læs også: Vindmøllernes blinkende lys skal kunne slukkes om natten
Trafikstyrelsen har nu implementeret de nye regler i et udkast til en revideret 3. udgave BL 3-10, der samler og opdaterer reglerne for afmærkning af luftfartshindringer.
Kontorchef Doris Tranberg Jørgensen:
”Hensigten med reglerne er at mindske lysgenerne på blandt andet vindmøller, uden at vi går på kompromis med luftfartssikkerheden. Samtidig har vi valgt at opdatere det samlede regelsæt, så det er blevet gjort mere brugervenligt.”
Udviklingen i vindmølleteknologi vil på sigt medføre større og højere vindmøller. Derfor bliver bestemmelserne også udvidet til at omfatte denne kategori af vindmøller, forklarer Doris Tranberg Jørgensen.
”Reglerne skal naturligvis afspejle udviklingen. Derfor indfører vi også nye bestemmelser for, hvordan vindmøller på 315 meter og derover skal afmærkes. I den forbindelse lægger vi også op til at indføre krav om markører på de stålbarduner, der fastholder høje master. Det sker af hensyn til sikkerheden, fordi barduner til høje master kan være svære at se for piloterne, særligt hvis sigtbarheden er dårlig.”
Det nye udkast til bestemmelser er i høring frem til den 9. oktober 2025. Efter høringen vil Trafikstyrelsen indarbejde eventuelle bemærkninger og ændringsforslag, hvorefter de nye bestemmelser ventes at kunne træde i kraft den 1. januar 2026.
Herefter vil de første vindmølleparker kunne søge om at få tilladelse efter de nye regler som ventes at få virkning fra 1. juli 2026.
Du finder hele høringsmaterialet for BL 3-10, 3. udgave og BL 3-1 A, 1. udgave på Høringsportalen.