Høring: Nye krav om transpondere i fly, der flyver visuelt om natten

04-04-2025

Trafikstyrelsen lægger op til, at det fra den 1. juli 2026 bliver et krav med transpondere i forbindelse med VFR-flyvninger om natten, der gør det muligt at aktivere radarstyret lys på vindmøller. Det medfører ændringer i specifikke bestemmelser, der er i høring til den 29. april 2025.

Vindmøllernes blinkende lys bidrager til flyvesikkerheden, når de om natten advarer piloterne om høje hindringer, men lysglimtene kan også være generende for naboerne.

Derfor har Transportministeriet, Forsvarsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet besluttet, at det fra den 1. juli 2025 bliver muligt at søge om tilladelse at deaktivere hindringslysene med enten et radarsystem eller et såkaldt transponder-system, så lysene kun tændes, når luftfartøjer nærmer sig en sikkerhedszone omkring vindmøllerne.

Læs også: Vindmøllernes blinkende lys skal kunne slukkes om natten

Ændringerne i bestemmelserne får virkning fra 1. juli 2026

Radarløsningen medfører, at der fra den 1. juli 2026 gælder et krav om transponder i forbindelse med VFR-flyvning om natten, så det bliver teknisk muligt at aktivere det radarstyrede lys på vindmøllerne.

Transponder-kravet kommer til at gælde for flyvning i luftrumsklasse G, og bliver kun vurderet til at få betydning for et begrænset antal fly.

Kravet indføres i forbindelse med en ændring af Trafikstyrelsens bekendtgørelse, BL 7-100, der fastsætter supplerende danske bestemmelser til SERA-forordningen.

Ændringerne vil træde i kraft 1. juli 2025, men transponder-kravet vil dog først have virkning fra den 1. juli 2026.

Udkastet til ændringer i BL 7-100 er i høring frem til 29. april 2025.

Du kan læse det fulde høringsmateriale på Høringsportalen.