Om flyvetilladelser
For at få udstedt en flyvetilladelse til et dansk registreret luftfartøj, skal du sende en ansøgning, EASA Form 21. En detaljeret beskrivelse af din korrekte ansøgningsproces findes under 'ansøgningsproces'.
Flyvebetingelse (Flight Conditions)
Til en flyvetilladelse hører et sæt godkendte flyvebetingelser (flight conditions). Flyvebetingelserne er de betingelser, som skal være opfyldt før og under den ønskede flyvning. Du kan finde eksempler i 21A.708 og tilhørende AMC & GM for betingelserne.
Den, der ansøger om en flyvetilladelse, skal også foreslå de flyvebetingelser, der skal være gældende og vedkommende skal også selv søge om at få disse flyvebetingelser godkendt.
Hvem godkender flyvebetingelserne?
Det er enten EASA eller Trafikstyrelsen, der skal godkende flyvebetingelserne alt afhængigt af luftfartøjets tilstand.
EASA godkender når, ”safety of design” er involveret jf. EASA Guidelines Regarding Flight Permit.
Det er bl. a. aktuelt i følgende tilfælde:
Luftfartøjet lever ikke op til det godkendte design, typisk i forbindelse med:
- beskadigelser
- prøveflyvninger i forbindelse med ændringer, hvor ændringen endnu ikke er godkendt
- flyvninger med udstyr ude af drift, hvor man går ud over MEL eller lignende).
Luftfartøjet opfylder ikke:
- Airworthiness Limitations angivet i Maintenance Manual afsnit 4 (komponentgangtider m.v.)
- Certification Maintenance Requirements (vejetermin og lignende) eller
- gældende Airworthiness Directives (luftdygtighedsdirektiver)
- Luftfartøjet kommer under den ønskede flyvningen udenfor den godkendte flight envelope (f.eks. overskridelse af maksimalt tilladte startmasse).
Skal EASA godkende flyvebetingelserne udfyldes en EASA Form 37 inklusiv EASA Form 18b, som er en del af Form 37, og det hele skal du sende til EASA.