Transpondere bliver et krav for at flyve visuelt om natten

03-06-2025

Inden længe må VFR-flyvninger om natten kun ske med luftfartøjer, der har en tændt transponder, som gør det muligt at aktivere radarstyret lys på vindmøller. Det fremgår af en ny udgave af BL 7-100, der træder i kraft til sommer. Transponderkravet har virkning fra 1. juli 2026.

I april blev det meldt ud, at det skal være muligt at slukke de blinkende røde lys på vindmøller, når der ikke er fly i nærheden, fordi lysglimtene kan være til gene for naboerne.

Fra den 1. juli 2025 bliver det derfor muligt at søge om tilladelse til at deaktivere hindringslysene med enten radar eller et transpondersystem, så lysene kun tændes, når luftfartøjer nærmer sig en sikkerhedszone omkring vindmøllerne.

Løsningen kræver dog, at alle fly, der flyver visuelt (VFR-flyvning) om natten, har en tændt transponder, der kan aktivere det radarstyrede lys.

Derfor ændres BL 7-100, så der bliver krav om transpondere for flyvninger i luftrumsklasse D og G med bemandede luftfartøjer.

Den nye udgave af BL 7-100 træder i kraft 1. juli 2025, men for at sikre en god overgang har transponderkravet først virkning fra 1. juli 2026.

Læs også: Vindmøllernes blinkende lys skal kunne slukkes om natten

Det er Transportministeriet, Forsvarsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet besluttet, der i fællesskab har fundet frem til løsningen.

Du finder den nye udgave af BL 7-100 her.