Trafikstyrelsen arbejder løbende for at kvalitetssikre de regler, der gælder for køretøjer på jernbaneområdet, og det medfører en række ændringer fra det nye år. Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2024, og de påvirker følgende bekendtgørelser:
- Bekendtgørelse om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet.
- Bekendtgørelse om ændring af krav til udpegede organer på jernbaneområdet.
- Bekendtgørelse om ophævelse af tekniske krav til arbejdskøretøjer på jernbanenettet.
Veterantog, rangerlokomotiver og tog under Storebælt
Bekendtgørelse om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet indeholder væsentlige ændringer. Blandt andet skal rangerlokomotiver ikke længere være undtaget fra EU’s interoperabilitetsdirektiv og dermed være underlagt national godkendelse. Undtagelsen fjernes, fordi den har vist sig at have meget begrænset betydning.
Der bliver også indført en godkendelsesordning med lempeligere dokumentationskrav for veterantogskøretøjer. Det sker med henvisning til, at disse køretøjer kun bliver anvendt i begrænset omfang og ikke kommercielt.
Det tidligere krav om godkendelse af alle køretøjer, der skal køre i de lange tunneller under Storebælt og Øresund, genindsættes i bekendtgørelsen. Det sker for at tydeliggøre overfor udenlandske operatører og Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA), at der i Danmark findes disse lange tunneller, hvor der gælder særlige krav i forhold til brand og evakuering.
Desuden er en bestemmelse om test og transport opdateret, så den afspejler det egentlige behov og den administrative praksis på området. Der er blandt andet indført en ny testform, der giver mulighed for overvåget prøvedrift med passagerer.
EU-lovgivning påvirker arbejdskøretøjer og akkrediteringsorganer
På grund af EU-lovgivningen på området ophæves bekendtgørelse om tekniske krav til arbejdskøretøjer på jernbanenettet.
EU’s bestemmelser medfører også ændringer i kravene til udpegning af akkrediteringsorganer, der kan anerkendes på jernbaneområdet.
I forbindelse med Trafikstyrelsens udpegning af udpegede organer (Designated Bodies - DeBos) betyder det i praksis, at en bagvedliggende udpegning og notificering af bemyndigede organer (Notified Body - NoBos) - på baggrund af akkrediteringer fra andre medlemsstater - på nogle områder bliver anerkendt på lige fod med udpegning og notificering foretaget af Trafikstyrelsen.
Du kan læse den fulde bekendtgørelse om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet her.
Du kan læse den fulde bekendtgørelse om ændring af krav til udpegede organer på jernbaneområdet her.
Du kan læse den fulde bekendtgørelse om ophævelse af tekniske krav til arbejdskøretøjer på jernbanenettet her.