Journalnr. TS50802-00053

Elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter

26-03-2021

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

Til hørings- og orienteringsparter

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

Banedanmark planlægger at samordne en række anlægsprojekter i området omkring Aarhus H, så disse udføres samtidig med elektrificeringen ved Aarhus H. Det drejer sig om følgende projekter:

  • Elektrificering af flere strækninger omkring Aarhus H
  • Kapacitetsudvidelse
  • Hastighedsopgradering
  • Signalprogrammet
  • Fornyelse af spor og konstruktioner

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Ydermere er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med elektrificeringslovens § 4.[1]

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love samt elektrificeringslovens § 5.

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer [2].

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. nr. 233 Brabrand Sø med omgivelser, som er beliggende ca. 650 m syd og vest for projektområdets afgrænsning.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projekterne samlet set udgør et VVM-pligtigt projekt.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

Hvis der haves bemærkninger til hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved gennemførelsen af miljøundersøgelserne bedes dette oplyst.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer den TS50802-00053. 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.


[1] LOV nr 609 af 12/06/2013 om elektrificering af jernbanen.

[2] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.