Projektet er af en sådan karakter, at det kræver, at miljøpåvirkningerne belyses i en miljøkonsekvensrapport (VVM) før etablering og drift.
Det er Københavns Kommune, der er myndighed for miljøvurderingen af størstedelen af projektet. De dele, der krydser havneområdet, er Trafikstyrelsens ressort.
Efter miljøvurderingslovens § 17 er Københavns Kommune kompetent myndighed for miljøveruderingen af projektet på land.
Efter § 2, stk. 3 i bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (BEK nr. 517 af 24. marts 2021) er Trafikstyrelsen kompetent myndighed for miljøvurderingen af den del af projektet, som ligger i Københavns Havn.
I miljøkonsekvensrapporten undersøges både en sydlig løsning, der går fra København H over Amager til Lynetteholm og videre til Østerport samt en nordlig løsning, der går fra Østerport til Lynetteholm. Alle relevante og de mest vidtgående miljømæssige påvirkninger i både anlægs- og driftsfasen for de to løsninger, stationer og forskellige alternativer fremgår af rapporten.
Høringen er koordineret med Københavns Kommune og forløber i perioden 1. august til 26. september 2024. Eventuelle høringssvar indsendes via Københavns Kommunes høringsportal Bliv Hørt. Inde på siden kan du finde det relaterede materiale samt kontaktoplysninger til kommunen.
Videre proces
Når den offentlige høring er afsluttet, udarbejder Københavns Kommune i samarbejde med Trafikstyrelsen en hvidbog over alle høringssvarene. Hvidbogen forventes behandlet i Borgerrepræsentationen ultimo 2024 sammen med godkendelse af miljøkonsekvensrapporten og § 25-tilladelsen. Den endelige udstedelse af § 25-tilladelsen forudsætter, at Folketinget vedtager en anlægslov for projektet.
Trafikstyrelsen udsteder en administrativ tilladelse til de dele af projektet, der anlægges på Københavns havns område.