Infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder, der arbejder med transport af farligt gods, skal udpege en sikkerhedsrådgiver, som skal udarbejde en rapport til virksomhedens ledelse om alle aktiviteter i forbindelse med transport af farligt gods.
Sikkerhedsrådgiverens rolle
Sikkerhedsrådgiveren skal rådgive virksomheden i forbindelse med transport af farligt gods og sikre, at reglerne på området overholdes. En gang om året skal sikkerhedsrådgiveren udarbejde en rapport til virksomhedens ledelse om alle aktiviteter i forbindelse med transport af farligt gods.
Sikkerhedsrådgiveren skal have et (eksamens)bevis, som er gyldigt for de transportveje (vej, jernbane eller begge dele), der er relevante for virksomheden. Beviset udstedes efter bestået eksamen og er gyldigt i hele EU i fem år.
Hvordan udpeges en sikkerhedsrådgiver?
Når infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder har udpeget en sikkerhedsrådgiver, skal virksomheden oplyse, hvem de har udpeget ved at udfylde en blanket og sende denne til Beredskabsstyrelsen. Du finder et link til blanketten i boksen til højre.
Krav til sikkerhedsrådgiveren
For at blive sikkerhedsrådgiver skal man bestå en grundlæggende eksamen, som afholdes af Beredskabsstyrelsen og Trafikstyrelsen i fællesskab. Det kræver et godt kendskab til transport af farligt gods for at kunne bestå den grundlæggende eksamen.
For at deltage i eksamen skal man tilmelde sig via Beredskabsstyrelsens hjemmeside, inden tilmeldingsfristen udløber. Du finder et link til tilmeldingssiden nedenfor, hvor du også kan læse mere om eksamens- og tilmeldingsproceduren.