”Du er mødt op i lufthavnen i god tid og har helt sikkert styr på både pas, flybilletter, solfaktor og bustiderne til badehotellet, men har du også styr på, hvad du skal gøre, hvis du stadig står her i lufthavnen og flyet er flere timer forsinket eller helt aflyst?”
Sådan lyder det i en lille kampagnefilm fra Trafikstyrelsen, hvor specialkonsulent Camilla Bloch-Egendal og kontorchef Line Elikofer fortæller, hvad man som flypassager har krav på fra flyselskabet, hvis flyet bliver væsentligt forsinket eller helt aflyst.
Line Elikofer:
Vores håndholdte kampagnefilm på Facebook er målrettet alle de passagerer, der denne sommer skal flyve ud på ferie.
Kend dine rettigheder, før du skal ud at flyve
I filmen fortæller Camilla og Line kort og godt om, hvad man har krav på fra flyselskabet
Budskabet er, at du altid har ret til at få dækket udgifter til forplejning og indkvartering på hotel, hvis dit fly bliver væsentligt forsinket. Og hvis din flyrejse bliver helt aflyst, har du stadig ret til at få ombooket din flyrejse eller få refunderet udgifterne til flybilletten. Du vil imidlertid ikke have ret til en kompensation fra flyselskabet på op til 600 euro, hvis flyselskabet ikke selv er skyld i forsinkelsen.
Klag først til flyselskabet og derefter Trafikstyrelsen
Ifølge Line Elikofer skal du altid først klage til dit flyselskab, hvis det ikke umiddelbart vil refundere udgifter i forbindelse med den aflyste eller forsinkede flyafgang.
Får du ikke et tilfredsstillende svar fra flyselskabet inden for seks uger, kan du klage direkte og gratis til Trafikstyrelsen. Det er ikke nødvendigt at benytte de private flykompensations-firmaer, der tager sig godt betalt for at håndtere en klage, som i sidste ende ofte bliver behandlet i Trafikstyrelsen alligevel.
Du kan se filmen "Hvis ikke alt flyver som planlagt” her og læse mere om dine rettigheder og klagemuligheder på flypassager.dk