Trafikstyrelsen godkender digitalt signalsystem, der giver ny direkte togforbindelse

11-04-2023

Trafikstyrelsen har nu godkendt Banedanmarks nye digitale signalsystem fra København via Køge Nord til Ringsted. Godkendelsen åbner op for en ny direkte forbindelse fra Næstved over Køge Nord til København, hvor togene kan køre helt digitalt, sikkert og med høj frekvens.

Indtil i dag har pendlere på strækningen fra Næstved til Køge Nord typisk skulle køre en omvej med tog over Roskilde eller benytte S-tog fra Køge for at komme på arbejde i København. 

Tirsdag morgen klokken 6.37 kunne et af de første myldretidstog med pendlere og repræsentanter fra Næstved Kommune, Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen imidlertid køre direkte fra Næstved over Køge til København.

Den nye direkte togforbindelse over Køge er blevet mulig efter at Trafikstyrelsen nu har godkendt Banedanmarks nye digitale signalsystem på hovedstrækningen fra København over Køge Nord til Ringsted.

Digitale tog kommuniker direkte med digitale signaler

Det giver nemlig mulighed for, at tog på den allerede digitaliserede strækning Næstved-Køge kan køre direkte videre fra Køge via Køge Nord til København – helt digitalt, sikkert og med en høj frekvens, forklarer kontorchef Laura Meyer Harrison:

Vi har godkendt, at det nye European Rail Traffic Management System (ERTMS) kan tages i brug på jernbanen fra København via Køge Nord til Ringsted, og at systemet er indbygget sikkerhedsmæssigt forsvarligt i togene, så de automatisk kommunikerer med systemet i sporerne. Med ERTMS-systemet vil flere tog kunne køre hurtigere efter hinanden – og til tiden.

Nye signaler giver flere tog til tiden

Signaldirektør i Banedanmark, Janus Steen Møller, glæder sig over, at det nye signalsystem nu er godkendt og taget i brug:

De gamle sikringsanlæg er den enkeltstående største årsag til forsinkede tog i Danmark. Derfor vil udskiftningen også af den årsag komme passagererne til gode, men som med andre systemer vil der selvfølgelig være en indkøringsperiode. Projektet er kun lykkedes, fordi forskellige aktører har leveret en stor indsats, og jeg vil gerne takke Trafikstyrelsen for et godt samarbejde.

Kortere rejsetid og ingen togskift

For DSB giver signalsystemet først og fremmest mulighed for at tilbyde kunderne den nye direkte togforbindelse, der giver kortere rejsetid. Driftsdirektør i DSB, Per Schrøder:  

Det nye signalsystem er baggrunden for, at vi i dag indvier den nye direkte togforbindelse mellem Næstved, Haslev, Køge, København og Nivå. Det har været et stort ønske blandt vores kunder, og det er vi meget glade for og stolte over at kunne indfri. Vores kunder, der rejser mellem eksempelvis Haslev og København, sparer en halv times transport om dagen og slipper for at skifte tog undervejs.

Digitale signaler rulles ud i hele landet

Det nye ERTMS-system skal harmonisere signalsystemerne i hele Europa og derved understøtte en inter-europæiske togdrift. I forhold til andre lande i Europa er Danmark allerede godt i gang med at udrulle det nye signalsystem til hele det statslige jernbanenet.

De næste strækninger, som Trafikstyrelsen skal godkende til at benytte det digitale signalsystem, bliver Esbjerg–Holstebro og Skjern–Herning.