Vindmøllernes blinkende lys bidrager til flyvesikkerheden, når de om natten advarer piloterne om høje hindringer, men lysglimtene kan også være generende for naboerne.
Derfor har Transportministeriet, Forsvarsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet besluttet, at det fra den 1. juli 2025 bliver muligt at søge om tilladelse at deaktivere hindringslysene med enten et radarsystem eller et såkaldt transponder-system, så lysene kun tændes, når luftfartøjer nærmer sig en sikkerhedszone omkring vindmøllerne.
Læs også: Vindmøllernes blinkende lys skal kunne slukkes om natten
Ændringerne i bestemmelserne får virkning fra 1. juli 2026
Radarløsningen medfører, at der fra den 1. juli 2026 gælder et krav om transponder i forbindelse med VFR-flyvning om natten, så det bliver teknisk muligt at aktivere det radarstyrede lys på vindmøllerne.
Transponder-kravet kommer til at gælde for flyvning i luftrumsklasse G, og bliver kun vurderet til at få betydning for et begrænset antal fly.
Kravet indføres i forbindelse med en ændring af Trafikstyrelsens bekendtgørelse, BL 7-100, der fastsætter supplerende danske bestemmelser til SERA-forordningen.
Ændringerne vil træde i kraft 1. juli 2025, men transponder-kravet vil dog først have virkning fra den 1. juli 2026.
Udkastet til ændringer i BL 7-100 er i høring frem til 29. april 2025.
Du kan læse det fulde høringsmateriale på Høringsportalen.