Her finder du information om OJT (On the Job Training) i forbindelse med udvidelse af Part-66 AML med en kategori.
OJT (On the Job Training) for første type i kategori, gruppe 1 luftfartøjer, skal gennemføres i en Part-145 godkendt organisation.
Formålet med denne OJT er at give praktiske typekompetencer og erfaring før første typecertificering i en kategori. OJT er et erfaringssupplement til typetræningens teori og praktik med vægt på færdigheder og holdninger.
OJT skal være reelt udførte opgaver på operative fly i modsætning til på typekurset, hvor der ofte er tale om demonstration og simulering af opgaver med brug af træningsudstyr som simulator og lignende.
Der skal lægges vægt på at træne kompetencer, der ikke dækkes fuldt ud på typetræningskurset, som for eksempel:
- Sikkerhedsadfærd, personsikkerhed og flysikkerhed
- Forståelse af systemintegration, at kunne overskue situationen og systemernes sammenhænge
- Forståelse for vigtigheden af særlige emners prioritering specielt for flytypen
- Udførelse af flyvedligehold, at vise sikker udførelse af opgaver og håndtering af komponenter
- Brug af flyets dokumentation og manualer f.eks. AMM, IPC, MEL, samt at navigere, forstå og overholde procedure
- Rapportering skriftligt og mundtligt i flyets logbog, jobcards, reservedele og PC-systemer
- Fejlsøgning, test og verificering af systemers funktion og rapportering af disse
OJT skal gennemføres for hver kategori, før Part-66 AML kan udvides med den første type i kategorien.
Part-145-organisationen kan benytte denne OJT som træning og dokumentation for opnåelse af den ønskede kompetence, før der gives CRS-rettighed i virksomheden.
OJT-listen
OJT-opgavelisten og proceduren for OJT skal godkendes af Trafikstyrelsen og være beskrevet i Part-145 MOE 3.20. Du finder kravene i forordning (EU) 1321/2014, Annex II (Part-145), AMC til 145.A.70(a).
OJT-listen skal udarbejdes med relevante og repræsentative opgaver pr. flytype og for AML-kategorien ud fra den generiste opgaveliste i forordning (EU) 1321/2014, Annex III (Part-66), Appendices to AMC, Appendix II "Aircraft Type Practical Experience and On the Job Training - List of Tasks".
Se også Trafikstyrelsens eksempel her på siden.
Opgaverne på OJT-listen bør vælges ud fra hyppighed, flysikkerhed og specielle opgaver for flytypen. Der skal være en god spredning af opgaver, både lette og svære, inden for alle emner.
Det anbefales at tilrette opgavebeskrivelsen og benævnelserne til flytypen og til noget realistisk opnåeligt.
For eksempel skal der ikke være opgaver på slat, hvis ikke slat findes på flyet. Hvis der i stedet for slat er en Krueger-flap, skrives det. Der bør heller ikke stå flap-udskiftning, hvis det kun forekommer med års mellemrum. Man kan eventuelt i stedet skrive ”Major Flightcontrol Componet replacement” og ”Rigging”.
Gør plads i notefeltet til at beskrive mere præcist, hvilken opgave der reelt blev udført, og noter fuld reference til opgaven, f.eks. AMM-reference, jobcard eller flyets logbog.
OJT-listen skal udfyldes med nogle felter, der identificerer hvem, der har udført opgaverne, hvor opgaverne er udført, og hvad opgaverne består af. Se Trafikstyrelsens eksempel neden for her på siden eller i forordning (EU) 1321/2014, Annex III (Part-66), Appendix III, afsnit 6.
Derudover skal det fremgå, hvem der er godkendte Supervisors og godkendt Assessor.
Du bør desuden være opmærksom på følgende krav:
- OJT-opgavelisten skal indeholde relevante opgaver for flytypen i alle relevante områder (ATA).
- Der skal være udført opgaver i alle ATA og med en god spredning af opgavernes sværhedsgrad.
- Op til 25 % af de gennemførte opgaver kan være udført før typekurset.
- OJT er en del af typetræningen som skal være gennemført indenfor tre år, evt. fra OJT start til ansøgning om udvidelse af AML.
- Opgaver på listen kan erstattes af andre opgaver, hvis de vurderes at være lige så relevante. Derfor anbefales det at have ledige linjer til at notere andre opgaver i hvert ATA.
Det anbefales at notere på OJT-listen de udpegede Supervisors, der må skive i OJT-listen med navn, signatur, AML-nr. og evt. stempel.
Det anbefales at have "Final Assessment Report" og "Compliance Report" i slutningen af OJT-listen.