Hvis du snart skal ud at flyve eller er ved at booke flybilletter til din sommerferie, så skal du være opmærksom på at manglen på flyveledere i Københavns Lufthavn kan forårsage en række forsinkelser og aflysninger, som det en god idé at være godt forberedt på.
Vær opmærksom på mellemlandinger
Leder af Forbruger Europa under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Lars Arent, anbefaler først og fremmest, du tjekker de vilkår, der gælder, når du køber dine flybilletter, særligt hvis der er mellemlandinger på rejsen:
Hvis du skal mellemlande, så book ekstra lang tid til flyskifte. Det er også en rigtig god idé at booke én samlet rejse, så flyselskabet skal hjælpe dig hele vejen, hvis du ikke når dit videre fly. Du risikerer nemlig at hænge på alle udgifter til den flyrejse, du missede, hvis du køber egne transfer-billetter hos en billetformidler.
Du har ret til at refunderet en række udgifter
Ifølge Trafikstyrelsen ville man normalt have ret til en kompensation fra flyselskabet på enten 250 euro, 400 euro eller 600 euro, hvis flyet er tilstrækkeligt forsinket, men det gælder ikke, hvis der er tale om mangel på flyveledere i lufthavnen, forklarer kontorchef i Trafikstyrelsen, Line Elikofer:
Flyveledermangel vil generelt blive betragtet som en usædvanlig omstændighed, som flyselskaberne ikke er herre over. Det betyder, at du ikke har ret til den nævnte kompensation, men hvis din flyrejse fra København bliver helt aflyst, har du stadig ret til at få ombooket din flyrejse eller få refunderet udgifterne til flybilletten. Du har også ret til at få dækket udgifter til forplejning og indkvartering på hotel, hvis flyet bliver væsentligt forsinket.
Klag først til flyselskabet og derefter Trafikstyrelsen
Ifølge Line Elikofer skal du altid først klage til dit flyselskab, hvis det ikke vil refundere udgifter i forbindelse med den aflyste eller forsinkede flyafgang.
Får du ikke et tilfredsstillende svar fra flyselskabet inden for seks uger, kan du klage direkte og gratis til Trafikstyrelsen. Det er ikke nødvendigt at benytte de private flykompensations-firmaer, der tager sig godt betalt for at håndtere en klage, som i sidste ende ofte bliver behandlet i Trafikstyrelsen alligevel.
Du kan læse mere om dine rettigheder og klagemuligheder på flypassager.dk eller forbrugereuropa.dk